دنیای بازی و اسباب بازی بازیزا| وارد شوید| ثبت نام کنید

مقایسه پلی استیشن PS5 و ایکس باکس X Box series X برای خرید

دسته‌بندی: بازی
تاریخ: ۲ مرداد ۱۳۹۹
بازدید: ۳۰۸ نفر
عکس مقایسه پلی استیشن PS5 و ایکس باکس X Box series X برای خرید

این روزها شاهد حضور دو کنسول جدید بازی از طرف شرکت های سونی و مایکروسافت هستیم. هر دو کنسول دنیای شگرفی را در دنیای بازی و سرگرمی ایجاد کرده اند و افراد زیادی را به خود جذب کرده اند. در این نوشته از سایت بازیزا به مقایسه دو کنسول پر قدرت پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس می پردازیم. با این مقاله اختصاصی همراه بازیزا باشید.

در این نوشته سعی داریم نگاهی تحلیلی و فنی به ابعاد طراحی هر دو کنسول و چرایی انتخاب رویکردهای مشابه یا متفاوت در معماری و ساخت اجزای مختلف آن ها داشته باشیم. علاوه بر این راهکارهای مذکور را با فناوری های کامپیوترهای شخصی نیز مقایسه خواهیم کرد تا به دیدگاه ملموس تری نسبت به جایگاه و اهمیت آن بدست آوریم.

طراحی فوق العاده تیم طراحی سونی در انتخاب روش های نوآورانه برای بهبود  تجربه گیمینگ و انتخاب تیم مهندسی برند مایکروسافت جهت ارتقای حداکثری قابلیت ها، همگی در مشخصات فنی و فناوری های جدید پلی استیشن ps5 و ایکس باکس X Box series X تجلی یافته است. به همین خاطر است که کنکاو در قابلیت های سخت افزاری و مقایسه آن با فناوری های روز، خالی از لطف نیست و زوایای بسیار جالبی را از طراحی آن ها برای شما آشکار خواهد کرد.

مقایسه دو کنسول از نظر مشخصات فنی

پردازنده مرکزی CPU

عکس مقایسه پلی استیشن PS5 و ایکس باکس X Box series X برای خرید
از مدت ها پیش اطلاعاتی در مورد کنسول های نسل بعدی توسط برندهای سازنده فاش شده بود. این اطلاعات حاکی از این مسئله بود که مایکروسافت و سونی هر دو انتخاب مشابهی برای پردازنده مرکزی دارند. این دو کنسول دارای 8 هسته پردازشی با فناوری SMT هستند که با 16 رشته پردازشی به صورت هم زمان کار می کنند.

در این معماری منحصر به فرد با افزایش قابل توجه بازدهی در بخش instructions per clock و جبران فاصله با راندمان تک رشته در پردازنده های اینتل مواجه هستیم و در قسمت چند رشته ای و راندمان پردازش های موازی هم در برخی از شرایط از پردازنده های پرچم دار رقیب جلو افتاده است. برند مایکروسافت دو فرکانس ثابت را برای دو حالت گوناگون مد نطر قرار داده است که یکی برای فعال بودن 8 هسته فیزیکی و دیگری برای فعال بودن 16 هسته منطقی است.

برند سونی هم برای پردازنده اش بیشینه فرکانسی 3.5 گیگاهرتز را مد نظر قرار داده است. البته این مقدار ثابت نیست و متناسب با توان پردازشی تراشه تغییر می کند به همین خاطر نباید انتظار تفاوت فاحشی را در راندمان پردازشی میان این دو کنسول داشته باشیم. پردازنده های سری RYZEN 7 در دنیای سخت افزار کامپیوتر، نزدیک ترین تراشه ها با مشخصات شبیه به پردازنده های کنسولی هستند و علاوه بر راندمان بالا در پردازش سنگین می توانند نرخ فریم بالایی را در بازه های امروزی ارائه دهند و بیش ترین راندمان ممکن را از تراشه های گرافیکی استخراج کنند.

