بازیزا

مقایسه پلی استیشن PS5 و ایکس باکس X Box series X برای خرید

عکس مقایسه پلی استیشن PS5 و ایکس باکس X Box series X برای خرید

چند سالی است که شاهد رقابت دو کنسول بازی سونی و مایکروسافت هستیم و این رقابت در کنسول های نسل نهمی به اوج خود رسیده است. هر دو کنسول دنیای شگرفی را در دنیای بازی و سرگرمی ایجاد و افراد زیادی را به خود جذب کرده اند. اگر قصد خرید دارید و بین دو کنسول پر قدرت پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس مردد هستید، ما قصد داریم در این نوشته از سایت بازیزا به مقایسه این دو کنسول می پردازیم، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

درباره برند سونی و مایکروسافت

طراحی فوق العاده تیم طراحی سونی در انتخاب روش های نوآورانه برای بهبود تجربه گیمینگ و انتخاب تیم مهندسی برند مایکروسافت جهت ارتقای حداکثری قابلیت ها، همگی در مشخصات فنی و فناوری های جدید پلی استیشن ps5 و ایکس باکس X Box series X تجلی یافته است. به همین خاطر است که جست و جو در قابلیت های سخت افزاری و مقایسه آن با فناوری های روز، خالی از لطف نیست و زوایای بسیار جالبی را از طراحی آن ها برای شما آشکار خواهد ساخت.

در این نوشته سعی داریم نگاهی تحلیلی و فنی به ابعاد طراحی هر دو کنسول و چرایی انتخاب رویکردهای مشابه یا متفاوت در معماری و ساخت اجزای مختلف آن ها داشته باشیم. علاوه بر این راهکارهای مذکور را با فناوری های کامپیوترهای شخصی نیز مقایسه خواهیم کرد تا به دیدگاه ملموس تری نسبت به جایگاه و اهمیت آن دست پیدا کنیم.

مقایسه دو کنسول از نظر مشخصات فنی

ابتدا به مقایسه این دو رقیب از لحاظ مشخصات فنی می پردازیم و هر کدام را جداگانه بررسی می کنیم:

پردازنده مرکزی CPU

مشخصات فنی کنسول های جدید


از مدت ها پیش اطلاعاتی در مورد کنسول های نسل بعدی توسط برندهای سازنده فاش شده بود. این اطلاعات حاکی از این مسئله بود که مایکروسافت و سونی هر دو انتخاب مشابهی برای پردازنده مرکزی دارند. این دو کنسول دارای 8 هسته پردازشی با فناوری SMT هستند که با 16 رشته پردازشی به صورت هم زمان کار می کنند.

در این معماری منحصر به فرد با افزایش قابل توجه بازدهی در بخش instructions per clock و جبران فاصله با راندمان تک رشته در پردازنده های اینتل مواجه هستیم و در قسمت چند رشته ای و راندمان پردازش های موازی هم در برخی از شرایط از پردازنده های پرچم دار رقیب جلو افتاده است.

برند مایکروسافت دو فرکانس ثابت را برای دو حالت گوناگون مدنظر قرار داده است که یکی برای فعال بودن 8 هسته فیزیکی و دیگری برای فعال بودن 16 هسته منطقی است.

برند سونی هم برای پردازنده اش بیشینه فرکانسی 3.5 گیگا هرتز را مدنظر قرار داده است. البته این مقدار ثابت نیست و متناسب با توان پردازشی تراشه تغییر می کند، به همین خاطر نباید انتظار تفاوت فاحشی را در راندمان پردازشی میان این دو کنسول داشته باشیم.

پردازنده های سری RYZEN 7 در دنیای سخت افزار کامپیوتر، نزدیک ترین تراشه ها با مشخصات شبیه به پردازنده های کنسولی هستند و علاوه بر راندمان بالا در پردازش سنگین، می توانند نرخ فریم بالایی را در بازه های امروزی ارائه دهند و بیش ترین راندمان ممکن را از تراشه های گرافیکی استخراج کنند.

