تاریخچه پیدایش اسباب بازی و انواع آن

دسته‌بندی: بازی
تاریخ: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
عکس تاریخچه پیدایش اسباب بازی و انواع آن

 اسباب بازی جز تفکیک ناپذیر دوران کودکی و نوجوانی هر فردی است. اسباب بازی یکی از وسایلی است که حتی در ساده ترین شکل خود خاطرات شیرین و لذت بخشی را به وجود می آورد تا حدی که اکثر افراد اسباب بازی های دوران کودکی خود را جز وسایل با ارزش محسوب کرده و حتی تا آخر عمر آن ها را نگهداری می کنند و یا به فرزندان خود یادگاری می دهند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اولین اسباب بازی ها چه شکلی بودند و چه زمانی ساخته شدند. در این مقاله از بازیزا می خواهیم مطالب جالبی در رابطه با تاریخچه پیدایش اسباب بازی در ایران و جهان و انواع آن ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی اسباب بازی

اسباب بازی به کالایی گفته می شود که مخصوصا برای بازی طراحی شده است. این کالا عمدتا برای استفاده کودکان در نظر گرفته شده است، اگرچه ممکن است تحت شرایط خاص برای بزرگسالان نیز به بازار عرضه شود. بازی با اسباب بازی می تواند وسیله لذت بخشی برای آموزش کودکان خردسال برای زندگی در جامعه باشد.

از مواد مختلفی مانند چوب، خاک رس، کاغذ و پلاستیک برای ساخت اسباب بازی استفاده می شود. چیزهای زیادی برای استفاده به عنوان اسباب بازی طراحی شده اند، اما کالاهایی که برای اهداف دیگر تولید می شوند نیز می توانند به عنوان اسباب بازی مورد استفاده قرار گیرند.

به عنوان مثال، یک کودک کوچک ممکن است یک کاغذ معمولی را به شکل هواپیما جمع کند و آن را پرواز دهد. اشکال جدیدتر اسباب بازی ها شامل سرگرمی های دیجیتالی تعاملی است. برخی از اسباب بازی ها در درجه اول  فقط برای نمایش در نظر گرفته شده اند.

تاریخچه پیدایش اسباب بازی

خاستگاه اسباب بازی ها قبل از تاریخ است. عروسک هایی که نوزادان، حیوانات و سربازان را نشان می دهند و همچنین ابزارهایی که بزرگسالان استفاده می کنند در مکان های باستان شناسی یافت شده اند. ریشه کلمه “اسباب بازی” ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که اولین بار در قرن 14 استفاده شده است.

اسباب بازی ها عمدتا برای کودکان ساخته می شوند. تصور می شود قدیمی ترین اسباب بازی عروسک شناخته شده 4000 سال باشد. اولین اسباب بازی ها از موادی که در طبیعت پیدا می شدند مانند سنگ، چوب و خاک رس ساخته شده اند.

هزاران سال پیش، کودکان مصری با عروسک هایی بازی می کردند که دارای کلاه گیس و اندام متحرک بودند و از سنگ، سفال و چوب ساخته می شدند. با توجه به علاقه آن ها به بازی ها، به احتمال زیاد مصریان باستان اسباب بازی های مخصوص کودکان نیز داشته اند، اما معرفی دقیق آن ها در سوابق باستان شناسی بسیار دشوار است.

مجسمه های کوچک و مدل های یافت شده در مقبره ها معمولاً به پیدا شده اند را می توان اشیا اشیا آیینی تفسیر می شوند که کاربردهای مذهبی داشته اند. مواردی که از سکونت گاه های انسانی پیدا شده اند را به راحتی به عنوان اسباب بازی می توان برچسب گذاری کرد. این اسباب بازی ها شامل فرفره چوبی، گلوله های فنر و مدل های چوبی حیوانات با قطعات متحرک است.

اجسامی با اشکال انسانی و حیوانی که احتمالاً اسباب بازی بوده اند، در رسوبات سومر باستان 2600 سال قبل از میلاد پیدا شده است. اولین نوشته تاریخی شناخته شده در مورد اسباب بازی در منابع یونانی به یویوها ساخته شده از چوب، فلز یا تراکوتا رنگ شده حدود 500 سال قبل از میلاد برمی گردد.

چوب ممکن است قدیمی ترین اسباب بازی جهان باشد. حیوانات با چوب بازی می کنند، و ما از آن ها برای بازی با سگ های خود استفاده می کنیم. در یونان باستان و روم باستان، کودکان با عروسک های ساخته شده از موم یا سفال، چوب ها تیر و کمان و یو یو بازی می کردند.

هنگامی که کودکان یونانی، به ویژه دختران، کمی بزرگ می شدند، رسم بود که آن ها اسباب بازی های دوران کودکی خود را قربانی خدایان می کردند. در آستانه عروسی، دختران جوان در حدود چهارده سالگی عروسک های خود را در یک معبد طی مراسمی به عنوان مراسم گذر از کودکی به بزرگسالی هدیه می دهند.

قدیمی ترین پازل مکانیکی شناخته شده نیز در یونان و در قرن 3 قبل از میلاد پیدا شد. این بازی شامل یک مربع تقسیم شده به 14 قسمت بود و هدف ایجاد اشکال مختلف از این قطعات بود.

 

اسباب بازی اسب

تاریخچه اسباب بازی در ایران

درباره اسباب ‌بازی‌‎‎های کودکان ایرانی در دوره‎‎ های پیش از اسلام آگاهی چندانی وجود ندارد. باستان‎ شناسان در کاوش‎‎ هایی که در شوش، گیلان و سیلک کاشان انجام داده‎ اند، مجسمه‎‎ های ظریفی از انسان و چهارپایان و پرندگان یافته ‎اند که از سفال و چوب و سنگ ساخته شده‎ اند. تعدادی از این مجسمه‎‎ های ظریف، می ‎توانند اسباب‎ بازی بوده باشند.

