بازیزا

کودکان باهوش چه وسایلی را دوست دارند؟

عکس کودکان باهوش چه وسایلی را دوست دارند؟

آیا فرزند شما علاقه زیادی به اسباب بازی های همبازی هایش نشان می دهد؟ آیا کودکی که این رفتار را انجام می دهد دچار اختلال شخصیت است یا این که در حال سپری کردن مراحل مشخصی از زندگی خود است؟

اگر می خواهید پاسخ این سوالات را دریافت کنید، ادامه این نوشته را بخوانید.

همبازی بودن دختر و پسرها تا سنین مشخص

در ابتدای دوران کودکی تفاوت چشمگیری میان دخترها و پسرها وجود ندارد اما با زیاد شدن سن آن ها و شروع شدن دوره دبستان مرز میان آن ها بیشتر می شود. این مرزهای جنسیتی به مرور زمان در بازی نیز نمایان می شوند، به صورتی که در برخی از مواقع با مسخره کردن جنس مقابلشان اتفتق می افتد. در اغلب موارد پسرها دوست دارند در جریان بازی انرژی خود را تخلیه کنند و بیشتر به سمت بازی های پرتحرک می روند، این در حالی است که اکثر دخترها بازی های سرگرم کننده و کم تحرک را ترجیح می دهند. در چنین مواقعی خاله باِزی، عروسک بازی و …. بیشتر مورد توجه دخترها قرار می گیرد.

عکس کودکان باهوش چه وسایلی را دوست دارند؟

بازی های تمرینی

کودکان در هر بازه سنی با روش های خاصی سرگرم می شوند. در روزهای ابتدایی تولد، لگد زدن و حرکت دادن دست و پا شاید جذاب ترین بازی برای کودکان باشد. کمی بعد کودک دوست دارد در این بازی اطرافیان نیز او را همراهی کنند. می توان گفت از زمان تولد تا دو سالگی بازی وسیله ای برای بیدار کردن حواس مختلف کودک است. کودکان در این سنین بیشتر تمایل دارند لمس کنند، بچشند و اعضای بدن خود را حرکت دهند. او در ابتدا با تقلید و سپس با تکرار این مهارت های جدید را می آموزد.

بازی های تخیلی

این بازی ها از یک و نیم سالگی شروع می شوند و تا سه سالگی ادامه می یابند. کودک با استفاده از تخیلات خود می تواند از یک عروسک، یک جنگجو حرفه ای و شکست ناپذیر بسازد، این در حالی است که در بازی های تقلیدی، نمادی و نمایشی کودکان بیشتر از آنچه که دیده اند و تجربه کرده اند الگو برداری می کنند.

بازی های تقلیدی

این دسته از بازی ها بعد از سه سالگی وارد دنیای کودکان می شوند و در یادگیری مهارت های جدید به آن ها کمک می کنند. بچه ها در ابتدا تقلید کردن را از والدین خود می آموزند و در بازی ها خود آن ها را شبیه سازی می کنند. در برخی از موارد آن ها در نقش والدین خود فرو می روند و به کار های منزل رسیدگی می کنند.

بازی های نمایشی

تقلید کردن در دنیای کودکانه به همین راحتی تمام نمی شود و آن ها در بازی های خود حتی به شیوه والدین خود لباس می پوشند و با دیگران ارتباط برقرار می کنند. البته غرق شدن بیش از حد کودکان در بازی های نمایشی از نظر محققان می تواند نشانه ای از ترس و اضطراب و میل بیش از حد او به زندگی در شرایط دیگر باشد که این موضوع به نوبه خود جای بررسی دقیق دارد.

بازی های نمادی

این بازی ها از 1 تا 6 سالگی و گاهی تا 8 سالگی نیز ادامه می یابد. توانایی کودک در تشخیص نمادها و کاربرد آن ها، سبب شروع بازی نمادی در کودک می شود. بچه ها در این بازی ها شکل واقعیت را تغییر می دهند و اشیا و افرادی را که وجود ندارند در ذهن خود تداعی می کند و آن ها را به صورت کاملاً نمادین به خدمت می گیرد.

عکس کودکان باهوش چه وسایلی را دوست دارند؟

بازی های با قاعده

آثاری که این بازی ها می توانند بر زندگی و شخصیت کودکان بگذارند تا پایان عمر با آن ها باقی می ماند. کودک از 7 تا 11 سالگی با قواعدی که از والدین خود می آموزد بازی می کند. از هفت سالگی به بعد کودکان از بازی های تخیلی و نمادین به سمت بازی های حقیقی و فکری می روند. به احتمال زیاد کودکان در 10 سالگی ترجیح می دهند به جای عروسک بازی، ورزش بسکتبال را امتحان کنند و یا در یک بازی شطرنج رقیب شما می شوند.

