بازیزا

چگونه استرس کودکان را در مورد بیماری کرونا کنترل کنیم؟

عکس چگونه استرس کودکان را در مورد بیماری کرونا کنترل کنیم؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و وجود فشارهای روانی ناشی از این بیماری در میان خانواده ها، شاهد اثرات روان شناختی بر خانواده ها و کودکان هستیم. در صورتی که کودکانمان را دوست داریم باید با افکار مثبت و بهره گیری از آموزش های درست و اصولی کودکانمان را برای مواجه با خطر آموزش دهیم.

بیماری ها استرس زیادی را برای کودکان ایجاد می کنند و هرچه قدر که بیماری حاد تر شود، میزان استرس از کنترل خارج می شود و کودک احساس ناتوانی و ضعف بیشتری می کند که در طولانی مدت عوارضی چون آسیب های روانی و احساس حقارت را برای کودک به همراه دارد. به همین خاطر است که در مواقع بحرانی حضور خانواده ها در کنار کودکان بسیار با اهمیت و پر رنگ است. در ادامه نکاتی را در این مورد برای والدین توضیح می دهیم.

بیماری کرونا را برای کودکتان به یک فاجعه تبدیل نکنید، سعی کنید با استفاده از اسباب بازی های کودک، خود مراقبتی و رعایت نکات بهداشتی را به او آموزش دهید.

در جمع هایی که کودکان حضور دارند در مورد بیماری کرونا صحبت نکنید. در چنین مواقعی به صورت ناخواسته در کودک اضطراب ایجاد می شود. استرس سبب مختل شدن هورمون دوپامین و سروتونین می شود و آرام آرام ترس از محیط را با خود به همراه دارد.

اخبار و برنامه های تلویزیونی که در مورد این ویروس است را در حضور کودکان تماشا نکنیم.

درمان استرس کودکان در برخورد با بیماری کرونا

والدین باید با کسب آگاهی از منابع معتبر در مورد این ویروس در ابتدا خود را آرام کنند و بعد از آن این آرامش را به کودکانشان منتقل کنند.

با انجام بازی های گوناگون و صحیح به کودکان بیاموزید که چگونه از خودشان مراقبت کنند و بعد از بازی بخواهید تا کودک افکار و ترس هایش را برای شما بازگو کند. در چنین مواقعی بازی غول کشی و بازی ترکاندن بادکنک ویروس کرونا را با کودک انجام دهید.

اقدامات پیشگیرانه برای کودکان در مورد ویروس کروناعکس چگونه استرس کودکان را در مورد بیماری کرونا کنترل کنیم؟

باید به کودکان بیاموزیم که به صورت مداوم دست های خود را بشویند و از رفتن به مکان های شلوغ خودداری کنند.

کودکان باید در طول شبانه روز مایعات زیادی را مصرف کنند و اگر کودکی دچار علائم تنفسی شد باید به سرعت به پزشک مراجعه شود. اگر فرزند شما به مهدکودک و یا خانه های بازی می رود، در ابتدا سعی کنید مانع از حضور او در این مکان ها شوید، اما اگر او از این محیط های عمومی استفاده می کند، حتما استفاده از ضد عفونی کننده های دست را به او آموزش دهید و به او بگویید که هرگز نباید دست آلوده را با چشمان، بینی و دهان خود تماس دهد.

تا جایی که امکان دارد کودکان را در خانه قرنطینه کنید و سعی کنید بازی و سرگرمی را برای او در خانه فراهم کنید تا او بتواند از این فرصت استفاده کند و بهانه گیری نکند. از این فرصت مناسب می توانید برای آموزش کودکان استفاده کنید و زمان بیشتری را در کنار او باشید.

سعی کنید با خوراکی های مناسب سیستم ایمنی کودکان را در برابر بیماری ها تقویت کنید.

حتی در برابر کسانی که علائم سرماخوردگی هم دارند از کودک مراقبت کنید.

کلام آخر

کودکان در دنیای کودکانه خود غرق هستند و هرگز از بیماری و عواقب آن پیشینه ذهنی ندارند و از رفتارهای نادرست و نابه جای بزرگترها افکار و انرژی های منفی را دریافت می کنند. پس اگر ما مراقبت رفتار خود باشیم و روش های درست آموزشی را به کار بگیریم می توانیم کودکان خود را از استرس این بیماری نجات دهیم.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*