بازیزا

آموزش خمیر بازی کودکان [+طرح های قابل ساخت]

عکس آموزش خمیر بازی کودکان [+طرح های قابل ساخت]

خمیر بازی Play Dough یکی از سرگرمی های جذاب و هیجان انگیز برای کودکان است، چرا که به کمک آن می توانند استعدادهای درونی خود را بروز داده و در راستای پرورش آن تلاش کنند. خمیر بازی کودکان این اجازه را به آن ها می دهد تا هر آن چه را که در ذهن دارند با دستان خود بسازند. همین امر سبب رشد مهارت های حرکتی و ذهنیشان می شود.

در ادامه این نوشته از سایت بازیزا به بررسی انواع خمیر بازی جدید، مزایا و معایب این سرگرمی نشاط آور، کاردستی با خمیر بازی و البته آموزش خمیر بازی برای کودکان در منزل می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

خمیربازی چیست؟

خمیر بازی به انگلیسی Play Dough گفته می شود و ماده نرم و شکل‌پذیری است که برای بازی بچه‌ها به کار می رود و اجزای اصلی آن آرد ذرت یا نشاسته، آب، نمک طعام، رنگ خوراکی و اسید بوریک (بهتر است استفاده نشود) است. خمیر بازی اولین بار در آمریکا به منظور تمیز کردن کاغذ دیواری تولید شد و در دهه 1950 به عنوان وسیله ای برای بازی کودکان، به سرعت بازارهای کشور آمریکا را تسخیر کرد.

بازی خمیر بازی این فرصت را در اختیار فرزندان دلبند ما قرار می دهد تا با کشف و شهود در مسائل گوناگون و تبدیل آن به یک اسباب بازی، حس کنجکاوی خود را برطرف کنند و مسئولیت پذیر شوند. این موضوع به صورت غیر مستقیم به کودک کمک می کند تا برای حل مشکلات خود تلاش کرده و در مواجه با مسائل گوناگون بهترین تصمیم را بگیرد.

خمیر بازی با دست تماس مستقیم دارد و کودکان می توانند علایق و رویاهای خود را در شکل دهی خمیر تحقق بخشند. کودکان در کنار بازی، با لمس کردن‌، فشار دادن‌، قالب‌سازی‌ و ترکیب کردن رنگ ها و شکل‌ها قدرت خیال‌پردازی خود را افزایش می‌دهند و ماهیچه‌های کوچک انگشتان خود را در حین استفاده از خمیر به‌ صورت ناخواسته تقویت می‌کنند. همان ماهیچه‌هایی که در آینده برای نگه داشتن مداد و نوشتن به آن ها احتیاج دارند.

کودکان از چه زمانی می توانند با خمیر بازی کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که روانشناسان فعال در حوزه کودک معتقدند که بچه های خردسال پس از 18 ماهگی می توانند با متریالی نظیر خمیر، بازی کنند، چرا که پس از گذشت این دوره دیگر تمایلی به خوردن و چشیدن این ماده ندارند، اما لازم به ذکر است که تمایلات و رفتار هر کودک با کودک دیگر متفاوت بوده و ممکن است بچه ها در رده های سنی بالاتر همچنان تمایل به در دهان گذاشتن اشیاء مختلف داشته باشند.

مزایا خمیر بازی برای کودکان

بازی با خمیر بازی برای کودکان فواید زیادی دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

فواید خمیر بازی برای کودکان

1. پرورش استعداد و قدرت تفکر

کودکان در این بازی تخیلات ذهنی خود را به واقعیت تبدیل می کنند و از همین طریق استعدادهای خود را در زمینه های گوناگون بروز می دهند. در چنین حالتی وظیفه والدین این است که علایق کودک را به درستی شناخته و در راستای پرورش آن تلاش کنند.