بعضی از نویسندگان دوره‎‎های بعد از اسلام در نوشته‎‎ های خود به اسباب‌ بازی‌‎‎های کودکان ایرانی اشاره‎ای کرده‎ اند. برای نمونه نویسنده کتاب داراب‎نامه، در کتاب خود نام بعضی از اسباب‌ بازی‌ها، مانند دهل، بوق، گردونچه و اسب چوبی را آورده است. در کتاب‎‎ های تاریخ و واژه ‎نامه ‎‎های قدیم نیز نام بعضی از اسباب‎ بازی‎‎های سنتی و کهن ایرانی آمده است که از آن میان می ‎توان به فرفره، چالیک، الک دولک، جغجغه، اسب چوبی و عروسک اشاره کرد.

تحقیقات درباره وسایل بازی کودکان در ایران باستان بسیار اندک است، درست مثل اطلاعاتی که از جایگاه اجتماعی و خانوادگی و وسایل بازی آن ها داریم. اما در میان آثار مکشوفه، اشیایی وجود دارند که گواهی می‌ دهند می‌توان با نگرشی نوین به آن ها نگریست.

مثل نقوش بسیار استریلیزه و تر و تمیزی روی سفالینه‌ های نقاط مختلف ایران مانند تل باکون در فارس و شوش از هزاره پنجم پیش ‌از میلاد، پیکرک‌ هایی از زنان با کودکانی در آغوش از شوش مربوط به هزاره دوم پیش ‌از میلاد یا پیکرک‌های سفالین، فلزی و شیشه ‌ای که به ‌صورت کاملا ابتدایی و ساده ساخته شده ‌اند.

از طرفی وجود تشابهاتی که بین اسباب ‌بازی‌های کودکان امروزی با پیکرک‌های حیوانات ساخته‌ شده از سفال و فلز با چهار چرخ جهت حرکت که از هزاره اول پیش ‌از میلاد بجا مانده، ما را وا می‌دارد تا آن ها را در میان وسایل بازی قرار دهیم. در این قسمت نمونه هایی ازاسباب بازی های دوره باستان را برای شما ارائه می دهیم.

چهارچرخه باستانی

این گونه پیکرک‌ ها یادآور اسباب بازی‌های امروزی مانند اتومبیل ‌ها و چهارچرخه‌ هایی هستند که کودکانمان با به حرکت درآوردنشان تحرک بیشتری را تجربه می ‌کردند. ساخت این وسایل متحرک از سفال و فلز، مثل همین پیکرک مفرغی که در مارلیک کشف شده، در سه هزار سال پیش (هزاره اول پیش از میلاد) در مناطق شمالی ایران رواج داشته است. نمونه‌ هایی از این نوع پیکرک‌ در موزه‌های مصر و یونان در مجموعه وسایل مختص به کودکان به نمایش درآمده ‌است.

پیکرک حیوانی

پیکرک های حیوانی که به شکل‌ های مختلفی ساخته می ‌شود. دلیلش هم این است که این پیکرک‌ها گونه‌های مختلفی هستند که در زیست‌بوم منطقه وجود داشته ‌اند. شاید به‌ نوعی برای آشنایی و الفت بیشتر کودکان با محیط ‌طبیعی پیرامونشان ساخته می ‌شده است. مثل همین پیکرک مفرغی یا برنزی که در مارلیک گیلان کشف شده و قدمتش به سه هزار سال پیش (هزاره اول پیش ‌از میلاد) برمی‌گردد.

موش سفالی

این پیکرک سفالین که به شکل موش است، در نیشابور کشف شده و متعلق به ۹۰۰ سال پیش (سده پنجم هجری) است. ابعاد کوچک این پیکرک که فقط ۵/۸ در ۷/۵ سانتی ‌متر است، این احتمال را که بازیچه دست کودکان بوده بیشتر تقویت می‌کند. از آنجا که شناخت این حیوانات برای کودک و بازی با آن ها، در شناخت کودک با موجودات محیط پیرامونش نقش اساسی بازی می‌کند، می ‌توان پذیرفت که شیوه‌های مختلف آشنایی کودکان با این‌گونه جانوران از قدیم مورد توجه بوده ‌است.

ادمک باستانی

این نمونه بسیار زیبا پیکرکی شیشه ‌ای است متعلق به دوره ساسانی که در شوش کشف شده و فقط ۱/۷ سانتی‌متر است. می‌شود این‌گونه حدس زد که احتمالا بازیچه کودکی بوده که در خانواده‌ای با درجه اجتماعی بالا پرورش می‌یافته است. همانگونه که امروزه بازیچه کودکان در طبقات اجتماعی مختلف متفاوت و از ارزش هنری و اجتماعی مختلفی برخوردار است.

موضوع اما فقط به وسایل بازی محدود نمی‌شود؛ آموزش کودکان هم در روزگاران قدیم جایگاه قابل توجهی داشته. از جایگاه اجتماعی کودکانمان در گذشته، تنها می ‌توان از نقوش و نگارکندهای صخره‌ای ایلامی کمک گرفت که نقش کودکان را در کنار خاندان سلطنتی حکاکی کرده‌اند.

در دوره‌ای که با اختراع خط، کتیبه و نبشته‌های ابتدایی در دست است حدس و گمان ما تا حدودی به‌ وسیله نوشتارها به یقین نزدیک ‌تر می‌شود. وجود لوحه‌های ابتدایی آموزش کتابت در مراکزی که به EDUBBA یا خانه «گل‌ نوشته‌ها» معروف هستند، نشان ‌دهنده آموزش افرادی است که به حدس می ‌توانند طبقه‌ای از کودکان و نوجوانان را هم دربرگیرند.

