بازیزا

در مورد روانشناسی بازی کودکان چه می دانید؟

عکس در مورد روانشناسی بازی کودکان چه می دانید؟

بحث امروز بازیزا در مورد بازی کودکان است. کودکان به انجام چه بازی هایی علاقه مند هستند؟ انجام چه بازی هایی آن ها را شگفت زده می کند؟ در این نوشته به این سوالات پاسخ می دهیم، پس تا پایان ما را همراهی کنید.

سعی کنید موضوعاتی را فراهم کنید که حس کنجکاوی کودک را تحریک کند و به سوالات آن ها پاسخ دهد. از کتاب های مرجع برای یافتن پاسخ سوالات خود استفاده کنید. در بیشتر مواقع سعی کنید فعالیت های علمی را به صورت ساده انجام دهید، مثل کاشتن یک بذر یا بازی با آهنربا، از کودکتان هم بخواهید در این مورد با شما همراه شود.

معمولاً از سن 4 سالگی درک مفاهیم عددی شروع می شود و مفهوم اعداد یک، دو و سه به خوبی درک می شود. بعضی از کودکان در این سن می توانند چند عدد را هم بشمارند. بهترین کار این است که اعداد را به شیوه ای خلاقانه در اتاق کودک خود قرار دهید، مثل نمودار تا او بتواند با کمک شما آن ها را درک کند.

مهارت هایی مثل لغات و زبان را افزایش دهید. این مورد را در برنامه روزانه خود قرار دهید و تایمی از روز را برای کودکتان قصه بخوانید. پس از این که قصه را شنید از او بخواهید تا مواردی را که به یاد دارد برای شما بازگو کند، شما هم از فرصت استفاده کنید و گفته های او را ضبط کنید و بعد صدا را برای او پخش کنید. با این کار او را تشویق می کنید تا در مورد موارد و مسائل مختلف با شما صحبت کند. فرزند خود را به انجام کارهای هنری مانند رنگ کردن نقاشی ها، خمیر بازی و بازی با شن و ماسه دعوت کنید و از او بخواهید اشکالی را که دوست دارد بسازد، با این کار مهارت های ذهنی او را تقویت می کنید.

عکس در مورد روانشناسی بازی کودکان چه می دانید؟

در سنین 2 تا 4 سالگی، مکعب هایی که رنگ های متفاوتی دارند برای کودکان مناسب اند. کودک با این مکعب ها می تواند اشکال هندسی گوناگون را بسازد و با استفاده از رنگ های مختلف، فکر و اندیشه و نیروی تشخیص خود را ارتقا می دهد. علاوه بر این در سنین 3 تا 4 سالگی کودک می تواند با وسایی مانند سه چرخه حرکت کردن را بیاموزد.

در سنین 4 تا 5 سالگی بازی های مورد علاقه دختران از مادرانشان الگو برداری می شود و آن ها بیشتر علاقه دارند تا کارهایی مانند خیاطی، آشپزی و خاله بازی را انجام دهند. در مقابل پسر ها بیشتر به کارهایی مانند نجاری، بازی با وسایل حمل و نقل و کارهای ساختمانی علاقه مند هستن.

اغلب کودکان در این سنین می توانند به آسانی دوندگی کنند، به دور خود بچرخند و جهش کنند. می توانند به راحتی تعادل خود را حفظ کنند. با رشد مداوم عضلات، رفته رفته علاقه کودکان به رنگ آمیزی  و ساختن اسباب بازی ها بیشتر می شود. حتی بعضی از کودکان علاقه زیادی به بازی با نردبان نشان می دهند.

3 تا 4 سالگی

کودک در 4 سالکی قدرت استفاده از رنگ ها را به صورت تناوبی دارد، یعنی می تواند ابتدا از شئ قرمز رنگ سپس آبی و مجدداً از شئ قرمز استفاده کند. لی لی کردن و علاقه نشان دادن به بازی هایی که با توپ انجام می شوند نیز در این سنین به علاقه مندی های کودک اضافه می شود. علاوه بر این، بازی های فکری مانند پازل نیز به این سبد علاقه مندی اضافه می شود. برخی از کودکان دوست دارند قطعات کاغذ های رنگی را بر روی مقوا بچسبانند و یا با وسایل مشاغل مختلف مثل هواپیما، کشتی، ماشین پلیس و…. بازی کنند. طناب و وسایل ورزشی هم مورد توجه قرار می گیرند. رفتار کودکان در این سن دقیق تر می شود، آن ها می توانند لباس های خود را بپوشند و بند کفش های خود را ببندند، سفره را بچینند و گیاهان را آبیاری کنند. کودکان در این سن تمایل دارند با هم سن و سالان خود بازی ها را به صورت گروهی انجام دهند.

