بازیزا

تمرین مهارت های زندگی با اسباب بازی

عکس تمرین مهارت های زندگی با اسباب بازی

بازی در سنین کودکی یکی از طبیعی ترین و رایج ترین رفتارهای کودکانه است. کودکان روزانه زمان زیادی را با اسباب بازی های خود سپری می کنند. بسیاری از خانواده ها سرگرم شدن کودکان با اسباب بازی را فقط یک تفریح می دانند، اما متاسفانه این برداشت کاملاً اشتباه است و اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی در شکل گیری شخصیت کودکان اثر گذار است. اسباب بازی برای کودکان ابزاری برای ساختن محیط پیرامون بر اساس تجارب و میزان آگاهی کودک است و می تواند به اندازه خود باعث شود که خلاقیت در کودکان بروز داده شود. در واقع می توان با این دیده به اسباب بازی ها نگاه کرد که آن ها زمینه ساز یک تجربه برای کودکان هستند البته تجربه ای از جنس کودکانه.

در گذشته متریالی که برای اسباب بازی کودکان استفاده می شد شامل تمام ابزارهای موجود در طبیعت بوده است و به صورت بومی ساخته می شده است به همین دلیل است که عوامل خشونت کمتر در آن ها دیده می شده است. اما در حال حاضر با ورود اسباب بازی های خارجی که اغلب شخصیت های آن کارتونی است، میل به پرخاشگری بیشتر در کودکان دیده می شود. مشکل دیگری که این اسباب بازی ها برای کودکان ایرانی به وجود آورده اند این است که اغلب این بازی ها حالت انفرادی دارد و روحیه تکروی و انزوا طلبی را در میان کودکان گسترش می دهد.

بازی های جمعی و انفرادی

این روزها بازی های انفرادی اغلب جایگزین بازی های گروهی قدیمی شده است و این باعث شده که انتخاب اسباب بازی مناسب و ایده آل برای کودک بسیار اهمیت یابد. به همین خاطر است که اسباب بازی هایی که جنبه آموزشی دارند به اندازه اسباب بازی های دیگر اهمیت دارند. اسباب بازی ها می توانند وسیله ای برای انتقال فرهنگ و ارزش ها برای کودکان باشند، چرا که کودک در قالب بازی و سرگرمی می تواند با مفاهیم گوناگونی مانند خوبی، بدی، مسئولیت پذیری، کمک کردن و …. آشنا شود و آن ها را فرا گیرد. اغلب کودکان نسبت به اسباب بازی های خود حساس هستند و حس مالکیت دارند، به همین خاطر است که اغلب آن ها دوست دارند تا به عروسک های خود شکل دهند و ظاهر آن ها را تغییر دهند تا بتوانند به نتیجه ذلخواه و لذت بخشی از یک بازی دست یابند.

اگر اسباب بازی چنین شرایطی را برای کودک فراهم کند، کودک می تواند خلاقیت های خود را بروز دهد، اما اسباب بازی های خودکار این قابلیت را ندارند و ایجاد تغییر در شکل ظاهری آن ها باعث افت کارایی آنها می شود. بعضی از اسباب بازی ها با هدف ایجاد حرکت و مهارت در کودک ساخته می شوند و بیشتر جنبه ورزشی دارند. هدف اینگونه از اسباب بازی ها بیشتر تقویت قوای جسمانی است. گروه دیگری از اسباب بازی ها مرتبط با مسائل آموزشی هستند. سر و کار داشتن کودک با این بازی ها کمک می کند تا کودک با دانسته های علمی روز دنیا آشنا شود.

در گروه دیگر، بازی های فکری قرار می گیرند که می توانند باعث افزایش نظم، دقت، منطق و تقویت هوش و استعداد کودک شوند. آگاهی و آشنایی والدین با انواع مختلف اسباب بازی ها می تواند به آن ها کمک کند تا برای اوقات فراغت کودکان خود برنامه ریزی مناسب داشته باشند و متناسب با توانایی های جسمی، ذهنی و ذوق و استعداد کودک بهترین وسیله را برای او خریداری کنند.

اسباب بازی های قدیمی و بازی های کودکانه

عکس تمرین مهارت های زندگی با اسباب بازی

در گذشته خبری از اسباب بازی های متنوع امروزی نبود و بیشتر، بازی های سنتی و گروهی در میان کودکان رواج داشته است. این بازی ها با توجه به نوع خود در فضاهای باز و بسته انجام می شده اند. البته بیشتر این بازی ها در کوچه پس کوچه ها و به صورت گروهی انجام می شده اند. بازی هایی مانند هفت سنگ، طناب کشی، الک دولک و ….در بیرون از خانه و بازی هایی مانند یه قل دوقل، اتل متل، تاپ تاپ خمیر و …. در خانه انجام می شده اند. البته در کنار این مسئله به دلیل اهمیت دلایل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی اغلب بازی ها برای جنسیت دختر و پسر تفکیک می شده اند.

یکی از مهم ترین نکاتی که در زندگی گذشته حائز اهمیت بوده، این مسئله است که والدین وسایل بازیافتی خود را در اختیار کودکان قرار می دادند و کودکان می توانستند با خلاقیت خود تغییراتی در آن ها ایجاد کنند و عروسک و وسایل مورد علاقه خود را بسازند. این روش برای والدین و خانواده ها هزینه ای در بر نداشته و خلاقیت کودک را نیز ارتقا می داده است. توجه ویژه به این نکته برای خانواده های امروزی که غالباً هزینه زیادی برای خرید اسباب بازی های گوناگون پرداخت می کنند حائز اهمیت است.

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*