 تاریخچه ورود اسباب بازی های غربی به دوره ناصرالدین شاه بر می‎گردد. وی از سفر‎های خود به اروپا سوغاتی‎‎های مختلفی به‎ همراه آورد. عروسک نیز یکی از آن ‎ها بود. عروسک‎‎ هایی که چهره ‎‎های ایده‎آل غربی داشتند با چشمانی روشن و مو‎هایی بلند و آرایشی مخصوص اروپایی‎ها. به این ترتیب آن‎چه شاه قاجار از فرنگ آورده بود، به چیزی بیش از یک اسباب بازی و الگویی برای زیبایی زنان ایرانی بدل شد.

عبارت خوشگل مثل عروسک به طور عام به زیبایی و ظرافت چهره اشاره دارد، ولی به طور خاص به شبیه بودن به ایده آل‎‎های زیبایی غربی مربوط میشود. این عبارت از آن زمان وارد فرهنگ عامه شده و امروز هم که باربی به بازار آمده، علاوه بر چهره به الگویی برای تناسب و زیبایی اندام هم بدل شده است.

حتی این اواخر عروسک‎‎هایی به نام فَشن به بازار آمده‎ که اندام ظریف اغراق شده ‎ای دارد و مرحله زیبایی چهره و اندام را پشت سر گذاشته و خریدار باید پوشش و لباس ‎‎های مختلف و به قول معروف تیپ زدن را از این عروسک یاد می‎گیرد.

تغییرات به وجود آمده در اسباب بازی از گذشته تا به امروز

اسباب بازی ها با تغییر نگرش نسبت به کودکان درنتیجه روشنگری به وجود آمده، گسترده تر شدند. در نتیجه این نگرش کودکان حق دارند در دوران کودکی شکوفا شوند و از این دوران لذت ببرند. تنوع و تعداد اسباب بازی هایی که در طول قرن هجدهم تولید شده اند به طور مداوم افزایش یافتند.

جان اسپیلزبری برای کمک به کودکان در یادگیری جغرافیا اولین اره برقی را در سال 1767 اختراع کرد. وی پازل هایی را با هشت مضمون – جهان، اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکا، انگلیس و ولز، ایرلند و اسکاتلند خلق کرد. اسب تکان دهنده در همان زمان در انگلستان توسعه یافت، و به ویژه با این تصور که تعادل کودکان برای سوار شدن بر اسب های واقعی را به وجود می آورد ارزشمندتر شدند.

پایین آمدن حباب از باقی مانده صابون شستشو به یک سرگرمی محبوب تبدیل شد، همانطور که در نقاشی حباب صابون (1739) توسط Jean-Baptiste-Siméon Chardin نشان داده شده است. دیگر اسباب بازی های محبوب شامل حلقه ها، واگن های اسباب بازی، بادبادک ها، چرخ های محرک و عروسک ها بود.

بسیاری از بازی های تخته ای توسط جان جفریس در دهه 1750 تولید شده است، از جمله سفر به اروپا. این بازی بسیار شبیه بازی های تخته ای مدرن بود. بازیکنان در امتداد یک مسیر با پرتاب یک مهره حرکت می کردند و فرود در فضاهای مختلف به بازیکن کمک می کند یا مانع آن می شود.

در قرن نوزدهم، بر اسباب بازی هایی که هدف تربیتی داشتند تاکید می شد، مانند پازل، کتاب، کارت و بازی های تخته ای. اسباب بازی های با مضامین مذهبی نیز محبوب بودند، از جمله مدل کشتی نوح با حیوانات مینیاتوری و اشیا از دیگر صحنه های کتاب مقدس. با رونق روزافزون اسباب بازی در میان طبقه متوسط​​، کودکان اوقات فراغت بیشتری را در دست داشتند که منجر به استفاده از روش های صنعتی در ساخت اسباب بازی ها شد.

اسباب بازی های پیچیده مکانیکی و نوری نیز اختراع شد. کارپنتر و وستلی شروع به تولید انبوه کلیدوسکوپ یا زیبابین (وسیله‌ای است شامل دایره‌ای از آینه ‌ها و اشیای رنگی و نا متصل هم‌چون تیله، مهره، خرده‌ شیشه و تکه کاغذ که بازتاب نور به آن‌ ها الگوهای رنگارنگی را پدید می‌آورد کردند، که توسط دیوید بروستر در سال 1817 اختراع شد و ظرف سه ماه در لندن و پاریس بیش از 200000 مورد فروخته بود.

این شرکت همچنین با ایجاد روشی برای تولید انبوه با استفاده از فرآیند چاپ صفحه مسی، توانست فانوس های جادویی را برای استفاده در نمایش های فانتازماگوریا (گونه‌ای نمایش تئاتری بود که در آن تصاویر ترسناک و درهم نظیر اسکلت، ارواح، و اشباح بر روی دیوار، پرده دود، یا پرده‌های نیمه‌شفاف نشان داده می‌شد) و شگفت انگیز تولید کند.

زنده ‌گَرد یا زوتروپ (وسیله‌ای است که با تکیه بر ویژگی پایداری و پیوستگی دید، با یک رشته نقاشی روی نوار کاغذی پیچیده شده دور استوانه ‌ای دوار، توهم حرکت ایجاد می‌کند. بیننده از خلال شکاف‌های موجود در استوانه که رو به روی نقاشی‌ها تعبیه شده بود، به اشکال نگاه می‌کرد) در سال 1833 توسط ریاضیدان انگلیسی ویلیام جورج هورنر اختراع شد و در دهه 1860 رواج یافت.

عروسک های چوبی و چینی در خانه های عروسکی مینیاتوری محبوب دختران طبقه متوسط ​​بودند، در حالی که پسران با ماربل ها و قطارهای اسباب بازی بازی می کردند. دوران طلایی توسعه اسباب بازی ها در آغاز قرن بیستم بود. دستمزدهای افراد به طور پیوسته در دنیای غرب در حال افزایش بود، حتی به خانواده های طبقه کارگر این امکان را می داد که برای کودکان خود اسباب بازی تهیه کنند و تکنیک های صنعتی مهندسی دقیق و تولید انبوه قادر به تأمین نیازهای روزافزون تقاضا بودند.

