بازیزا

بازی ابزاری برای کنترل خشم در کودکان

عکس بازی ابزاری برای کنترل خشم در کودکان

این روزها بسیاری از روانشناسان و متخصصان اعتقاد دارند که می توانند از بازی برای کنترل خشم کودکان استفاده کنند. خشم در کودکان همانند یک هیجان طبیعی در انسان است. همیشه هم خشم وحشتناک نیست و در برخی از مراحل زندگی برای بقا ضروری است. بروز این خصلت در مکان و زمان مناسب به افراد کمک می کند که هیجانات خود را کاملا متعادل نگه دارند و با تخلیه خشم در شرایط مناسب سلامت روانی خود را حفظ کنند. آنچه که بسیار اهمیت دارد نحوه ابراز خشم است و والدین باید از زمان کودکی این مسئله را به کودکان خود آموزش دهند. روش صحیح آموزش کنترل خشم با ارائه بازی های درست انجام می شود. در این نوشته از سایت بازیزا در مورد بازی هایی که می توانند منجر به یادگیری مهارت کنترل خشم در کودکان  شوند، صحبت می کنیم.

معجزه ساختن و خراب کردن

معمولاً کودکان زمانی که خشمگین هستند، اشیایی را که در دست دادند بر روی زمین می کوبند، آن ها را پرت می کنند و یا شروع می کنند با سر و صدا این هیجان را تخلیه کنند. در چنین شرایطی باید برای کودکان بازی هایی فراهم شود تا امکان ساختن و خراب کردن را برای کودک ایجاد کند، بدون این که کودک بتواند به خود یا وسایلش آسیب برساند. نمونه ای از این بازی ها وسایل خانه سازی است که کودک می تواند در چنین شرایطی با ساختن و خراب کردن عصبانیت خود را تخلیه کند.

عکس بازی ابزاری برای کنترل خشم در کودکان

کنترل خشم با سر و صدا

کودکان از همان سنین ابتدایی زندگی خود، عاشق تولید صداهای جدید و سر و صدا کردن هستند. این موضوع در سنین بالاتر می تواند به کنترل خشم کمک کند و مهارت های شنیداری و موسیقیایی را در کودک ارتقا دهد. برای این کار می توانید وسایلی مانند طبل را در اختیار کودک خود قرار دهید. اگر این وسایل را در اختیار ندارید می توانید با یک قاشق و ظرف خشم را در کودک خود مهار کنید.

حباب بازی

یکی دیگر از بازی هایی که کودک می تواند بسازد و خراب کند، حباب بازی است. کودک برای ساختن حباب باید تنفس آرام، طولانی و آهسته داشته باشد. این مسئله می تواند به آرامش کودک کمک کند. البته این بازی برای کنترل خشم در کوذکان 3 تا 5 سال پیشنهاد می شود.

پاره کردن روزنامه

برای فرزند خود روزنامه های باطله آماده کنید و از او بخواهید برای واکنش به خشم، روزنامه ها را تا جایی که می تواند ریز ریز و پاره پاره کند.

خمیر بازی و گل بازی

از دوران قدیمی گل بازی یکی از بازی های مورد توجه کودکان بوده است و از انجام آن لذت می بردند. متاسفانه این روزها خانواده ها به دلیل توجه زیاد به مسائل بهداشتی، کودکان را از این بازی منع می کنند. خمیر بازی و گل بازی برای رشد و خلاقیت کودکان بسیار مهم است و می تواند در تخلیه هیجان و کنترل خشم برای کودکان بسیار موثر باشد. این دو بازی برای کودکان سنین 3 تا 11 سال بسیار پیشنهاد می شود.

عکس بازی ابزاری برای کنترل خشم در کودکان

 

بادکنک خشم

بادکنک خشم، بیان مستقیم خشم است. کودکان می توانند با نفس های سنگین و طولانی به درون بادکنک، انتقال خشم خود را به درون بادکنک حس کنند. در این میان والدین باید به کودک نشان دهند که نفس های او در داخل بادکنک با خشم همراه است. پس از این والدین باید از کودک بخواهند که بادکنک خشم را بترکاند. با این کار کودک بدون این که به کسی آسیب رسانده باشد خشم خود را تخلیه کرده است.

پا کوبیدن

در این بازی کودک مجاز است تا به هر شکلی که می خواهد پاهایش را بر زمین بکوبد. در این زمان مراقب کودک باشید تا در زمینی نرم قرار بگیرد و بتواند به درستی با هر ضربه خشم را از پاهایش خارج کند.

همراهی پدر و مادرها، مهم ترین محور کنترل خشم

مهم ترین مسئله در کنترل خشم کودکان همراهی والدین است. در واقع آن ها هرگز به تنهایی مسئله کنترل خشم را نمی آموزند. به همین خاطر والدینی که با این مسائل تربیتی آشنایی ندارند و یا به آن اهمیت نمی دهند، هرگز نمی توانند در آینده از کودک خود انتظار داشته باشند که رفتاری معقولی داشته باشد. در ابتدا باید به کودک خود آموزش دهید که در چنین شرایطی باید از محیط خارج شود و برای این که آرام شود، صبور باشد. علاوه بر این والدین باید در طول این بازی ها مراحل کنترل خشم را برای کودک خود توضیح دهند و به او نشان دهند که در طول بازی چگونه خشم از سر و بدن او به نوک انگشتانش می رسد و در نهایت از بدنش خارج می شود. فرایند کنترل خشم مهارتی است که اگر به درستی آموخته شود، تضمین یک زندگی سالم و بی دردسر را در آینده برای کودک به همراه خواهد داشت.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*