کودکان باهوش بدوبود نمی کنند

اغلب کودکان باهوش اسباب بازی ها و وسایلی را انتخاب می کنند که بتوانند توسط آن ها دست به ابداع و اختراع بزنند. این گونه از کودکان زمان کمتری را در بازی خرج می کنند و بیشتر تمایل دارند در بازی هایشان تنوع ایجاد کنند. این کودکان در سنین بالاتر بازی هایی را انتخاب می کنند که به فکر نیاز دارد و کمی تحرک هم چاشنی آن است.

بازی های مناسب برای سنین مختلف

در مراحل مختلف رشد، کودکان شیوه های جدیدی از بازی را انتخاب می کنند. کوچک ترها فقط بازی می کنند و بزرگترها به دوستانشان دل می بندند. در یک دورهاز زمان کودکان علاقه مند به بازی های صدادار می شوند.

اگر فرزند شما به رنگ و صدا علاقه نشان می دهد، موبایل های رنگی و موزیکال، جغجغه و اسباب بازی ها بهترین وسیله برای دو سال ابتدایی زندگی آن ها است.

کودکان زیر سه ماه به مدت 1 تا 2 دقیقه و کودکان شش ماهه بین 5 تا 10 دقیقه با اسباب بازی های خود سرگرم می شوند، این در حالی است که کودک شما در سن دو سالگی می تواند 10 تا 15 دقیقه به تنهایی بازی کند.

عکس کودکان باهوش چه وسایلی را دوست دارند؟

همبازی شدن با کودکان دیگر

کودکان نوپا با هم بودن را بسیار دوست دارند، اما هنوز نمی توانند با هم بازی کنند و معنای همکاری و مشارکت را نیاموخته اند. علاوه بر این تخیل کودکانه آن ها هنوز قوی نشده است تا بتوانند یک محور داستانی برای بازی هایشان مشخص کنند. اگر فرزند نوپای شما در کنار همسالانش در حال بازی است، بسیار مراقب باشید تا با یکدیگر درگیر نشوند و اسباب بازی های یکدیگر را استفاده نکنند. تا سن سه سالگی فرزند شما باید مهارت بازی با بچه های دیگر را کسب کرده باشد. اگر هنوز این اتفاق نیفتاده است باید برای کودک خود به روانشناس مراجعه کنید.

به دارایی های فرزندتان احترام بگذارید

شما به عنوان والدین کودک باید به حس مالکیت او احترام بگذارید. اگر فرزند شما اسباب بازی هایش را در اختیار کودکان دیگر قرار نمی دهد هرگز او را مجبور نکنید. او هنوز مفهوم خساست را نمی داند اما زمانی که شما چنین مهری را به او می زنید او را تحقیر می کنید. نگران نباشید، فرزند شما با گذر زمان مفهوم مشارکت، قرض دادن و هدیه دادن را فرا می گیرد.

اگر فرزند شما 4-5 ساله است این مطلب را بخوانید

در این سنین فرزند شما مفهوم دست و دلباز بودن را نمیداند تا بتواند اسباب بازی هایش را به دیگران هدیه دهد، اما در این سنین معنا و مفهوم قرض دادن و به اشتراک گذاشتن را می فهمد. کودک در 5 سالگی نوبت گرفتن در بازی را می آموزد و به آنچه که به دیگران تعلق می گیرد احترام می گذارد.

در چهارسالگی کودک شما می تواند به دیگران اجازه دهد تا از وسایل او استفاده کنند. در تمام سال ها باید به حس مالکیت فرزند خود احترام بگذارید. شما اجازه ندارید بدون رضایت او اسباب بازی ها و لباس هایش را در اختیار دیگران قرار دهید.

آیا بازی کردن برای کودک فایده ای هم دارد؟

  • بازی مهارت های کودک را ارتقا می دهد و به رشد جسمانی او نیز کمک می کند.
  • نیروی جسمانی و حواس گوناگون کودک در جریان بازی ها تقویت می شود.
  • اعضای بدن کودک هماهنگی بیشتری پیدا می کند.
  • کودک مازاد انرژی خود را در بازی مصرف می کند و کمتر عصبانیت و پرخاشگری به سراغ او می آید.
  • کودک در حین بازی سهیم شدن و به اشتراک گذاشتن را فرا می گیرد.
  • کودکان در جریان بازی، تجربیاتی را که باید در محیط حقیقی داشته باشند مورد تمرین و آزمون قرار می دهند.

از سلیقه کودک خود با خبر شوید

زمانی که در خیابان هستید از مقابل ویترین اسباب بازی فروشی ها به آسانی گذر نکنید. سعی کنید با فرزند خود ویترین ها را بررسی کنید تا متوجه شوید فرزندتان به کدام نوع از اسباب بازی ها علاقه بیشتری نشان می دهد، سپس می توانید همان اسباب بازی را برای او به عنوان هدیه تهیه کنید. اگر قرار است اسباب بازی توسط کودکتان انتخاب شود او را در این زمینه آزاد بگذارید. در خرید اسباب بازی تنوع را در نظر بگیرید و تلاش خود را انجام دهید تا کودک شما در اتاق خوابش در کنار عروسک های ساده و  موزیکال، اسباب بازی های فکری نیز داشته باشد.

 

 

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*