همچنین تأکید فکری به طور فزاینده ای بر اهمیت کودکی سالم و شاد برای رشد آینده کودکان تأکید می شد. ویلیام هاربوت، نقاش انگلیسی، در سال 1897 پلاستیسین یا خمیر چرب را اختراع کرد و در سال 1900 تولید تجاری این مواد به عنوان اسباب بازی کودکان آغاز شد. فرانک هورنبی خالق در زمینه تولید و توسعه اسباب بازی بود و مسئول اختراع و تولید سه مورد از محبوب ترین خطوط اسباب بازی بر اساس اصول مهندسی در قرن بیستم بود: Meccano ،Hornby Model Railways و Dinky Toys.

Meccano یک سیستم ساخت مدل بود که متشکل از نوارهای فلزی قابل استفاده، صفحات، تیرهای زاویه دار، چرخ ها، محورها و چرخ دنده ها بود، با پیچ و مهره برای اتصال قطعات بود و ساخت مدل های کاری و دستگاه های مکانیکی را ممکن می ساخت بود.

Dinky Toys با تولید ماشین اسباب بازی، قطار و کشتی و مجموعه قطارهای مدل در دهه 1920 محبوبیت خود را در زمینه تولید اسباب بازی های دایکستی ( با استفاده از ریخته گری) بدست آورد. شرکت انگلیس با اختراع فرآیند ریخته گری با قالب سرب دائمی در سال 1893 انقلابی در تولید سربازان اسباب بازی ایجاد کرد. محصولات این شرکت برای سال ها استاندارد صنعت باقی ماند.

جنسیت و اسباب بازی

به طور کلی پذیرفته شده است که کودکان به اسباب بازی ها از نظر جنسیتی جذب می شوند. مطالعات مدرن نشان می دهد در حالی که پسران به طور مداوم کامیون یا سرباز انتخاب می کنند، انتخاب دختران انعطاف پذیرتر است و ممکن است شامل اسباب بازی های به اصطلاح مردانه و همچنین عروسک های کودک و اشیای خانگی باشد.

در بعضی موارد، اینکه کدام اسباب بازی ترجیح داده شود مربوط به عقاید والدین در مورد مناسب بودن برخی از اسباب بازی ها برای دختران و پسران است. پسرها اصولا اسباب بازی های برقی، سرسره و تاب، سه چرخه، اسلحه اسباب بازی و بادبادک ها را به ترتیب ترجیح می دهند.

از طرف دیگر، دختران ابتدا سرسره ها و تاب های زمین بازی و سپس بادبادک ها و فعالیت هایی مانند تا کردن کاغذ، آواز خواندن و خانه بازی را انتخاب می کنند. در طول دو سال اول زندگی، کودکان اطلاعات مربوط به اسباب بازی های مناسب جنسیت را جذب می کنند.

این کار با انواع مختلف اسباب بازی های خریداری شده برای دختران و پسران آغاز می شود. برخی از تأثیرات والدین در انتخاب اسباب بازی کودکان بسیار نا محسوس تر است. به عنوان مثال، هنگامی که دختران با عروسک بازی می کنند، والدین معمولاً سرشان را تکان می دهند و به آن ها لبخند می زنند.

 اکثر محققان در جوامع غربی به طور کلی موافقند که پسران اسلحه های اسباب بازی و سایر اسباب بازی های مرتبط با پرخاشگری را ترجیح می دهند، در حالی که دختران ترجیح می دهند با عروسک ها و وسایل خانه بازی کنند. جفری گلدشتاین، روانشناس آمریکایی اظهار داشته است: “به نظر می رسد این ترجیحات ریشه های زیست شناختی و همچنین اجتماعی دارد. به نظر می رسد، الگوسازی توسط همسالان و والدین بسیار قدرتمند است. “

انواع اسباب بازی

 اکشن فیگور

اکشن فیگور یک عروسک با شخصیت متغیر است که معمولاً از پلاستیک ساخته می شود و اغلب بر اساس شخصیت‌های یک فیلم، طنز، بازی ویدیویی یا برنامه تلویزیونی ساخته می شود. اکشن فیگورها برخلاف عموم عروسک‌ها بیشتر مورد استقبال پسربچه‌ ها و بزرگسالان قرار می‌ گیرند.

 اصطلاح اکشن فیگور برای اولین بار توسط Hasbro در سال ۱۹۶۴ ابداع شد تا شخصیت جی آی جو را برای کودکان، خصوصاً پسرانی که با عروسک بازی نمی‌ کردند، گزینه ای برای خرید قرار دهد. عروسک اصطلاحی است که در درجه اول به عنوان اسباب بازی دختران بشمار می‌رود، از این رو تغییر اسم و صفت کمک بزرگی برای ورود به بازار جدید بود.

اکشن فیگور

ماشین و رادیو کنترلی

اتومبیل های رادیو کنترل (یا به طور خلاصه اتومبیل های RC) اتومبیل ها یا کامیون های مدل مینیاتوری هستند که می توانند از راه دور با استفاده از فرستنده یا ریموت تخصصی کنترل شوند. اصطلاح RC به معنای کنترل از راه دور و رادیو کنترل استفاده شده است.

 جایی که “کنترل از راه دور” شامل وسایل نقلیه ای است که توسط رادیو RC، مادون قرمز یا اتصال سیم فیزیکی کنترل می شوند (دومی اکنون منسوخ شده است). استفاده معمول از RC امروزه معمولاً فقط به وسایل نقلیه کنترل شده توسط رادیو اشاره دارد.

