بازیزا

آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

مکعب روبیک Rubik’s Cube یک سرگرمی ذهنی و جورچین مکانیکی است، که دارای 6 وجه و در هر وجه آن 9 مربع کوچک با رنگ متمایز قرار دارد. شما می توانید در قالب 3 ردیف عمودی و افقی آن ها را به چرخش در آورید و بعد از حل مکعب روبیک باید رنگ های مشابه در هر وجه آن قرار بگیرد، تا ساخت روبیک انجام شود.

با ما در ادامه این مطلب از بازیزا همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی درباره حل روبیک و آموزش مکعب روبیک در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تاریخچه روبیک

مکعب روبیک در سال 1974 میلادی توسط ارنو روبیک، مجسمه ساز و معمار مجارستانی ساخته و تحت عنوان مکعب جادویی به صنعت بازی و سرگرمی وارد شد. هدف ابتدایی از اختراع این مکعب، ساخت وسیله ای بود که قطعات آن بتوانند به طور مستقل حرکت کنند. این مکعب ابتدا در سال 1977 در بوداپست منتشر شد، سپس شرکت اسباب بازی ایده آل Ideal به روبیک کمک کرد تا بتواند این مکعب را در سرتاسر جهان منتشر کند.

در سال 1980 یعنی شش سال پس از اختراع این پدیده شگفت انگیز، مکعب جادویی به عنوان بهترین بازی جهان در آلمان معرفی شد و نام آن به افتخار انور روبیک از مکعب جادویی به روبیک تغییر پیدا کرد.

فرمول مکعب روبیک

مکعب روبیکی که توسط پروفسور روبیک ساخته شد 3*3*3 بوده و دارای شش وجه است که در هر وجه 9 مربع کوچک رنگی وجود دارد.

هر وجه این مکعب خارق العاده یک رنگ را به خود اختصاص داده، بنابراین روبیک یک مکعب شش رنگی است و مکانیزم آن به گونه ای طراحی شده که یک وجه تک رنگ می تواند با چرخش در جهات مختلف رنگ و ساختار سایر وجوه را دچار تغییر کند. رنگ های استاندارد مکعب روبیک کلاسیک شامل قرمز، آبی، زرد، سبز، نارنجی و سفید می باشد.

روبیک در ایران

مکعب روبیک در اوایل ده 60 به ایران آمد و شرکت تجیران در ایران به تولید مکعب روبیک با شعار هر خانواده ایزانی یک مکعب روبیک مشغول به کار شد. در همان دوران کتاب های مختلفی مانند: مکعب هزار چهره، بازی ریاضی منطقی، اسرار مکعب روبیک ترجمه و تالیف شد. یکی از بهترین این کتاب ها که بسیار کاربردی و با نگرش جدیدی به مکعب بود، کتاب “اسرار مکعب روبیک” به تالیف دکتر سیاوش شهشهانی بود که به پدر روبیک در ایران معروف است.

انواع مکعب روبیک

 تاکنون گونه های مختلفی از مکعب روبیک ساخته و به بازار عرضه شده است. در زیر به معرفی تعدادی از متداول ترین مدل های این مکعب جادویی می پردازیم.

1. مینی روبیک Mini که دارای ابعاد 2*2*2 و با نام های دیگر مکعب جیبی یا مکعب یخی نیز شناخته می شود. 

2. روبیک استاد Master دارای ابعاد 4*4*4 که با عنوان انتقام روبیک نیز از آن یاد می شود.

3. روبیک پروفسور Professor با ابعاد 5*5*5

ساختار مکعب جادویی

برای سازماندهی درست و چیدمان مناسب این جورچین مکانیکی جذاب باید در ابتدا ساختار مکعب را مورد بررسی قرار داده تا در انتخاب بهترین شیوه برای حل روبیک مشابه یک بازیکن حرفه ای عمل کنید.

معرفی بخش های گوناگون مکعب روبیک

1. لایه ها

مکعب جادویی روبیک دارای سه لایه فوقانی، میانی و پائینی می باشد که در تصویر زیر به خوبی نمایش داده شده است.

2. وجوه

در هر مکعب روبیک هر سطح صاف یک وجه به حساب می آید، بنابراین می توان گفت که مکعب روبیک دارای شش وجه است.

3. مرکز مکعب

بخش مرکزی تنها تکه هایی هستند که در قسمت داخلی مکعب ثابت شده اند و چون این مکعب شش وجه دارد پس شامل 6 نقطه یا تکه داخلی خواهد بود. زمانی یک وجه درست حل شده است که رنگ تمام تکه ها با قسمت مرکزی وجه همرنگ باشد. 