پردازنده گرافیکی GPU

به راحتی می توان گفت که مهم ترین قسمت برای هر کنسول بازی قسمت گرافیکی آن است. تراشه گرافیکی با پردازنده مرکزی یک هسته یکپارچه را تشکیل می دهند. تراشه گرافیکی و پردازنده از حافظه مشترکی استفاده می کنند که حافظه مورد نیاز برای هر بخش را به صورت جداگانه تامین می کنند. هر دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس از معماری گرافیکی RDNA 2.0 ساخته شده توسط AMD استفاده می کنند که ساختار یکسانی دارند اما تعداد هسته های گرافیکی و سرعت کاری آن ها کاملا متفاوت است.

دو شرکت در این مورد رویکردهای کاملا متفاوتی را ترجیح داده اند. برند مایکروسافت تعداد هسته های پردازشی زیادتر را ترجیح داده است و سونی فرکانس کاری بالاتر را انتخاب کرده است. مایکروسافت اعلام کرده است که این فرکانس در تمامی شرایط ثابت است. به همین خاطر است که راندمان پایدار و یک دستی در بخش گرافیکی این کنسول موجود است.

کنسول PS5 از 36 واحد CU با فرکانس متغیری با بیشینه 2230 مگاهرتز برخوردار است البته فرکانس کاری این قسمت متناسب با توان مصرفی و الگوی توانی تعریف شده برای دستگاه ممکن است تغییر کند. علاوه بر این قرار است به کمک فناوری smartshift قسمتی از سهم توانی CPU در حالتی که پردازش سنگینی نداشته باشد به GPU منتقل شود و برای افزایش فرکانس و در نتیجه سرعت بیشتری استفاده شود.

عکس مقایسه پلی استیشن PS5 و ایکس باکس X Box series X برای خرید

آیا تفاوت بین عملکرد گرافیکی دو کنسول زیاد است؟

طبق توصیفاتی که از پی سی عنوان شد به طور کاملا مختصر می توان گفت که تفاوت 15 تا 20 درصدی در نرخ فریم بازی و بازی های مولتی پلتفرم یا کیفیت بصری بازی ها چنان محسوس نخواهد بود اما در این مورد تبصره هایی نیز وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم:

پهنای باند حافظه می تواند در راندمان گرافیکی و نرخ فریم قابل دستیابی تاثیر زیادی ایجاد کند. پهنای باند هر دو کنسول مد نظر نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته اند اما 20 درصد پهنای باند پایین تردر PS5 در برخی از سناریوها می تواند در تصمیم گیری برای تعیین دقت پردازش بازی یا حفظ نرخ فریم بازی در میزانی ثابت در صحنه های سنگین تر تعیین کننده باشد.

یکی دیگر از مولفه های تعیین کننده در رسیدن توان پردازش واحد گرافیکی در فرکانس کاری کارکرد پایدار تراشه های گرافیکی به میزان ادعا شده برای هر دو کنسول است. در برخی از شایعه ها ذکر شده است که بخش گرافیکی APU در کنسول PS5 بسیار سریع تر از ایکس باکس SX کار می کند و تعداد زیادتری هسته های پردازشی در ایکس باکس به دلیل بلا استفاده ماندن مزیت زیادی نخواهد داشت. اما سونی و مایکروسافت راندمان قسمت گرافیکی کنسول های بعدی خود را تا سطح دو برابر بالاتر از راندمان PS4 و ایکس باکس وان X ارتقا داده است. در واقع عوامل گوناگونی در خروجی نهایی تاثیر گذار است.