ماشین کنترلی

مجموعه ساخت و ساز

نوعی از وسایل اسباب ‌بازی است که از مجموعه‌ ای از قطعات مثل آجر تشکیل شده‌ است و با آن می‌ توان مدل‌ های مختلفی ایجاد کرد. مدل های معروف شامل ساخت ماشین، سفینه فضایی و خانه ها هستند.

چیزهایی که ساخته می شوند گاهی اوقات پس از اتمام به عنوان اسباب بازی استفاده می شوند، اما به طور کلی هدف این است که چیزهایی را با طرح شخصی خود بسازیم و مدل های قدیمی اغلب خرد می شوند و قطعات در مدل های جدید دوباره استفاده می شوند.

قدیمی ترین و شاید رایج ترین اسباب بازی ساختمانی مجموعه ای از بلوک های چوبی ساده است که اغلب با رنگ های روشن رنگ آمیزی می شوند و به نوزادان و کودکان نوپا داده می شوند. مجموعه ساخت و ساز برای کودکان و بزرگسالان که دوست دارند با دستان خود چیزی را بسازند، علاقه مند به حل کردن پازل و انواع موضوعات تخیلی جذابیت دارد.

اسباب بازی های هنری و خلاق

گچ، مداد شمعی، ماژیک و مداد: شامل یکی از این موارد یا مجموعه‌ ای از آن ها است؛ مانند جعبه مداد رنگی، سطل گچ. ترکیبات قابل استفاده مجدد به عنوان مثال، خاک رس، خمیر بازی، شن و غیره و کیت‌ها شامل هر ترکیب قابل استفاده مجدد و یا اقلامی است که می ‌توانند حالت بگیرند و می‌توان آن ها را به فرم خاصی تبدیل کرد. بعضی از آن ها شامل خمیرهای بازی و شن‌های جادویی هستند. همچنین شامل کیت‌ هایی است که برای نگهداری از این ترکیبات قابل استفاده مجدد طراحی شده‌اند.

کیت و لوازم طراحی با قابلیت استفاده مجدد

 شامل اسباب‌ بازی‌ های مورد استفاده برای طراحی است که قابلیت استفاده مجدد دارند یا لوازم جانبی اضافی آن ها، به عنوان مثال، کاغذ اضافی. مثلاً بازی ‌های رومیزی حاوی صفحه‌ های طراحی با مهره، تابلوهای طراحی مغناطیسی و واحدهای طراحی الکترونیکی یا دیجیتالی. همچنین شامل مواردی است که روی اسباب‌ بازی‌ها نصب می‌ شوند یا اسباب‌ بازی‌ هایی که برای طراحی به رایانه یا تبلیت متصل می‌ شوند.

کیت و لوازم طراحی یکبار مصرف

 شامل مواردی است که توسط یک کودک برای ایجاد طرح‌ های هنری و مجسمه سازی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این موارد بسته‌ های چند منظوره هستند و ممکن است حاوی منابع مورد نیاز برای ایجاد و انجام یک پروژه مانند مداد رنگی، رنگ و نخ باشند. معمولاً این کیت‌ها را می‌ توان با ابزارهایی که به صورت جداگانه در بازار به فروش می رسند، شارژ کرد. همچنین شامل الیاف و مجموعه‌ های رنگی می‌ باشند.

لوازم طراحی

اسباب بازی های کلکسیونی

کارت‌های بازی: این کارت‌ها معمولاً همراه خود الگوی بازی خاصی ندارند و فقط برای جمع آوری و تهیه کلکسیون یا نوعی تجارت کودکانه طراحی شده‌اند.

اسباب ‌بازی‌های تجاری کلکسیونی و لوازم جانبی: شامل اسباب ‌بازی‌هایی هستند که توسط بچه‌ها جمع‌ آوری می‌ شود. این اسباب ‌بازی‌ ها شامل استیکرها، سر مدادی یا پاکن های خاص هستند.

بازی های فکری و پازل ها

این بازی ‌ها می ‌توانند شامل اشکال، رنگ ‌ها، اعداد، حروف و مسائل عددی دو یا سه بعدی باشد.

بازی فکری کارتی-پایه‌ ای: شامل بازی‌هایی است که به صورت گروهی یا به تنهایی انجام می‌ شود.

بازی فکری کارتی-استراتژیک: شامل کارت ‌های استراتژیک است که شامل مراحل یک استراتژی است و می‌ تواند بین بین چند نفر انجام شود. این کارت ها معمولاً برای جمع آوری به صورت کلکسیونی هستند و یا شامل بازی خاصی نمی ‌باشند

بازی فکری

عروسک ها

عروسک مدلی از انسان (غالباً کودک)، انسان نما (مانند برت و ارنی) یا حیوان است. عروسک های مدرن اغلب از پارچه یا پلاستیک ساخته می شوند. از دیگر موادی که در ساخت عروسک استفاده شده و یا شده است می توان به پوسته ذرت، استخوان، سنگ، چوب، ظروف چینی که گاهی چینی نامیده می شود، موم و حتی سیب نیز اشاره کرد. اغلب مردم از هر ماده ای که در دسترسشان باشد عروسک می سازند.

 اغلب افراد بین عروسک ها و شخصیت های اکشن، که عموماً پلاستیکی یا نیمه فلزی هستند و تا حدی قابل تصور هستند، تمایز قایل می شوند و اغلب برگرفته از نمایش های تلویزیونی یا فیلم هایی هستند که شخصیت ها را به نمایش می گذارند. شخصیت های اکشن مدرن اغلب برای پسران به فروش می رسند، در حالی که عروسک ها اغلب در اختیار دختران قرار می گیرند.

عروسک

اسباب بازی آموزشی

اسباب بازی های آموزشی که گاهی اوقات “اسباب بازی های آموزنده” نیز خوانده می شوند، وسایل بازی هستند که به طور کلی برای کودکان طراحی شده اند و انتظار می رود که باعث تحریک یادگیری شوند. این اهداف غالباً برای دستیابی به یک هدف آموزشی مانند کمک به کودک در ایجاد مهارت خاص یا آموزش یک موضوع خاص به کودک است.