پردازنده گرافیکی GPU

به راحتی می توان گفت که مهم ترین قسمت برای هر کنسول بازی قسمت گرافیکی آن است. تراشه گرافیکی با پردازنده مرکزی، یک هسته یکپارچه را تشکیل می دهند. تراشه گرافیکی و پردازنده از حافظه مشترکی استفاده می کنند و حافظه مورد نیاز برای هر بخش را به صورت جداگانه تامین می کنند.

هر دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس که از معماری گرافیکی RDNA 2.0 ساخته شده توسط AMD استفاده می کنند، ساختار یکسانی دارند اما تعداد هسته های گرافیکی و سرعت کاری آن ها کاملا متفاوت است.

دو شرکت در این مورد رویکرد های کاملا متفاوتی را ترجیح داده اند. برند مایکروسافت تعداد هسته های پردازشی زیادتر را ترجیح داده است و سونی فرکانس کاری بالا تر را انتخاب کرده است و این در حالی است که مایکروسافت اعلام کرده است، این فرکانس در تمامی شرایط ثابت است و به همین خاطر است که راندمان پایدار و یک دستی در بخش گرافیکی این کنسول موجود است.

کنسول PS5 از 36 واحد CU با فرکانس متغیری با بیشینه 2230 مگا هرتز برخوردار می باشد، البته فرکانس کاری این قسمت متناسب با توان مصرفی و الگوی توانی تعریف شده برای دستگاه، ممکن است تغییر کند. علاوه بر این قرار است به کمک فناوری smartshift قسمتی از سهم توانی CPU در حالتی که پردازش سنگینی نداشته باشد به GPU منتقل شود و برای افزایش فرکانس و در نتیجه سرعت بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.

پردازنده گرافیکی

آیا تفاوت بین عملکرد گرافیکی دو کنسول زیاد است؟

طبق توصیفاتی که از پی سی عنوان شد، به طور کاملا مختصر می توان گفت که تفاوت 15 تا 20 درصدی در نرخ فریم بازی و بازی های مولتی پلتفرم یا کیفیت بصری بازی ها چنان محسوس نخواهد بود، اما در این مورد تبصره هایی نیز وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم:

پهنای باند حافظه می تواند در راندمان گرافیکی و نرخ فریم قابل دستیابی تاثیر زیادی ایجاد کند. پهنای باند هر دو کنسول مد نظر نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته است، اما 20 درصد پهنای باند پایین تر در PS5 در برخی از سناریوها می تواند در تصمیم گیری برای تعیین دقت پردازش بازی یا حفظ نرخ فریم بازی در میزانی ثابت در صحنه های سنگین تر تعیین کننده باشد.

یکی دیگر از مولفه های تعیین کننده در رسیدن توان پردازش واحد گرافیکی در فرکانس کاری، کارکرد پایدار تراشه های گرافیکی به میزان ادعا شده برای هر دو کنسول است. در برخی از شایعه ها ذکر شده است که بخش گرافیکی APU در کنسول PS5 بسیار سریع تر از ایکس باکس SX کار می کند و تعداد زیادتری هسته های پردازشی در ایکس باکس، به دلیل بلا استفاده ماندن مزیت زیادی نخواهد داشت.

اما سونی و مایکروسافت راندمان قسمت گرافیکی کنسول های بعدی خود را تا سطح دو برابر بالاتر از راندمان PS4 و ایکس باکس وان X ارتقا داده اند. در واقع عوامل گوناگونی در خروجی نهایی تاثیر گذار است.