حافظه RAM

در حال حاضر می دانیم که مایکروسافت در ایکس باکس سری X از دو نوع تراشه حافظه GDDR6 با سرعت 14 گیگابایت بر ثانیه استفاده کرده است که شامل دو قسمت است:

قسمت GPU OPTIMAL که 6 گیگابایت حافظه با پهنای باند 560 گیگابایت بر ثانیه را دارد. در دومین قسمت STANDARD که 6 گیگابایت حافظه با پهنای باند 336 گیگابایت بر ثانیه را دارد. سوالی که در این جا مطرح است این است که چرا مایکروسافت که گذرگاه 348 بیتی را در کنسول ایکس باکس ایکس پیاده کرده بود حالا به گذرگاه 320 بیتی در سری جدید ایکس بسنده کرده است؟

می توان در پاسخ این سوال گفت که در کنسول ONE X طراحان سخت افزاری با تراشه های GDDR5 و سرعت 6.8 گیگابیت بر ثانیه تراشه ها سر و کار داشته اند اما در سری ایکس با تراشه های GDDR6 و سرعت 14 گیگابیت بر ثانیه مواجه است. به همین خاطر است که سازندگان تصمیم گرفته اند که این بار برای رسیدن به اهداف خود از گذرگاه 320 بیتی و تقسیم بندی حافظه به دو بخش با سرعت زیاد برای GPU و استاندارد برای CPU و قسمت های دیگر متوسل شوند.

عکس مقایسه پلی استیشن PS5 و ایکس باکس X Box series X برای خرید

آیا شرکت مایکروسافت با تقسیم بندی حافظه مرتکب اشتباه شده است؟

همانگونه که مشخص است مایکروسافت رویکرد خود را در مورد طراحی حافظه کاملا دنبال کرده است و این بار ایده یکپارچه تری را در این زمینه پیاده سازی کرده است. دو کنسول ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان از حافظه کوچک و سریع بر بستر تراشه بهره مند بوده اند. پهنای باند در این کنسول ها به ترتیب 22.4 و 68.3 گیگابایت بر ثانیه و بسیار کمتر از پهنای باند حافظه در کنسول رقیب بوده است.

از آن زمان تا کنون شاهد پیشرفت روزافزون صنعت تولید تراشه حافظه بوده ایم. در حال حاضر با وجود تراشه های GDDR5 و GDDR6 دیگر نیازی به تعبیه و طراحی حافظه های کوچک و پر سرعت برای بهبود وضعیت پهنای باند حافظه گرافیکی نیست. در حال حاضر کنسول های نسل جدید حداقل 8 تا 10 برابر پهنای باند بیشتری نسبت به گذشته دارند.

آیا پهنای باند حافظه در ایکس باکس سری ایکس به عنوان یک نقطه ضعف تلقی می شود؟

به نظر نمی رسد که این موضوع نقطه ضعف باشد بلکه بیشتر برای داده های غیر گرافیکی کارامد و پاسخگو هستند. پهنای باند 336 گیگابایت بر ثانیه هم چنان نیز رقم بسیار بالایی برای دسترسی به حافظه محسوب می شود. در پلتفرم سیستم های pc که حافظه اصلی و حافظه گرافیکی هر کدام به صورت مستقل کار می کنند.

پهنای باند حافظه کارت های گرافیکی بیشتر مخصوص تولید محتوا و بازی است و تا حدود 300 یا 800 گیگابایت بر ثانیه رسیده است و حافظه اصلی رم پهنای باند کمتری را در اختیار دارد.

ذخیره ساز

هر دو برند در حال رقابت برای ایجاد تحول اساسی در قسمت ذخیره سازی و تجربه کلی کاربران علاقه مند به استفاده از ssd به جای دیسک های مکانیکی مخصوص دهه های گذشته هستند و هم اکنون با آسودگی می توانیم استفاده طولانی از این دیسک های گردان در کنسول های خانگی را با دردسر ها و کندی های قبلی به فراموشی بسپاریم.