آن ها اغلب فعالیت ها و اشیا مورد استفاده بزرگسالان را ساده، کوچک و یا مدل سازی می کنند. اگرچه کودکان به طور مداوم با جهان ارتباط برقرار می کنند و از آن یاد می گیرند، اما بسیاری از اشیایی که با آن ها تعامل دارند و از آن ها می آموزند، اسباب بازی نیستند.

به طور کلی اسباب بازی ها به طور خاص برای استفاده کودکان در نظر گرفته می شوند. کودک ممکن است با سنگ یا چوب بازی کند و از آن بیاموزد، اما یک اسباب بازی آموزشی محسوب نمی شود زیرا این یک شی طبیعی است، نه یک طرح، و هیچ هدف آموزشی مورد انتظار ندارد.

اسباب بازی آموزشی

وسایل نقلیه

کودکان از زمان های بسیار قدیم با نسخه های مینیاتور وسایل نقلیه بازی می کردند. گاری های دو چرخ اسباب بازی که روی گلدان های یونان باستان به تصویر کشیده شده است نشانگر این موضوع است. معادل های مدرن شامل اتومبیل های اسباب بازی مانند اتومبیل های تولید شده توسط Matchbox یا Hot Wheels، هواپیماهای مینیاتوری، قایق های اسباب بازی،  وسایل نقلیه نظامی و قطارها هستند.

اسباب بازی ماشین کنترلی

اسباب بازی دیجیتال

اسباب بازی های دیجیتالی اسباب بازی هایی هستند که نوعی از فناوری دیجیتال تعاملی را در خود جای داده اند. نمونه هایی از اسباب بازی های دیجیتالی شامل حیوانات خانگی مجازی و بازی های الکترونیکی دستی است.

اسباب بازی دیجیتال

اسباب بازی ها با بالاترین رکورد فروش

عروسک های کبج پتچ

 مجموعه ای از عروسک های پارچه ای و منحصر به فرد و دارای سرهای پلاستیکی است که برای اولین بار در سال 1982 توسط صنایع Coleco تولید شده است. مارک عروسک جدید رکورد فروش صنعت اسباب بازی را به مدت سه سال ثبت کرده است و یکی از محبوب ترین خطوط محصولات دارای مجوز کودکان در دهه 1980 بود.

عروسک کبج پتچ

مکعب روبیک

 بیش از 350 میلیون فروش در سراسر جهان از زمان اختراع 40 سال پیش در بوداپست توسط استاد معماری ارنو روبیک انجام شده است و مکعب روبیک را به یکی از پرفروش ترین معماهای تاریخ تبدیل کرده است. 43،252،003،274،489،856،000 روش دیوانه کننده برای چرخاندن و چرخاندن آن وجود دارد.

مکعب روبیک

 جی.ای.جو 

هیچ کس فکر نمی کرد پسران با یک عروسک بازی کنند، تا زمانی که هاسبرو جی .ای. جو را در اواسط جنگ سرد به عنوان “شخصیتی اکشن” که بعدا جو نامیده شد که لقب جنگ جهانی دوم برای سربازان عادی بود. پاتریشیا هوگان، متصدی موزه بازی می گوید: “او یک قهرمان است؛ فردی تنها که کارها را انجام می دهد. جو راه را برای دیگر چهره های اکشن فراهم کرد.

جی ای او

باربی

باربی اولین تجسم نسخه بزرگسالان از یک عروسک بود که به دختران اجازه می داد تصور کنند علاوه بر یک مادر، من وقتی بزرگ شدم چه می خواهم بشم. باربی عروسکی است که در مارس ۱۹۵۹ توسط شرکت متل ساخته و روانه بازار شد. روث هندلر (۱۹۱۶–۲۰۰۲) این عروسک را با الهام از عروسکی آلمانی به نام بیلد لیلی به وجود آورد.

روث با کمک مهندسی به نام جک راین اقدام به طراحی عروسکی مشابه نمود و به نام دخترش باربارا نام باربی را بر آن نهاد. عروسک باربی برای نخستین بار در نهم ماه مارس سال ۱۹۵۹ در شهرنیویورک به نمایش گذاشته شد. نخستین باربی لباس شنا مشکی با خطوط راه راه سفید برتن داشت و با مدل موی دم اسبی و نیز موی بور و خرمایی عرضه شد.

این عروسک به عنوان مدل نوجوان با پوشاکی که شارلوت جانسون طراحی نموده بود روانه بازار گشت. درنخستین سال تولید باربی حدود ۳۵۰,۰۰۰ عدد از این عروسک به فروش رفت. شرکت متل در سال ۱۹۶۴ با کسب امتیاز عروسک بایلد لی‌لی از آلمان، تولید آن را متوقف ساخت.

اسباب بازی باربی

لگو

لگو بزرگ ترین شرکت اسباب بازی در جهان است. در نیمه اول سال 2014 2.3 میلیارد دلار درآمد داشت و این باعث تولید شخصیت های اکشن، نمایش های تلویزیونی، کنفرانس طرفداران و اخیراً یک فیلم موفق شده است. سیلور می گوید، از زمان آغاز به کار خود در سال 1958، پتانسیل بازی ها را تعریف کرده و به بچه ها اجازه می دهد از ابتدا، در انواع مختلف و اندازه ها، سازه های دائمی بسازند و آن ها را به هرجایی که می خواهند ببرند.

لگو

دکتر مک استافین 

خط اسباب بازی های ساخته شده بر اساس ستاره تلویزیونی انیمیشن دیزنی جونیور که پزشک حیوانات شکم پرش است، اولین شخصیت سیاه پوستی بود که در میان بچه ها از همه نژادها محبوب شد و فروش 500 میلیون دلاری سال گذشته را به خود اختصاص داد.

