بازیزا

تاثیر موسیقی بر رشد کودک

عکس تاثیر موسیقی بر رشد کودک

اخیراً مقاله های زیادی در مجله های علمی منتشر شده است که به تاثیر چشمگیر یادگیری و گوش دادن به موسیقی و بازی هایی که با موسیقی همراه هستند و تاثیر آن بر رشد مغزی کودکان پرداخته است. بررسی ها نشان می دهد، زمانیکه پدر و مادرها با فرزندان خود در تجربه های موسیقیایی مانند گوش دادن به موسیقی، رقصیدن با موسیقی، و همخوانی آهنگ ها سهیم می شوند، بر روابط آن ها تاثیر بی نظیری دارد.

موسیقی و رشد مغز

آمارها در به کارگیری روش های مختلف تصویر برداری عصبی، اینطور نشان می دهد که آموزش موسیقی از سنین کودکی و قبل از هفت سالگی، می تواند تغییرهای آشکاری را در ساختار و کارکرد مغز کودک به وجود آورد. در بررسی های دیگر نشان داده شده است که آموزش موسیقی در خردسالی، ماده خاکستری در پوسته مغزی را در ناحیه حسی و حرکتی ارتقا می دهد. طبق مشاهدات، هماهنگی بهتری که ایجاد می شود، سازگاری عاطفی و خود کنترلی در واکنش به رویداد ها است که کاملا بهبود می یابد. کاملاً طبیعی است که که توانایی تحمل ناکامی در کودک افزایش می یابد و از واکنش بیش از حد او در برابر موقعیت های سخت، جلوگیری می کند.

علاوه بر این تحقیقات دیگری از تصویربرداری های عصبی اینطور نشان می دهد که یادگیری کوتاه مدت موسیقی می تواند به افزایش حرکت جریان خون در قسمت چپ مغز کمک کند و در ادامه می تواند به پردازش زبان نیز کمک کند.

در سال 2018 در موسسه ملی مرکز سلامت کندی، در کارگاهی که درباره موسیقی و مغز برگزار شد، تعدادی از دانشمندان بر یک سری از یافته های پژوهشی تاکید فراوان داشتند که نشان میداد کودک از نوزادی در گوش دادن به موسیقی پاسخ گر است و این تجربه به شکل عجیبی به رشد زبانی او کمک می کند. همچنین می تواند تا حدودی باعث رشد کارکرد های شناختی دیگر مانند توجه، درک فضایی و بصری و افزایش کارکرد اجرایی شود.

به دلیل افزایش رابطه بین موسیقی و کارکرد مغز، رشته نحصیلی موسیقی شناسی اعصابی ایجاد شد. استفاده از روش های تصویر برداری از مغز در پژوهش های اخیر اینطور نشان می دهد که موسیقی این توانایی را دارد که همه قسمت های مغز را فعال کند. اگر هنگام گوش دادن به موسیقی به این مورد توجه کنیم، موجه می شویم که این موضوع برای همه ما اتفاق می افتد. نواختن ساز نه تنها مغز موسیقی دان ها را فعال می کند بلکه می تواند بر رشد مغز آنها نیز تاثیر بگذارد. در یک نگاه جامع، مغز موسیقی دان ها پیوند بسیار بیشتری دارد همچنین حافظه کاربردی، مهارت های شنیداری و انعطاف پذیری شناختی بیشتری دارند.

موسیقی و موفقیت تحصیلی

در سال 2012 کنفرانسی در خصوص یادگیری، آموزش و راهبری تحصیلی برگزار شد که در آن بررسی های پژوهشی از منابع گوناگون اشتراک گذاری شد. هم اکنون این باور وجود دارد که موسیقی تجربه بسیار خوبی برای کودکان در مدارس ایجاد می کند تا بتوانند مهارت های شنیداری را ارتقا دهند. ارتباط پویای کودک با موسیقی تاثیرات مثبت زیر را با خود به همراه دارد:

  • مهارت های ادراکی و خواندن و نوشتن
  • رشد منطقی و فکری
  • توجه و تمرکز
  • رشد بدنی و سلامتی
  • محاسبات

موسیقی و رشد اجتماعی و عاطفی

نواختن یک ساز، احساس کامیابی و افزایش عزت نفس را با خود به همراه دارد. علاوه بر موارد عنوان شده مواردی مانند خودانضباطی و تداوم چیرگی بر ناکامی ها به هنگام مشکلات یادگیری، از سودمندی های دیگر این مهارت خواهد بود.