با استفاده از SSD با پروتکل NVM در هر دو کنسول رویکرد پیاده سازی برند سونی با راهکار انتخاب شده توسط شرکت مایکروسافت تفاوت مشخص و چشمگیری دارد. با توجه به اطلاعات نسبتا کامل مارک سرنی راجع به نحوه کار این بخش حالا می دانیم که پلی استیشن 5 از یک کنترلر سفارشی طراحی شده به وسیله تیم مهندسان سونی در SSD خود بهره برده است که در نوع خود ابداعی بی نظیر در صنعت ذخیره سازهای پر سرعت کامپیوتری است.

تراشه اختصاصی کنترلر از طریق رابط 12 کاناله به 12 تراشه NAND FLASH با ظرفیت 825 گیگابایت متصل است و می تواند پهنای باند 5.5 گیگابایت بر ثانیه را فراهم کند. در صورت استفاده از الگوریتم فشرده سازی پهنای باند این دستگاه به 8 یا 9 گیگابایت بر ثانیه افزایش میابد.

علاوه بر این کنترلر شرکت سونی یک واحد سخت افزاری قدرتمند برای فشرده سازی و غیر فشرده سازی داده ها دارد که مدیریت داده های ذخیره شده بر روی SSD را تا میزانی ارتقا می دهد. با این وجود فضای کمتری بر روی ذخیره ساز اشغال می شود و سرعت انتقال آن ها به حافظه هم متناسب با میزان فشرده ساز افزایش می یابد.

مایکروسافت خلاف سونی تصمیم گرفت از راهکارهای طراحی شده موجود و مورد استفاده در صنعت پی سی استفاده کند. SSD استفاده شده در ایکس باکس سری SX هم از نوع M.2 NVME و سفارش طراحی شده و پهنای باند فیزیکی 2.4 گیگابایت بر ثانیه را ایجاد می کند که با کمک سخت افزار فشرده سازی موجود در کنترلر این عدد می تواند به 4.8 گیگابایت بر ثانیه هم افزایش یابد. البته برند مایکروسافت نوآوری دیگری نیز در این قسمت داشته است و آن معرفی استاندارد DirectStorage به عنوان یک ضمیمه جدید در دایرکت ایکس است.

عکس مقایسه پلی استیشن PS5 و ایکس باکس X Box series X برای خرید

فناوری صوتی

تلاش برای ایجاد حس واقع گرایی در هر دو کنسول بیشتر از گذشته به چشم می خورد اما سونی در این بخش تجربه ویژه ای دارد و فناوری هیجان انگیزی را برای بهبود فرآیند شنیداری ایجاد کرده است که تاکنون در هیچ محصولی چنین موردی سابقه نداشته است. ps5 با بهره مندی از فناوری tempest engine انقلابی در فناوری های موجود ایجاد کرده است و توانسته است منابع صدایی گوناگون را برای گیمرها باز تولید کند و موقعیت هر یک از این صداها را به گونه ای قابل تشخیص سازد.

در حال حاضر بیشتر بازی سازان تمرکز زیادی بر روی تولید صداهای محیطی با فناوری مدرن ندارند و هرگز از مهندسین متخصص در حوزه صدا استفاده نمی کنند. این برجستگی ps5 در نسل بعدی بیشتر توسط استودیوهای بازی سازی سونی و بازی های منحصر به فرد این پلتفرم مورد توجه قرار گیرد.

مقایسه دو کنسول از منظر بازی

یکی از مهم ترین فاکتورها برای خرید این دو کنسول بازی های انحصاری و جذاب آن است. طرفداران کنسول مایکروسافت می توانند از مجموعه محبوب هیلو لذت ببرند از دیگر عناوین بازی برای ایکس باکس سری ایکس می توان به این موارد اشاره کرد:
Assassin’s Creed Valhalla، Yakuza: Like A Dragon، Vampire: the Masquerade – Bloodlines 2 و….