دکتر مک استافین

کتاب سخنگوی لیپ پد

تولید این دستگاه که شبیه کتاب های گفتگو بود، 3 سال طول کشید و در سال 1999 به بازار عرضه شد. در سال 2001 (فروش 160 میلیون دلار) و 2002 بهترین اسباب بازی در فروشگاه های ویژه بود. فروش در سال 2003 به 680 میلیون دلار رسید و تنها با فروش افزودنی های کتاب و کارتریج مواجه شد. LeapStart به رنگ قرمز، Leap 1 به رنگ نارنجی، Leap 2 با رنگ آبی و Leap 3 با رنگ سبز است. این کتاب سخنگو اولین اسباب بازی بود که یادگیری را سرگرم کننده کرد.

کتاب سخنگو

جذاب ترین اسباب بازی های معرفی شده در نمایشگاه الکترونیک مصرفی

امروزه، در دوران طلایی اسباب‌ بازی‌های مبتنی ‌بر اصول علمی و ریاضی و مهندسی (STEM) هستیم. در نمایشگاه الکترونیک مصرفی شاهد انواع شرکت‌هایی بودیم که انواع اسباب‌بازی‌های هوشمند را طراحی و تولید کرده‌ اند. محصولات آن‌ ها در سال جاری میلادی به‌ مرور به بازار عرضه می‌ شوند و کودکان نسل جدید با ابزارهایی هوشمندتر و جذاب ‌تر تعامل خواهند داشت.

Shifo Tact IR

بازی شیفو را می ‌توان یکی از جذاب‌ ترین ترکیب‌های بازی واقعی و مجازی دانست. شیفو تاکتو تلاش می‌کند واقعیت افزوده را به دنیای بازی‌های رومیزی بیاورد. کاربرتبلت خود را روی سخت افزار اسباب ‌بازی قرارداده و با قطعه‌ های واقعی و فیزیکی، بازی موجود در آن را انجام می ‌دهد.

تاکتو بازی مناسب کودکان ۴ تا ۱۲ سال است که در سه مجموعه به بازار عرضه می‌شود: ۱. بازی Elements که از شکل‌های مولکولی برای آموزش شیمی به کودکان استفاده می‌کند. ۲. بازی Laser که در سبک شوتر انجام می‌شود ۳. بازی Quest که بازی ماجراجویی شبیه به زلدا است.

هر سه بازی،‌ ترکیبی از دنیای واقعی و مجازی را به کاربر ارائه می‌کنند و درکنار آموزش، سرگرمی زیادی به‌همراه دارند. این مجموعه به قیمت ۶۰ دلار برای یک بازی و ۱۰۰ دلار برای مجموعه‌ سه بازی عرضه می‌شود.

بازی شیفو

Microduino Itty Bitty Buggy

این بازی سیستم ساخت ربات است که از هسته‌ی ساخت شرکت Arduino بهره می‌برد. کودکان می‌ توانند با استفاده از دستورالعمل‌ های موجود در بازی، ساخت ربات را انجام دهند و سپس، مسیری برای حرکت آن طراحی کنند. همه‌ ربات‌ها در اپلیکیشن هم کنترل ‌کردنی هستند و امکانات برنامه ‌نویسی نیز برای نوجوانان با سن بیشتر در این بازی وجود دارد. آن‌ ها می ‌توانند با زبان برنامه ‌نویسی مشهور Scratch کار خود را شروع کنند و درادامه حتی دستورالعمل‌ های پیشرفته ‌تر پایتون بنویسند.

بازی ایتی بیتی

Ganker EX Battle Bot

ربات جنگجوی گنکر فقط هدف سرگرمی دارد و در این مسیر موفق هم بوده است ربات مذکور سیستم کنترل پوشیدنی دارد و به حرکت‌ های کاربر واکنش نشان می‌ دهد. کنترل مذکور را می ‌توان شبیه به لباس مکانیکی کوچک تصور کرد که از دل فیلم‌ های علمی ‌تخیلی بیرون آمده است. کاربر حرکت بالای بدن ربات را با جوی‌ استیک ‌های حرکتی کنترل می ‌کند و راه‌ رفتن ربات نیز با حرکت بدن او انجام می ‌شود. همچنین، می ‌توان طراحی اسلحه ‌ها و پوشش ربات را نیز با قطعات گوناگون تغییر داد.

بتل بوت

Tori Explorer Pack

بازی توری، صفحه ‌ای مغناطیسی دارد که با آهن‌ ربای قابل‌ حمل کوچک ترکیب می‌ شود. کاربر آهن ‌ربا را به کنترلرهای گوناگون بازی متصل می‌ کند. یکی از کنترلرها به‌ عنوان مثال فضاپیما امکان حرکت ‌کردن در بازی مجازی در بازی تبلت مخصوص را به کاربر می ‌دهد.

در واقع، شما می ‌توانید با حرکت ‌دادن فضاپیمای فیزیکی در دستان خود، نمونه دیجیتالی را در تبلت به حرکت درآورید. بازی‌های گوناگون مخصوص تبلت همراه‌ با بسته‌ توری عرضه می‌ شوند که از میان آن‌ ها می‌ توان به بازی فضایی Explorer و بازی Jungle Rescue شبیه به پرندگان خشمگین و Supreme Builder شببیه ماین‌کرفت اشاره کرد.

کاربران می‌ توانند کنترلرهای اختصاصی را در بازی‌ ها طراحی کنند. به‌علاوه، امکان تغییر فضا و پس ‌زمینه‌ بازی هم وجود دارد که با اسکن طراحی کاغذی و خودکار به ‌‌آسانی انجام می‌ شود.