حافظه RAM

در حال حاضر می دانیم که مایکروسافت در ایکس باکس سری X از دو نوع تراشه حافظه GDDR6 با سرعت 14 گیگا بایت بر ثانیه استفاده کرده است که شامل دو قسمت است:

قسمت GPU OPTIMAL که 6 گیگا بایت حافظه با پهنای باند 560 گیگا بایت بر ثانیه را دارد و در دومین قسمت STANDARD که 6 گیگا بایت حافظه با پهنای باند 336 گیگا بایت بر ثانیه را دارد. سوالی که در این جا مطرح است این است که چرا مایکروسافت که گذرگاه 348 بیتی را در کنسول ایکس باکس ایکس پیاده کرده بود، حالا به گذرگاه 320 بیتی در سری جدید ایکس بسنده کرده است؟

می توان در پاسخ این سوال گفت که در کنسول ONE X طراحان سخت افزاری با تراشه های GDDR5 و سرعت 6.8 گیگا بایت بر ثانیه تراشه ها سر و کار داشته اند، اما در سری ایکس با تراشه های GDDR6 و سرعت 14 گیگا بایت بر ثانیه مواجه هستند.

به همین خاطر است که سازندگان تصمیم گرفته اند، این بار برای رسیدن به اهداف خود از گذرگاه 320 بیتی و تقسیم بندی حافظه به دو بخش با سرعت زیاد برای GPU و استاندارد برای CPU و قسمت های دیگر استفاده کنند.

عکس حافظه RAM

آیا شرکت مایکروسافت با تقسیم بندی حافظه مرتکب اشتباه شده است؟

همان گونه که مشخص است مایکروسافت رویکرد خود را در مورد طراحی حافظه کاملا دنبال کرده و این بار ایده یکپارچه تری را در این زمینه پیاده سازی نموده است. دو کنسول ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان از حافظه کوچک و سریع بر بستر تراشه بهره مند بوده اند.

پهنای باند در این کنسول ها به ترتیب 22.4 و 68.3 گیگابایت بر ثانیه و بسیار کمتر از پهنای باند حافظه در کنسول رقیب بوده است.

از آن زمان تا کنون شاهد پیشرفت روز افزون صنعت تولید تراشه حافظه بوده ایم. در حال حاضر با وجود تراشه های GDDR5 و GDDR6، دیگر نیازی به تعبیه و طراحی حافظه های کوچک و پر سرعت برای بهبود وضعیت پهنای باند حافظه گرافیکی نیست. در حال حاضر کنسول های نسل جدید حداقل 8 تا 10 برابر، پهنای باند بیشتری نسبت به گذشته دارند.

آیا پهنای باند حافظه در ایکس باکس سری ایکس به عنوان یک نقطه ضعف تلقی می شود؟

به نظر نمی رسد که این موضوع نقطه ضعف باشد، بلکه بیشتر برای داده های غیر گرافیکی کارآمد و پاسخگو هستند. پهنای باند 336 گیگا بایت بر ثانیه هم چنان نیز رقم بسیار بالایی برای دسترسی به حافظه محسوب می شود. در پلتفرم سیستم های pc حافظه اصلی و حافظه گرافیکی هر کدام به صورت مستقل کار می کنند.

پهنای باند حافظه کارت های گرافیکی بیشتر مخصوص تولید محتوا و بازی است و تا حدود 300 یا 800 گیگا بایت بر ثانیه رسیده است و حافظه اصلی رم پهنای باند کمتری را در اختیار دارد.

ذخیره ساز

هر دو برند در حال رقابت برای ایجاد تحول اساسی در قسمت ذخیره سازی و تجربه کلی کاربران علاقمند به استفاده از ssd به جای دیسک های مکانیکی مخصوص دهه های گذشته هستند و هم اکنون با آسودگی می توانیم استفاده طولانی از این دیسک های گردان در کنسول های خانگی را با دردسر ها و کندی های قبلی به فراموشی بسپاریم.