4. لبه ها و گوشه ها

مکعب جادویی دارای 12 لبه و 8 گوشه می باشد. لبه ها در این بازی شامل دو تکه غیر هم رنگ است که در قسمت میانی ردیف آخر هر سطح قرار دارند و گوشه ها نیز شامل سه تکه با سه رنگ متضاد است که در قسمت های بالایی و پائینی ردیف های آخر هر سطح قرار گرفته اند.

5. صفحات

صفحه بالایی: تصویر سمت چپ صفحه بالایی مکعب روبیک را نشان می دهد که با حرف U نشان داده شده و در سمت راست دو الگوریتم کلیدی این صفحه را مشاهده می کنید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

صفحه پایینی: تصویر سمت چپ صفحه پایینی مکعب روبیک را نشان می دهد که با حرف D نشان داده شده و در سمت راست دو الگوریتم کلیدی این صفحه را مشاهده می کنید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

صفحه چپ: تصویر سمت چپ صفحه چپی مکعب روبیک را نشان می دهد که با حرف L نشان داده شده و در سمت راست دو الگوریتم کلیدی این صفحه را مشاهده می کنید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

صفحه راست: تصویر سمت چپ صفحه راستی مکعب روبیک را نشان می دهد که با حرف R نشان داده شده و در سمت راست دو الگوریتم کلیدی این صفحه را مشاهده می کنید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

صفحه جلویی: تصویر سمت چپ صفحه جلویی مکعب روبیک را نشان می دهد که با حرف F نشان داده شده و در سمت راست دو الگوریتم کلیدی این صفحه را مشاهده می کنید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

صفحه پشتی: تصویر سمت چپ صفحه پشتی مکعب روبیک را نشان می دهد که با حرف B نشان داده شده و در سمت راست دو الگوریتم کلیدی این صفحه را مشاهده می کنید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

روش حل مکعب روبیک

براساس تعداد رنگ ها و تکه های مکعب روبیک، چهل و سه تریلیون ترکیب ممکن برای سازماندهی وجوه مختلف این بازی وجود دارد که در علم ریاضی جایگشت نامیده می شود.

راهکارهای متفاوتی برای حل این مکعب جادویی معرفی و استفاده شده است، اما مسلما انتخاب بهترین و سریع ترین راه ممکن کار دشوار است. روش های حرفه ای حل این مکعب 4 مرحله و دارای 120 فرمول ریاضی می باشد، در حالی که شیوه آماتور آن از 8 فرمول در 8 بخش پیروی می کند. 

در نظر داشته باشید که با حرکت دادن یک بخش از معکب روبیک ساختار وجوه دیگر نیز دچار تغییر می شوند. این بدان معناست که با حرکت دادن یک قسمت از مکعب در جهات گوناگون محور خود، رنگ بخش های دیگر بازی نیز تغییر می یابد. پس باید برای حل مکعب جادویی روبیک تلاش کنیم تا با کمترین حرکت اعمال شده نتیجه مطلوب نهایی که ایجاد رنگ های مشابه در هر وجه است ایجاد شود.

نکات مهم 

1. هر حرکت به اندازه یک چهارم جابجایی است.

2. یک الگوریتم ترتیبی از حرکات است که شما باید با نظم و ترتیب مشخص آن ها را انجام دهید.

3. اگر در این راهنما گفته شد که صفحه بالایی را جابجا کنید شما هم باید طبق راهنما صفحه بالایی را جابجا کنید البته توجه داشته باشید که صفحات را طبق راهنما نام گذاری کنید.

4. اگر در کنار الگوریتم عدد 2 قرار داده شده پس باید هر وجه را دوبار حرکت دهید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

5. هر جابه جایی باید به شکل ساعتگرد یعنی در راستای حرکت عقربه های ساعت انجام شود مگر در زمانی که حروف با علامت ویرگول مشخص شده باشند که در این صورت باید خلاف حرکت عقربه های ساعت انجام شود.

راهکارهای حل مکعب روبیک

برای حل مکعب روبیک از این روش ها که در ادامه به آن می پردازیم استفاده کنید:

لایه بالایی

 مکعب روبیک را به گونه ای در دست بگیرید که نقطه مرکزی زرد رنگ در وجه بالایی مکعب قرار بگیرد.

حرکت 1 : مربع های سفید رنگ لبه های کناری را در وجه بالای مکعب قرار دهید. اگر در این مرحله تکه سفید رنگ نقطه مرکزی سفید را هم لمس نکرد اشکالی ندارد.

حرکت 2 : قسمت های لبه را که یک تکه سفید دارند از لایه میانی به لایه بالایی منتقل کنید و حرکت دهید.

حرکت 3 : قسمت های لبه ای را که تکه سفید رنگ دارد را از لایه پایینی به لایه بالایی بیاورید.