علاوه بر آن کودکان در این سرگرمی  لذت بخش برای ساخت اشیاء زیبا و منحصر به فرد که توجه دیگران را به خود جذب می کند، تفکر کرده و در راستای بهتر شدن ایده خود تلاش می کنند. همین امر سبب می شود تا ذهن فرزند دلبند شما برای رویارویی با مسائل مختلف آماده شود.

2. افزایش اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی 

همکاری، تبادل اطلاعات و رقابت در ایجاد یک ایده خارق العاده تر در این بازی به کودکان کمک می کند تا در راستای افزایش روابط اجتماعی خود تلاش کنند. علاوه بر آن پس از ساخت اسباب بازی های گوناگون و به واقعیت تبدیل کردن ایده های ذهنی خود احساس غرور کرده و حتی ممکن است از شما توقع تعریف و تشویق داشته باشند.

3. کاهش استرس و امنیت روانی 

در دنیای کنونی به سبب پیشرفت سریع تکنولوژی و مجازی شدن سرگرمی ها، اکثر کودکان به سیستم های دیجیتال نظیر گوشی های تلفن همراه وابستگی بسیاری پیدا کرده اند. این وابستگی به دنیای مجازی و دوری از محیط های طبیعی به مرور زمان سبب ایجاد استرس و برهم زدن آرامش روانی در کودکان می شود.

خمیر بازی می تواند در راستای کاهش اضطراب های ناشی از دنیای دیجیتال و دغدغه های محیط پیرامون کودک تاثیر به سزایی داشته باشد. بچه ها می توانند با فشار دادن و لمس کردن موادی نظیر خمیر یا شن و ماسه که قابلیت انعطاف پذیری دارند استرس خود را کنترل کرده و به آسایش روانی برسند.

4. آماده سازی ذهنی برای حضور در مدرسه 

شما می توانید در این بازی با آموزش مفاهیم علمی ساده و جذاب نظیر ترکیب رنگ های گوناگون و به وجود آوردن یک رنگ جدید برای ایجاد اشکال متنوع و یا با مطرح کردن پرسش های متداول در مورد فرم ساخته شده توسط کودک ، ذهن او را برای فراگیری دانش و حضور در مدرسه آماده کنید.

5. هماهنگی چشم و دست

همراه خمیر بازی معمولا کودکان از ابزارهای اطراف خود کمک می‌گیرند. از این طریق آن ها مجبور می‌شوند به استفاده وسایل مختلف جهت ساختن ایده‌های خود دست بزنند. با این کار هماهنگی چشم و دست را فرا می‌گیرند. با یک کارد پلاستیکی خمیر را از وسط به دو نیم کردن یک مثال ساده جهت هماهنگی چشم و دست است.

معایب بازی با خمیر برای کودکان 

یکی از مواد اصلی به کار برده شده در خمیرهای بازی اسید بوریک بوده که با نام بور یا بوراکس نیز شناخته می شود. این ماده می تواند در طولانی مدت بر سلامت انسان تاثیر منفی گذاشته و سبب اختلال در فرآیند رشد و تکامل کودکان شود. بنابراین بهتر است در راستای حفظ سلامتی عزیزانمان با مواد اولیه کاملا بی خطر و البته قابل دسترس به تهیه خمیر بازی در منزل اقدام کنیم.

اقسام گوناگون این بازی

عکس آموزش خمیر بازی کودکان [+طرح های قابل ساخت]

امروزه به سبب پیشرفت تکنولوژی و رقابت بسیار زیاد کمپانی های تولید کننده اسباب بازی برای ایجاد یک وسیله منحصر به فرد، دنیای بازی و سرگرمی بسیار گستره و متنوع شده و پاسخگوی نیاز سایر کودکان در سنین مختلف و با سلایق گوناگون است. خمیر بازی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امروزه انواع مختلفی از آن در بازار موجود می باشد. در ادامه مطلب به بررسی انواع خمیر برای بازی می پردازیم.