عکس در مورد روانشناسی بازی کودکان چه می دانید؟

بنابراین می توان نتیجه گرفت اسباب بازی های مناسب برای سنین 4 سال بیشتر، نردبان، وسایل نجاری، وسایل آشپزی، وسایل حمل و نقل مانند قطار، اتوبوس و ماشین، انواع عروسک، ظروف غذاخوری، خمیر بازی، ماسه، تاب، سه چرخه و پازل و وسایل نقاشی است.

 

4 تا 5 سالگی

در این سنین کودکان بیشتر از کارهای پرتحرک لذت می برند. بای های پر سر و صدا برای آن ها جذاب است و به دلیل اینکه مهارت عضلانی در آن ها ارتقا یافته است، می توانند به خوبی توازن بدنی خود را حفظ کنند. در این سنین باید کودک را به کارهایی مانند ترکیب کردن رنگ ها و خلق رنگ جدید تشویق کنید. کودک در چنین مواردی به خوبی می تواند کارهای شخصی خود مانند مسواک زدن و شانه کردن موهایش را انجام دهد. شاید بتوان گفت بهترین اسباب بازی برای کودکان در این سن لگو یا بلوک هایی است که می توانن به کمک آنها خلاقیت های خود را بروز دهند. درست کردن کاردستی نیز برای کودکان در این سنین جذاب است.

در سن 5 سالگی کودک مفاهیمی مانند اعداد، اندازه، وزن، رنگ و محتوا را به خوبی درک میکند، به همین خاطر سعی کنید در صحبت کردن خود با او این مفاهیم را به کار ببرید، مثلاً به او بگویید مداد را کنار ساختمان بزرگ قرار بده. همچنین در این سن کودک از قوه تصور بی نظیری برخوردار است و از تماشای نمایش های درام به شدت لذت می برد، بنابراین سعی کنید بعضی از مواقع با او نمایش بازی کنید. در این سن کودک بسیار کنجکاو است و به طبع از گردش در مناطق پیرامون خانه به شدت لذت می برد. در این سن به تدریج عزت نفس کودک شکل می گیرد، پس باید مراقب باشیم که این عزت نفس در او به خود نمایی و خود پرستی تبدیل نشود.

عکس در مورد روانشناسی بازی کودکان چه می دانید؟

کودکان سنین 5 تا 6 سال به شدت پرتحرک هستند و از انجام فعالیت های بدنی لذت می برند و به راحتی می توانند فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، شنا، اسکیت و ژیمیناستیک را انجام دهند.

بهتر است برای کودکان 4 تا 5 ساله خود این اسباب بازی ها را فراهم کنید: انواع پازل، لگو، بلوک های ساختمان، وسایل بازی های تقلیدی و…

5 تا 6 سالگی

در این سن کودکان بازی هایی را دوست دارند که با حرکات بدنی زیاد، استفاده از نیروی تخیل، رقابت و تقلید همراه است. آن ها بازی هایی را می پسندند که قاعده و قانون مشخصی نداشته باشد. در واقع بیشتر آن ها دانسته های خود را از تجارب شخصی و یا داستان ها کسب کرده اند. بیشتر کودکان این سن، از بازی های انفرادی بیزار هستند و بیشتر تمایل دارند تا بازی ها به صورت گروهی انجام شود.

برای این سنین باید اسباب بازی هایی مانند میز تحریر و صندلی، فرفره، طناب برای طناب بازی، دوچرخه، توپ و … تهیه شود.

عکس در مورد روانشناسی بازی کودکان چه می دانید؟

7 تا 12 سالگی

معمولاً در هفت سالگی تصورات کودکان افزایش می یابد، بدین صورت که بیشتر آن ها تمایل دارند در بازی های مختلف نقش های گوناگون را انجام دهند. از هفت سالگی به بعد کودک می تواند قوانین بازی را رعایت کند و به آن احترام بگذارد. در این سنین پسرها به فوتبال و تیراندازی علاقه مند هستند، در حالی که دخترها از گرگی و لی لی لذت می برند.

زمانی که کودکان به سن ده سالگی می رسند، بازی های آن ها بیشتر رنگ و بوی رقابت به خود می گیرد و داشتن مهارت و برتری بیش از همه چیز مهم می شود، این در حالی است که تا قبل از آن بیشتر جنبه تفریح و شادی مد نظر بوده است. مناسب ترین بازی ها برای کودکان این سنین می تواند نمایش عروسکی، وسایل آزمایشگاهی، وسایل حصیر بافی و … باشد.

در پایان

این روز ها اهمیت بازی در زندگی کودکان بسیار پر رنگ شده است و دیگر بازی فقط برای شادی و گذراندن اوقات فراغت نیست و بیشتر جنبه آموزشی و کسب مهارت دارد. پس سعی کنیم بیشتر در مورد دنیای کودکانه فرزندمان اطلاعات کسب کنیم و آن ها را در زندگی کودکمان عملی کنیم.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*