 در مرحله بعدی مکعب روبیک رو به گونه ای در دست بگیرید که گل سفید ایجاد شده با نقطه مرکزی زرد رنگ، در وجه بالایی مکعب قرار بگیرد.

حرکت 4: اگر تکه وجه جلویی قسمت لبه ای وجه بالا با رنگ تکه مرکزی همرنگ بود به حرکت دوم بروید و اگر نبود، وجه بالایی را تا زمان همرنگ شدن با حرکت در جهات مختلف جابه جا کنید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

حرکت 5: صفحه جلویی را 2 بار حرکت دهید تا زمانی که تکه سفید رنگ در وجه پایینی یا قسمت D قرار بگیرد.

حرکت 6:  در این مرحله حرکت های 1 و 2 را برای هر لبه سفید تکرار کنید.

حرکت 7: زمانی که 4 لبه مورد نظر در جایگاه مناسب خود قرار گرفت، مکعب روبیک را نگاه کنید تا تکه های لبه ای روی صفحات سرخ، آبی، نارنجی و سبز درست قرار گرفته باشند.

در گام بعدی مکعب روبیک را به گونه ای در دست بگیرید که تقاطع سفید ایجاد شده را در صفحه بالایی مشاهده کنید. هنگام آغاز این مرحله توجه داشته باشید که نوع قرار گیری رنگ های سفید، سرخ و آبی در گوشه ها باید صحیح باشد.

حرکت 8: قسمت های گوشه ای را با مربع سفید رنگ در لایه پایینی جایگذاری کنید. 

حرکت 9: وجه پایینی را تا جایی که در قسمت گوشه های مکعب نقاط مرکزی قرار بگیرد، حرکت بدهید.

حرکت 10: تقاطع یا همان صلیب سفید رنگ در وجه بالایی U را نگه دارید و مکعب روبیک را به گونه ای در دست بگیرید تا مربع سفید رنگ مشابه F در وجه جلویی قرار بگیرد. برای جابه جایی تکه سفید رنگ از وجه پایینی به وجه جلویی حرکات زیر را دنبال کنید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

حرکت 11: در صورتی که مربع سفید رنگ در وجه چپ یا راست قرار گرفته باشد می توانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید.

الکوریتم 1

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

الگوریتم 2

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

حرکت 12: در این مرحله حرکت های 1 تا 4 را تکرار کنید تا همه قسمت های گوشه سفید در جای صحیح قرار بگیرند.

لایه میانی

مکعب جادویی را به گونه ای در دست بگیرید که وجه سفید کامل شده در صفحه پایینی قرار بگیرد.

حرکت 1 : یکی از صفحات جلویی را انتخاب کرده و وجه بالایی را حرکت دهید تا یک خط عمودی مشابه یکی از تصاویر زیر ایجاد شود. در صورتی که هیچ کدام از خط های تصاویر بالا را نتوانستید ایجاد کنید، وجه انتخابی خود را تغییر دهید تا با یکی از تصاویر زیر یکسان شود.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

حرکت 2: در گام اول باید بخش لبه ای را به سمت چپ بچرخانید و سپس این قسمت را به گوشه منتقل کنید. در مرحله بعد با اجرای الگوریتم زیر قسمت لبه به حالت صحیح در لایه میانی قرار می گیرد.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

حالت دوم حرکت 2: بخش لبه ای را به راست بچرخانید و این قسمت را به گوشه مکعب جادویی حرکت بدهید تا در جای مناسب خود مطابق الگوریتم زیر قرار گیرد.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

با انجام الگوریتم زیر قسمت لبه به حالت صحیح در لایه میانی قرار می گیرد.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

حرکت 3: در این بخش حرکت های 1 و 2 را تا جایی ادامه دهید تا همه قسمت های لایه میانی در جای صحیح خود قرار بگیرند.

لایه پایینی

در مرحله نهایی مکعب روبیک فقط روی لبه های زرد رنگ در وجه بالایی متمرکز شوید.

حرکت 1: سه حرکت ابتدایی به حالت ساعتگرد یعنی هم جهت حرکت عقربه های ساعت و سه حرکت بعدی به شکل پادساعتگرد یعنی مخالف حرکت عقربه های ساعت اجرا شده و در نهایت تقاطع دو محورعمودی و افقی زرد رنگ به وجود می آید.

 حرکت 2: در این الگوریتم وجه راست R با هر حرکت در جهت مخالف می چرخد و وجه بالایی U همیشه به صورت ساعتگرد جابجا می شود.

حرکت 3: اگر همه تکه های زرد رنگ در وجه بالایی مکعب روبیک شما ایجاد نشده بود باید مکعب را تغییر داده و چندین بار این حرکت را تکرار کنید.