والدین می‌ توانند زمان استفاده از نمایشگر را کنترل کنند و امکان اضافه‌کردن چالش‌ های خاص به بازی را دارند. در حال‌ حاضر، بازی‌ های موجود در توری فقط هدف سرگرمی دارند؛ اما ویژگی‌های دستگاه نشان می‌ دهد به‌راحتی می‌‌ توان کاربردهای مبتنی ‌بر یادگیری نیز به آن اضافه کرد. بسته‌ مذکور برای کودکان ۵ تا ۸ سال مناسب است و قیمت ۱۲۹ دلاری دارد.

توری اکسپلولر

تولید کنندگان برتر اسباب بازی در دنیا

ملیسا و داگ Melissa & Doug

ملیسا و داگ یک کمپانی آمریکایی است، اما اسباب بازی ­های آن در چین تولید می­ شود. این شرکت آمریکایی در سال 1988 شروع به کار کرده است و تولیدات آن شامل اسباب بازی و پازل­ های نفیس است. این کمپانی از اجزای الکترونیکی در ساخت اسباب بازی ­هایش استفاده نمی ­کند و بیشتر تمرکزش بر روی طرح های سنتی (خانه سازی، چوب و…) است.

مگا بلاکس MEGA Bloks

مگا بلاکس نام سابق کمپانی مگا برندز است که یک شرکت کانادایی است. این کمپانی به این دلیل مشهور است که کار آن تولید اسباب بازی ­های سرهم کردنی با قطعات رنگی، بزرگ و جذاب است. خط تولید این شرکت به محصولات آنلاین نیز گسترش پیدا کرده است. این شرکت نیز تولیداتی برای سایر برندهای اسباب بازی دارد.

بازی فکری مگا بلاکس مدل dinosaurtrain7401 

این بازی فکری مخصوص رده سنی کودکان 3 تا 6 سال است. بسته مگا بلاکس شامل 5 قطعه می­ باشد.

لیپ ‌فراگ LeapFrog

لیپ فراگ یک شرکت کالیفرنیایی است که تولیداتش شامل اسباب بازی های آموزشی و همچنین اسباب بازی های آموزشی فناوری محور است. لیپ فراگ، از اولین برندها در استفاده از فناوری بوده که مفاهیم آموزشی را در غالب اسباب بازی برای کودکان تولید می­ کند. علاوه بر این ها این شرکت اختیار قانونی دارد که با استفاده از کاراکترهای معروف دیزنی، هلو کیتی و سسمی استریت بازی بسازد.

جکس پسیفیک یا Jakks Pacific

جکس پسیفیک یه شرکت آمریکایی است که در سال 1995 شروع به کار کرده است. محصولات این کمپانی شامل مجسمه، عروسک، ماشین های برقی، لباس، عروسک های پارچه­ای، اسباب بازی­های الکترونیک و کیت های هنری کودکان و حتی بازی های رایانه ­ای است. این شرکت دارای مجوز استفاده از چندین نام تجاری مثل دیزنی، وارنر براس و … است.

پلی‌ موبیل Playmobil

این کمپانی پاسخگوی نیاز مشتریانی است که به دنبال اسباب بازی های کمیاب می­ گردند و حاضرند برای این تولیدات پول بیشتری بپردازند. برند پلی موبیل یک شرکت آلمانی است که تولیدات آن مجسمه­ های انسانی 3 اینچی با ظاهری ساده و سنتی می­ باشد. محصولات این کمپانی عمدتاً به صورت مجموعه ای فروخته می ­شود.

لگو Lego

مقر این کمپانی در دانمارک است که فعالیت خود را از سال 1932 آغاز کرده است. لگو یکی از محبوب ترین بازی­ ها در جهان است که شامل قطعات پلاستیکی خانه سازی رنگارنگ است. امروزه طراحی این بازی تغییر کرده است و شامل تم­ هایی از شخصیت های سینمایی، فیلم ­ها و بازی های ویدئویی می ­باشد.

دیزنی Disney Consumer Product

شرکت دیزنی سهم زیادی در تولید اسباب بازی دارد و همزمان در کنار ساخت اسباب بازی­ های گوناگون، تولیدات دیگری مانند پوشاک، دکوراسیون، موادغذایی و لوازم الکترونیکی نیز دارد. این شرکت به محصولات دیگر به اسم دیزنی مجوز ساخت می­ دهد.

کلام پایانی

اسباب بازی ها یکی از وسایل بازی و تفریح برای هر فردی و در هر سنی می تواند باشد. علاقه به بازی و اسباب بازی میل ذاتی در هر فردی است. اسباب بازی ها فقط جنبه تفریح و سرگرمی ندارند بلکه وسایلی بسیار مفید در جهت بهبود آموزش و یادگیری و استعداد های فرد می توانند باشند.

تنوع اسباب بازی ها بسیار زیاد است و افراد بسته به شرایط محیطی، خانواده، هدف و نیاز خود و سلایق شخصی نوع اسباب بازی مطلوب خود را می خرند و استفاده می کنند. در این مقاله سعی کردیم شما را با پشینه اسباب بازی آشنا کنیم و انواع آن و کاربردهای مختلفش را نشان دهیم. امیدواریم که مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

اسباب بازی از چه زمانی به وجود آمده است؟

اسباب بازی از عهد باستان توسط انسان ها در تمدن های باستانی به وجود آمده اند.

آیا اسباب بازی ها برای دختر و پسر فرق دارد؟

اسباب بازی ها در حالت کلی می توانند توسط هم پسر و هم دختر استفاده شوند ولی بعضی از انواع، بیشتر مورد توجه جنس خاصی قرار می گیرند.

تولید کنندگان برتر اسباب بازی کدام ها هستند؟

ملیسا و داگ، مگا بلاکس، دیزنی، لگو، جکس پسیفیک، لیپ فراگ

Avatar

zare

دیدگاه‌ها

تمامی حقوق برای بازیزا محفوظ است.