با استفاده از SSD با پروتکل NVM در هر دو کنسول رویکرد پیاده سازی برند سونی، با راهکار انتخاب شده توسط شرکت مایکروسافت تفاوت مشخص و چشمگیری دارد. با توجه به اطلاعات نسبتا کامل مارک سونی راجع به نحوه کار این بخش حالا می دانیم که پلی استیشن 5 از یک کنترلر سفارشی طراحی شده به وسیله تیم مهندسان سونی در SSD خود بهره برده است که در نوع خود ابداعی بی نظیر در صنعت ذخیره سازهای پر سرعت کامپیوتری است.

تراشه اختصاصی کنترلر از طریق رابط 12 کاناله به 12 تراشه NAND FLASH با ظرفیت 825 گیگا بایت متصل است و می تواند پهنای باند 5.5 گیگا بایت بر ثانیه را فراهم کند. در صورت استفاده از الگوریتم فشرده سازی پهنای باند این دستگاه به 8 یا 9 گیگا بایت بر ثانیه افزایش می یابد.

علاوه بر این کنترلر شرکت سونی یک واحد سخت افزاری قدرتمند برای فشرده سازی و غیر فشرده سازی داده ها دارد که مدیریت داده های ذخیره شده بر روی SSD را تا میزان قابل توجهی ارتقا می دهد. با این وجود فضای کمتری بر روی ذخیره ساز اشغال می شود و سرعت انتقال آن ها به حافظه هم متناسب با میزان فشرده ساز افزایش می یابد.

مایکروسافت خلاف سونی تصمیم گرفت از راهکار های طراحی شده موجود و مورد استفاده در صنعت پی سی بهره ببرد. SSD استفاده شده در ایکس باکس سری SX هم از نوع M.2 NVME و سفارش طراحی شده و پهنای باند فیزیکی 2.4 گیگا بایت بر ثانیه را ایجاد می کند که با کمک سخت افزار فشرده سازی موجود در کنترلر، این عدد می تواند به 4.8 گیگابایت بر ثانیه هم افزایش یابد. البته برند مایکرو سافت نوآوری دیگری نیز در این قسمت داشته است و آن معرفی استاندارد DirectStorage به عنوان یک ضمیمه جدید در دایرکت ایکس است.

عکس ایکس باکس و PS5

فناوری صوتی

تلاش برای ایجاد حس واقع گرایی در هر دو کنسول بیشتر از گذشته به چشم می خورد، اما سونی در این بخش تجربه ویژه ای دارد و فناوری هیجان انگیزی را برای بهبود فرآیند شنیداری ایجاد کرده است که تاکنون در هیچ محصولی چنین موردی سابقه نداشته است.

ps5 با بهره مندی از فناوری tempest engine انقلابی در فناوری های موجود ایجاد کرده است و توانسته است منابع صدایی گوناگون را برای گیمرها باز تولید کند و موقعیت هر یک از این صداها را به گونه ای قابل تشخیص سازد.

در حال حاضر بیشتر بازی سازان تمرکز زیادی بر روی تولید صداهای محیطی با فناوری مدرن ندارند و هرگز از مهندسین متخصص در حوزه صدا استفاده نمی کنند. این برجستگی PS5 در نسل بعدی بیشتر توسط استودیوهای بازی سازی سونی و بازی های منحصر به فرد این پلتفرم مورد توجه قرار گرفته است.

مقایسه دو کنسول از منظر بازی

یکی از مهم ترین فاکتورها برای خرید این دو کنسول، بازی های انحصاری و جذاب آن است.

از مشهورترین بازی‌های انحصاری مایکروسافت Microsoft Flight Simulator، سری Halo، Quantum Break، سری Forza Horizon، سری Gears of war، سری Forza Motorsport و موارد دیگر می توان اشاره کرد.

مشهور‌ترین بازی‌های انحصاری سونی را می‌توانیم سری God of war، سری Uncharted، Ghost of Tsushima، سری Spider man، Deathloop، Sackboy: A Big Adventure، Returnal، Demon’s Souls، Horizon Forbidden West، سری The Last of Us و موارد دیگر بدانیم.