آموزش موسیقی از سنین پایین، سودمندی بسیاری همراه دارد

گوش دادن به موسیقی در هر سنی مفید و سودمند است، همچنان که نواختن یک ساز حتی در سنین بزرگسالی باعث خوشنودی فردی و تغییرات مثبت در کارکردهای مغز می شود. با این وجود همچنان تعدادی از صاحب نظران و کارشناسان عقیده دارند که آموزش موسیقی باید قبل از 7 سالگی استارت بخورد.

این روز ها والدین تمایل زیادی به موسیقی و آموزش آن به کودکان خود نشان می دهند، حتی امروزه گوشی هایی برای قرارگیری روی شکم ساخته شده است تا مادران بتوانند فرزندانشان را به گوش دادن موسیقی، پیش از تولد عادت دهند. لالایی خواندن برای کودکان و خریدن اسباب بازی هایی که تولید صدا می کنند می توانند فواصل ساده موسیقیایی را برای کودک فراهم کنند. برنامه های زیادی وجود دارند که موسیقی را در پیش دبستانی ها به کودکان آموزش می دهند.

در لحظه های موسیقیایی با کودکان خود همراه باشید

مقاله های پژوهشی که در نشریه ارتباطات خانواده منتشر شد، نشان داد که درگیری موسیقی والد و فرزندمی تواند رابطه میان والدین و کودکان را در عناصری مانند همدلی و تبادلات اجتماعی بهبود بخشد. گوش دادن به موسیقی بخش هایی از مغز را که در پیوند با همدلی است، فعال می کند. موسیقی باعث تراوش دوپامین می شود. شرکت گروهی در فعالیت های موسیقی، شرکت کنندگان را با هم هماهنگ می کند، این هماهنگی از یک تجربه موسیقیایی رها می شود و در زندگی روزانه نیز ادامه می یابد.عکس تاثیر موسیقی بر رشد کودک

روش هایی که والدین و کودکان می توانند به کمک موسیقی با یکدیگر تعامل کنند

در ابتدا پیشنهاد می شود والدین برای کودکان کم سن و سال خود آواز بخوانند. آوازخواندن برای نوزادان نه تنها دوستی و محبت را برای کودکان ایجاد می کند بلکه در رشد زبانی آنان نیز موثر است. اگر سن فرزند شما بیشتر است می توانید همراه با او آواز بخوانید. رقصیدن با کودکان از زمانی که شما فرزند خود را در آغوش می گیرید، می توانید آهنگی را پیدا کنید که کودک شما به آن علاقه مند است و همراه با آهنگ بخوانید و برقصید. موسیقی های جدید را تست کنید و کودک خود را با موسیقی های سنتی و کلاسیک آشنا کنید.

در این میان انتخاب و رفتن به کنسرت موسیقی روش بسیار مناسبی برای وقت گذراندن و همراهی کردن با کودک است. برنامه های مناسب و ویژه ای برای کودکان وجود دارد که آن ها را با اصول موسیقی آشنا می کند. این برنامه های مفرح و شاد با هدف کنار هم قرار دان والدین و کودکان انجام می شود.

آموختن اصول مرتبط با نوازندگی یک ساز نیز از دیگر فعالیت هایی است که شما به همراه فرزندتان می توانید انجام دهید. مشارکت شما در این کار باعث تشویق کودکتان می شود. این فعالیت می تواند به یک علاقه یا سرگرمی مشترک برای شما و فرزندتان تبدیل شود و شما می توانید با کودک دلبندتان هم نوازی کنید. اگر شما و فرزندتان هر دو به خوانندگی علاقه دارید در یک گروه کر عضو شوید.

موسیقی گزینه مناسبی برای انجام فعالیت های مشترک است. سعی کنید موسیقی را در برنامه های روزانه خود قرار دهید و از این طریق با کودک خود بیشتر در ارتباط باشید.

 

 

 

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*