برند سونی نیز در معرفی بازی های لانچ خود بسیار پرقدرت تر از قبل ظاهر شده است علاوه بر این می تواند از بازی های نسل قبلی ps نیز پشتیبانی کند. علاوه بر موارد گفته شده سونی و مایکروسافت با همکاری یکدیگر فناوری استریمینگ بازی را نیز برای این نسل از کنسول ها توسعه داده اند.

عکس مقایسه پلی استیشن PS5 و ایکس باکس X Box series X برای خرید

جمع بندی مباحث مرتبط با ps5 و ایکس باکس سری x

عرضه کنسول های جدید بازی می تواند سرآغازی مهم برای یک تحول بزرگ باشد. آنچه که برای بیشتر گیمرها امیدوارکننده هست این مسئله است که در دنیای پیش رو، حوزه بازی و کنسول های جدید مرتبط با آن نیز دنیای متفاوتی را تجربه کنند. گیمرها توقع دارند بازی های جدیدی که تا امروز به خاطر محدودیت ها امکان تولید نداشته اند با پیشرفت علم و تکنولوژی معرفی و ساخته شوند.

سیر تحول ps های مختلف و رسیدن به ps5 و دنیای مرتبط با آن بسیار لذت بخش است. فناوری معرفی شده در حوزه بازی و سرگرمی از طرف دو شرکت مایکروسافت و سونی حاصل سال های طولانی تلاش و توسعه این دو برند در صنعت بازی و سرگرمی است که در نهایت به انتخاب راهکاره ها و رویکردهای معرفی شده برای نسل جدید کنسول ها منتهی شده است. هر دو کنسول معرفی شده پردازنده های یکسانی دارند و البته تفاوتی ناچیز در فرکانس کاری که قابل چشم پوشی است.

راهکار سونی در مورد طراحی ذخیره ساز SSD و فناوری های مرتبط با صوت برجسته تر از موارد دیگر است و راهکار شرکت مایکروسافت نیز در طراحی واحد گرافیکی و حافظه اصلی، پیشرفت در قسمت ذخیره ساز نیز یکی از بخش های انقلابی و شگرف در کنسول های نسل بعدی است.

این موارد می تواند کنسول های بازی را چند مرحله جلوتر از آنچه که اکنون شاهد آن هستیم ببرد. تراشه ایکس باکس سری ایکس به خاطر قسمت های گرافیکی به احتمال زیاد ابعاد بزرگتری دارد و هزینه ساخت آن نیز به نسبت بیشتر از SOC طراحی شده برای PS5 است. می توانیم بگوییم که از همین حالا با اطمینان زیاد پا به مرحله ای گذاشته ایم که تجربه بازی در آن بدون  انتظار به واقعیت پیوسته است. به عصر بازی ها و کنسول های جنجالی خوش آمدید.

سوالات متداول در مورد کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس

پردازنده مرکزی این دو کنسول دارای 8 هسته پردازشی با فناوری SMT هستند که با 16 رشته پردازشی به صورت هم زمان کار می کنند.

هر دو کنسول از معماری گرافیکی RDNA 2.0 ساخته شده توسط AMD استفاده می کنند که ساختار یکسانی دارند اما تعداد هسته های گرافیکی و سرعت کاری آن ها کاملا متفاوت است.

مایکروسافت در ایکس باکس سری X از دو نوع تراشه حافظه GDDR6 با سرعت 14 گیگابایت بر ثانیه استفاده کرده است.

مایکروسافت در ایکس باکس سری X از دو نوع تراشه حافظه GDDR6 با سرعت 14 گیگابایت بر ثانیه استفاده کرده است.

 

برچسب‌ها:
nasrin

nasrin

خودم عاشق بازی های گروهی و همچنین داشتن اسباب بازی های جذابم. هنوز کودک درونم زندست!

دیدگاه‌ها

Avatar

shiva در ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ گفته:

سلام. وقت بخیر مقایسه جامعی بود. سپاس

پاسخ

تمامی حقوق برای بازیزا محفوظ است.