برند سونی نیز در معرفی بازی های لانچ خود بسیار پرقدرت تر از قبل ظاهر شده است و همچنین می تواند از بازی های نسل قبلی ps نیز پشتیبانی کند. علاوه بر موارد گفته شده سونی و مایکروسافت با همکاری یکدیگر فناوری استریمینگ بازی را نیز برای این نسل از کنسول ها توسعه داده اند.

مقایسه دو کنسول از نظر بازی

مقایسه کنسول ها از نظر ظاهر

انتخاب طراحی کنسول بیشتر به سلیقه شخصی افراد برمی گردد و نمی توان در مورد این مورد با قطعیت نظر داد.

کنسول جدید سونی PS5 طراحی جدید و البته عجیبی دارد و زمانی که به صورت عمودی آن را به روی میز قرار دهید فضای زیادی را اشغال می‌کند. همچنین دو لبه سفید رنگ در کنارها قرار گرفته‌اند و خود کنسول در بین این دو لبه سفید رنگ به رنگ مشکی دیده می‌شود. بخش مشکی رنگ بسیار مستعد جذب اثر انگشت است و سریع کثیف می‌شود.

در مقابل کنسول مایکروسافت یا Xbox series X طراحی شبیه به یک استوانه مستطیلی دارد و با وجود بزرگ بودن فضای کمتری را اشغال می‌کند. با نگاه کردن به این کنسول شما یک برج کوچک مشکی مات را می بینید که دکمه پاور آن در بالا و جایگاه ورود DVD در پایین قرار گرفته است.

مقایسه دسته xbox series x و ps5

یکی از مهم ترین قسمت های هر کنسول برای بازی دسته آن می باشد. شما باید برای خرید بدانید که کدام دسته اولا ارگونومی بهتری در طراحی دارد و ثانیا در استفاده از جهات مختلف بهتر عمل می‌کند. دسته باید هنگام استفاده راحت باشد و حس خوبی را به گیمر انتقال دهد و البته در استفاده طولانی فرد را خسته نکند. همچنین دسته باید دکمه‌های خوبی از نظر میزان فشار وارد شده برای عمل کردن و طول عمر داشته باشد و بتواند با ویبره و موارد مشابه در بهترین حالت ممکن حس بازی را منتقل کند.

در این زمینه مایکروسافت ترجیح داده تا از نقطه امن خود خارج نشود و از دسته بسیار شبیهی به نسل قبلی استفاده کند. در واقع تغییرات این دسته بازی نسبت به دسته Xbox one به بافت محصول، اضافه شدن دکمه Share به مرکز دسته و D-pad بهتر محدود می‌شود.

این بروزرسانی را می‌توانیم کاملا هوشمندانه بدانیم؛ چرا که دسته کنسول نسل قبلی مایکروسافت یکی از بهترین‌ دسته‌های ساخته شده بود و دلیلی وجود ندارد که سازنده بخواهد این طراحی عالی را با تغییرات گسترده مواجه کند. این دسته‌ها برای منبع انرژی همچنان از باتری‌های قلمی استفاده می‌کنند و شما با خرید باتری‌های قابل شارژ می‌توانید با خیال آسوده‌ها ساعت‌ها بدون نیاز به شارژ با دسته بازی کنید.

اما دسته ps5 برخلاف رقیب، نسبت به نسل قبل تغییرات زیادی اعمال کرده و علاوه بر طراحی دو رنگ بسیار بزرگ‌تر شده است. این دسته حالا از قابلیتی به نام adaptive triggers and haptic feedback نیز بهره می‌برد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا مثلا هنگام شلیک کردن با تریگرها ویبره‌ای شبیه به لگد اسلحه را حس کرده و بیش از پیش وارد فضای بازی شوید.