در مرحله بعد مکعب روبیک را به شکلی در دستان خود بگیرید تا وجه بالایی مکعب زرد رنگ باشد.

حرکت 4: صفحه بالایی را تا زمانی که دو گوشه مورد نظر در جای صحیح خود مطابق تصویر زیر قرار بگیرند، بچرخانید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

حرکت 5: در این مرحله مطابق سه دستور العل زیر پیش بروید.

الگوریتم 1

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

الگوریتم 2

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

در این مرحله مکعب روبیک را به شکلی در دست بگیرید تا یک وجه دارای تکه های همرنگ در وجه پشت قرار گرفته و سطح کاملا زرد رنگ در وجه بالایی U مکعب قرار بگیرد. اگر وجهی دارای تکه های کاملا همرنگ موجود نبود تفاوتی ندارد کدام سطح به عنوان وجه پشتی انتخاب شود.

حرکت 6: آخرین حرکت را مطابق دستورالعل زیر انجام دهید.

عکس آموزش فرمول و روش حل و درست کردن مکعب روبیک

مهارت هایی که با حل مکعب روبیک می توان کسب کرد

  1. حفظ کردن
  2. صبر کردن
  3. توانایی محاسبات ریاضی
  4. پرورش خلاقیت

مسابقات مکعب روبیک 

شرکت در مسابقات روبیک قطعا هماهنگی بسیار بالایی را میان تمرکز ذهنی و حرکت سریع انگشتان دست می طلبد. بازیکنان حرفه ای در این زمینه باید تمرینات بسیاری را در هر زمان و هر کجا برای کسب آمادگی لازم انجام دهند، چرا که هر ساله به تعداد بازیکنان قدرتمند این بازی افزوده شده و رقابت دشوارتر می شود.

برای حل مکعب روبیک باید تعدادی دستورالعمل به شکل منظم و پشت سر هم اجرا شوند تا هر وجه از مربع روبیک دارای یک رنگ ویژه و به خصوص شود. راهکارهای بسیاری برای حل مکعب روبیک وجود دارد، نکته مهم این است که بازیکنان بتوانند در مواجه با نکات انحرافی بازی در لحظه بهترین الگوریتم را استفاده کرده و پیروز میدان باشند.

افرادی که این بازی را به صورت کاملا حرفه ای دنبال می کنند این توانایی را دارند که در کمتر از 10 ثانیه الگوریتم های متعددی را پشت سرهم اجرا کنند. نکته حائز اهمیت در مسابقات این مکعب جادویی میزان به هم ریختگی مکعب است، یعنی ممکن است یک مکعب با 60 حرکت و مکعب دیگر با اجرای 30 الگوریتم حل شود.

این موضوع تا حدودی به میزان بخت و اقبال بازیکن در بازی بستگی دارد، اما قطعا تمام ماجرا نبوده و موثرترین راهکار پیروزی تمرکز بالای ذهنی در اجرای دستورالعمل بهتر و سریع تر می باشد. 

سخن پایانی 

در این نوشته از سایت بازیزا به بررسی تاریخچه و معرفی راهکارهای حل شدن مکعب جادویی روبیک پرداختیم. این بازی یکی از شگفت انگیزترین پازل های مکانیکی در صنعت سرگرمی است و هر ساله شاهد ثبت رکورد های جدیدی در سرعت بازی از این مکعب کوچک جذاب هستیم. همراهان گرامی شما می توانید تجربیات خود را از انجام این بازی منحصر به فرد با ما و کاربران بازیزا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مکعب روبیک چیست؟

روبیک یک مکعب 6 وجهی می باشد که در سال 1974 میلادی توسط دانشمندی مجارستانی به نام انور روبیک با عنوان مکعب جادویی اختراع شد.

مکعب جادویی روبیک با چه فرم و ابعادی تولید و به بازار عرضه می شود؟

متدوال ترین مدل این مکعب 3*3*3* می باشد اما این محصول در ابعاد و مدل های گوناگون دیگری نظیر
مینی روبیک Mini که دارای ابعاد 2*2*2، روبیک استاد Master دارای ابعاد 4*4*4 و روبیک پروفسور Professor با ابعاد 5*5*5 در بازار موجود می باشد.

قاعده اصلی حل مکعب جادویی چیست؟

تمرکز بالای ذهنی در اجرای الگوریتم های موثر در کمترین زمان ممکن و هماهنگی بالای ذهن و انگشتان دست قععا مهم ترین استراتژی درحل این بازی می باشد، البته به لحاظ ساختاری حل ترتیبی با قواعد مشخص از بالایی ترین لایه تا لایه پایینی نیز از دیگر عوامل موثر در حل موفقیت آمیز این مکعب خارق العاده به حساب می آید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*