خمیر اسلایم

اسلایم یک ماده خمیری با فرمت ژله ای است که در راستای کاهش استرس در بزرگسالان و کودکان بسیار موثر می باشد. این خمیر بازی با قیمتی بسیار مناسب و تنوع رنگی بسیار بالا در بازار موجود بوده و به سبب وزن بسیار اندکی که دارد قابل حمل بوده و شما می توانید در هر مکانی کودک خود را سرگرم کنید.

خمیر شنی

بافت این خمیر شباهت بسیار زیادی به دانه های شن دارد و به گونه ای تولید شده است که ذرات آن با یک فشار بسیار ملایم از یک دیگر جدا می شوند. این خمیر می تواند حس خوشایند بازی با شن و ماسه را به کوکان و بزرگسالان منتقل کند.

خمیر معمولی یا کلاسیک 

خمیر کلاسیک در حقیقت همان خمیر معمولی و رایج است که از گذشته تا کنون با اشکال گوناگون و بسته بندی های مختلف به فروش می رسد. اصولا در بسته بندی این دسته از خمیرها ابزارها و شابلون های متنوعی قرار دارد که می تواند کودکان را به خمیر بازی ترغیب کند.

آموزش ساخت خمیر بازی در منزل

عکس آموزش خمیر بازی کودکان [+طرح های قابل ساخت]

مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت خمیر 

  • آرد گندم: یک فنجان
  • آب: سه چهارم لیوان
  • روغن نباتی: یک قاشق غذاخوری
  • نمک: یک سوم فنجان
  • رنگ های خوراکی مجاز 

دستورالعمل ساخت خمیر بازی 

ابتدا آرد و نمک را در یک ظرف به خوبی مخلوط کنید تا یک ترکیب کاملا یکدست به وجود آید. به مخلوط موردنظر می توانید مقداری زاج اضافه کنید تا از این طریق تمایل کودک را برای خوردن خمیر کاهش دهید.

سپس آب و روغن و رنگ مجاز موردنظر را با یک دیگر ترکیب کرده و بر روی حرارت ملایم قراردهید تا به خوبی مخلوط شده و یکدست شوند. در مرحله بعد باید آرد و نمک را به ترکیب قبلی اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. در نهایت خمیر بدست آمده را به خوبی ورز دهید و اجازه دهید تا سرد شده و از آن استفاده کنید.

طرح های خلاقانه کاردستی با خمیر بازی

سخن پایانی 

در این نوشته از سایت بازیزا به بررسی مزایا و معایب بازی با خمیر و تاثیرات آن در کودکان پرداختیم. علاوه بر آن طرز تهیه خمیر بازی کاملا سالم و بی خطر را به شما همراهان گرامی آموزش دادیم. به یاد داشته باشید که این سرگرمی دوست داشتنی می تواند تاثیر به سزایی در شخصیت کودکان گذاشته و توانایی آن ها را در زمینه های گوناگون به خوبی پرورش دهد.

سوالات متداول

خمیر بازی برای کدام رده سنی از کودکان مناسب است؟

براساس نظر روانشناسان کودکان پس از 18 ماهگی می توانند با خمیر بازی کنند، اما قطعا رفتار کودکان با یک دیگر متفاوت بوده و در حقیقت سن مناسب برای انجام این سرگرمی درست زمانی است که فرزند شما تمایلی به خوردن خمیر در بازی نداشته باشد.

مزایا بازی با خمیر برای کودکان چیست؟

رشد و پروش استعدادهای کودک، افزایش اعتماد به نفس، دوری از استرس و آرامش روانی و البته آمادگی ذهنی برای حضور در مدرسه مهم ترین مزایا این سرگرمی می باشد.

کدام نوع از خمیر بازی مناسب ترین گزینه برای کودکان است؟

استفاده از خمیر بازی خانگی که به وسیله مواد اولیه کاملا سالم و بی خطر درست شده است، قطعا بهترین گزینه برای کودکان خواهد بود.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*