دسته DualSense سونی از میکروفون داخلی نیز بهره‌ برده است. البته قابلیت گفته شده برای تریگرها می‌تواند برای دسته‌ای از کاربران آزار دهنده باشد و به گفته خود آن‌ها باعث شود تا حواسشان از بازی پرت شده و درگیر این ویبره جدید شوند، که می توان آن را خاموش کرد.

در این بخش واقعا نمی‌توان در مقایسه ps5 با xbox series x از نظر دسته بازی یک کنسول را برتر دانست؛ زیرا هر دو دسته بیش از هر زمان دیگری به بلوغ رسیده‌اند و سامورایی‌ها و آمریکایی‌ها با تجربه چندین ساله خود تلاش کرده‌اند تا کامل‌ترین نسخه ممکن را به بازار عرضه کنند.

مقایسه سازگاری دو کنسول با بازی های نسل قبل

هر دو کنسول PS5 و Xbox Series X قابلیت سازگاری با نسل‌های قدیمی خود را دارند، اما نمی‌توان انکار کرد که مایکروسافت در این زمینه بهتر از سونی عمل کرده است. چرا که ایکس باکس سری X نه تنها می‌تواند همه بازی‌های Xbox One را بدون هیچ مشکلی اجرا کند، بلکه شما می‌توانید بسیاری از بازی‌های ایکس باکس 360 را نیز به روی کنسول جدید اجرا کرده و عناوین قدیمی‌تر را نیز تجربه کنید.

در طرف دیگر، PS5 تقریبا می‌تواند تمام بازی‌های موجود در بازار PS4 را اجرا کند؛ اما با بازی‌های کنسول‌های قدیمی‌تر سازگاری ندارد. مگر این که از سرویس PlayStation Now برای استریم بازی‌های PS3 استفاده کنید. البته این عنوان‌ها شبیه بازی‌های دانلودی روی کنسول نیستند.

در نهایت در زمینه سازگاری این دو کنسول با بازی‌های نسل‌های قبل ایکس باکس سری ایکس را برنده می‌دانیم، زیرا این محصول می‌تواند حتی بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ را نیز اجرا کند.

جمع بندی مباحث مرتبط با ps5 و ایکس باکس سری x

عرضه کنسول های جدید بازی می تواند سر آغازی مهم برای یک تحول بزرگ باشد. آنچه که برای بیشتر گیمرها امیدوارکننده است، مسئله تجربه بازی های جدید و کنسول های مرتبط با آن می باشد. در واقع گیمر ها توقع دارند بازی های جدیدی که تا امروز به خاطر محدودیت ها امکان تولید نداشته اند، با پیشرفت علم و تکنولوژی معرفی و ساخته شوند.

سیر تحول ps های مختلف و رسیدن به ps5 و دنیای مرتبط با آن بسیار لذت بخش است. فناوری معرفی شده در حوزه بازی و سرگرمی از طرف دو شرکت مایکروسافت و سونی حاصل سال های طولانی تلاش و توسعه این دو برند در صنعت بازی و سرگرمی است که در نهایت به انتخاب راهکارها و رویکردهای معرفی شده برای نسل جدید کنسول ها منتهی شده است. هر دو کنسول معرفی شده پردازنده های یکسانی دارند و البته تفاوتی ناچیز در فرکانس کاری که قابل چشم پوشی است.

راهکار سونی در مورد طراحی ذخیره ساز SSD و فناوری های مرتبط با صوت، برجسته تر از موارد دیگر است و راهکار شرکت مایکروسافت نیز در طراحی واحد گرافیکی و حافظه اصلی. پیشرفت در قسمت ذخیره ساز نیز یکی از بخش های انقلابی و شگرف در کنسول های نسل بعدی می باشد.

این موارد می تواند کنسول های بازی را چند مرحله جلوتر از آن چه که اکنون شاهد آن هستیم ببرد. تراشه ایکس باکس سری ایکس به خاطر قسمت های گرافیکی به احتمال زیاد ابعاد بزرگ تری دارد و هزینه ساخت آن نیز به نسبت بیشتر از SOC طراحی شده برای PS5 است.

می توانیم بگوییم که از همین حالا با اطمینان زیاد پا به مرحله ای گذاشته ایم که تجربه بازی در آن بدون انتظار به واقعیت پیوسته است. به عصر بازی ها و کنسول های جنجالی خوش آمدید.

مقایسه قیمت ایکس باکس Series X با PS5

همان طور که برای خرید هر وسیله ای یکی از فاکتورهای مهم قیمت محصول می باشد. برای خرید این دو کنسول هم این نکته حائز اهمیت است.

از آن جایی که این دو کنسول شباهت زیادی به هم دارند، مقایسه قیمتشان نیز بسیار سخت است. با این حال، نسخه‌های استاندارد این کنسول‌ها تنها مدل‌های موجود در بازار نیستند. نسخه دیجیتالی PS5 ارزان‌تر از نسخه استاندارد است و ایکس باکس سری S نیز تقریبا نصف قیمت سری X به فروش می‌رسد.

پلی استیشن 5 و نسخه دیجیتالی آن کاملا یکسان هستند و فقط در درایو دیسک 4K Blu-ray تفاوت دارند. همانطور که از نامش می‌توانید حدس بزنید، مدل دیجیتالی هیچ درایو فیزیکی ندارد. در طرف دیگر، Xbox Series S سخت‌افزار کاملا متفاوتی (پردازنده گرافیکی ضعیف‌تر، SSD کوچک‌تر، رم کمتر و غیره) نسبت به سری X دارد.

در ادامه آخرین قیمت های این دو کنسول را در بازار فعلی می بینید:

کنسول PS5 نسخه عادی در بازار حدود 22 تا 32 میلیون تومان قیمت دارد و این قیمت برای نسخه دیجیتال به حدود 21 یا 22 میلیون کاهش پیدا می‌کند. در طرف دیگر ایکس باکس سری ایکس که تنها یک نسخه عادی و دیسک‌خور دارد با قیمتی حدود 18 تا 19 میلیون به فروش می‌رسد.

سخن پایانی 

در این نوشته از سایت بازیزا به بررسی مشخصات فنی و ظاهری دو کنسول بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس پرداختیم. همانطور که در مطالب فوق هم گفته شد پشتیبانی هر دو کنسول از مشخصه هایی نظیر HDR، کیفیت 4K و البته 8K یکسان است، اما از نظر قدرت قطعا کنسول ایکس باکس ایکس در رتبه بالاتری قرار می گیرد.

سوالات متداول

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس ساخت کدام برند است؟

ps5 تولید برند سونی و ایکس باکس ساخت شرکت مایکرو سافت است.

پردازنده مرکزی دو کنسول ps5 و ایکس باکس ایکس چه ویژگی دارد؟

پردازنده مرکزی این دو کنسول دارای 8 هسته پردازشی با فناوری SMT هستند که با 16 رشته پردازشی به صورت هم زمان کار می کنند.

پردازنده گرافیکی دو کنسول به چه صورت طراحی شده است؟

هر دو کنسول از معماری گرافیکی RDNA 2.0 ساخته شده توسط AMD استفاده می کنند، که ساختار یکسانی دارند اما تعداد هسته های گرافیکی و سرعت کاری آن ها کاملا متفاوت است.

مایکروسافت تراشه حافظه ایکس باکس ایکس را چگونه طراحی کرده است؟

مایکرو سافت در ایکس باکس سری X از دو نوع تراشه حافظه GDDR6 با سرعت 14 گیگا بایت بر ثانیه استفاده کرده است.

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    shiva ۱۳۹۹/۰۵/۲۳ پاسخ

    سلام. وقت بخیر مقایسه جامعی بود. سپاس