بازیزا

آموزش بازی جاسوس SpyFall

عکس آموزش بازی جاسوس SpyFall

بازی جاسوس یا اسپای spyfall که یک بازی دورهمی بسیار راحت و در عین حال جذاب است، در واقع ساده شده بازی مافیا است. ما امروز در بازیزا قصد داریم تا روش بازی اسپای را با تمام نکات مهم آن توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

درباره بازی جاسوس

بازی فکری جاسوس یک بازی دورهمی است و در آن یک نفر نقش جاسوس را بازی می کند و دیگر بازیکنان کارت هایی در اختیار دارند که یک مکان را نشان می دهد. بازیکنان برای شناسایی جاسوس شروع به سوال کردن از یکدیگر می کنند و به دلیل این که جاسوس نمی داند در چه مکانی قرار دارد، باید با دقت جواب هایی را بدهد که ناآگاه بودنش لو نرود. این بازی بر خلاف بازی مافیا که زمان بسیار طولانی نیاز دارد، در هر راند نهایت 10 دقیقه طول می کشد و خبری از بحث های بسیار طولانی و گاهی طاقت فرسا نیست، اما در عین حال بازی هیجان و جذابیت خود را نیز دارد.

نقش بازیکنان بازی اسپای

  • افرادی که کلمه مشخصی را می دانند.
  • فرد یا افرادی (تعداد جاسوس ها به انتخاب و تعداد شما بستگی دارد) که کلمه را نمی دانند و باید مانند جاسوس آن را پیدا کنند.

هدف بازی

بازی اسپای فال از چند راند تشکیل شده و زمان آن بین بازیکنان توافق می شود. بازیکنان می توانند نام مکان های مختلف را روی کاغذ بنویسند. در هر راند بازیکن ها در  یک محل جدید قرار ملاقات دارند، ولی همیشه یکی از بازیکنان جاسوس است و از محل قرار ملاقات بی خبر است. وظیفه جاسوس این است که بازیکن های دیگر را به حرف زدن وادار کند تا بفهمد کجا هستند. بازیکنان دیگر هم در عین حال که دنبال پیدا کردن جاسوس هستند، باید به دیگران بفهمانند که از محل ملاقات با خبر هستند. ولی باید به نحوی این کار را انجام دهند که جاسوس از وسط حرف ها چیزی متوجه نشود.

مشاهده، تمرکز، خون‌سردی و حیله‌گری، ابزارهایی هستند که در این بازی، به همه‌ آن ها نیاز دارید.

نحوه انجام بازی

ابتدا باید از کارت یا برگه هایی برای نوشتن مکان مورد نظر استفاده شود. به محض پخش شدن برگه یا کارت هایی که روی آن مکان مورد نظر نوشته شده و راه انداختن تایمر، بازیکن پخش کننده باید به انتخاب خودش از بازیکنی دیگر سوال کند. سوال‌ها می‌توانند هر چیزی باشند و شخص پاسخ دهنده هم مجبور است حقیقت را بگوید، اما خبری از سوال‌های ادامه‌ دار نیست و بازیکنان هم باید تلاش کنند تا سوال‌هایی مشخص و واضح تا حد امکان مطرح نکنند. کسی که به سوال پاسخ می‌دهد، سوال بعدی را می‌پرسد و همین روند ادامه پیدا می‌کند. برای مثال فرض کنید لوکیشن مورد نظر “دانشگاه” است، در این صورت یکی از بازیکن‌ها ممکن است از دیگری بپرسد: جایی که هستی میشه درس خوند؟ این سوال کار جاسوس را بسیار راحت می‌کند. سوال بهتر شاید این باشد: جایی که هستی محدودیت سنی خاصی دارد؟

چالش اصلی این است که سوالاتی بپرسید که در عین حال که هم از ماهیت بازیکن‌های دیگر مطمئن می شوید، اطلاعات زیادی در اختیار جاسوس قرار ندهید. بازی زمانی به پایان می‌رسد که ۱۰ دقیقه تمام شود، یکی از بازیکن‌ها بگوید که جاسوس کیست یا جاسوس لوکیشن مورد نظر را حدس بزند.

در صورت تمام شدن وقت

در حالت اول، هر بازیکن به نوبت شخصی را که به او مضنون است، نام می برد، تا بقیه رای‌گیری کنند. این روند از پخش کننده کارت آن دست شروع می‌شود، اگر همه بازیکن‌ها رای موافق ندهند، نوبت به بازیکن سمت چپ پخش کننده کارت می‌رسد و همین روند ادامه پیدا می‌کند. اگر همه رای بدهند  و بازیکنی به عنوان جاسوس احتمالی انتخاب شود، در این صورت اگر حدس درست بوده باشد بازیکن‌ها می‌برند و در غیر این صورت جاسوس پیروز خواهد شد. اگر همه بازیکن‌ها شک خود را اعلام کنند و در هیچ مرحله‌ای رای‌ها کامل نباشد، باز هم جاسوس برنده است.

عکس آموزش بازی جاسوس SpyFall

اگر جاسوس مکان مورد نظر را حدس بزند

جاسوس در هر لحظه از بازی به جز زمانی که وقت به پایان می‌رسد، می‌تواند تایمر را متوقف کرده، کارتش را رو کند و بگوید که مکان بقیه بازیکن‌ها کجاست. از آن جایی که تعداد لوکیشن‌های بازی محدود است، بازیکن‌ها فقط یک بار قبل از شروع بازی می‌توانند لیست تمامی لوکیشن‌های بازی را نگاه کنند. اگر حدس جاسوس درست باشد، برنده می‌شود و در غیر این صورت بازیکن‌ها پیروز خواهند بود. با تمام شدن راند، کارت‌های آن دست به داخل بسته مورد نظر انتقال یافته و بسته کارت دیگری باز می‌شود که شامل مکان‌ جدید است.

اگر یک بازیکن به جاسوس مشکوک شود

در هر راند هر بازیکن می‌تواند یک بار زمان را متوقف و حدسش را اعلام کند. اگر همه بازیکنان با جاسوس انتخابی او موافق باشند، کارت آن بازیکن رو شده و چون حالت قبلی در صورت درست بودن همه بازیکن‌ها برده و اگر حدس اشتباهی باشد، جاسوس برنده می‌شود. اما اگر همه بازیکنان با رای او موافق نباشند، زمان از اول شروع شده و تا انتهای بازی و تمام شدن وقت دیگر آن بازیکن حق اعلام کردن شک خود و رای‌گیری را ندارد. برای همین یکی از تکنیک‌های خوب برای جاسوس این است که از این فرصت استفاده کند تا دیگران را گول بزند.

امکان اضافه شدن نقش به بازی

روی کارت‌‌های بازی علاوه بر لوکیشن، نام شغل و نقش آن فرد نیز نوشته می شود. برای مثال اگر کارت‌های یک راند رستوران باشند، نقش بازیکن‌های مختلف می‌تواند “آشپز، گارسون و مشتری” باشد. این که آیا در طول بازی نقش‌های خود را نیز اثر بدهید یا نه، به انتخاب خودتان و دیگر بازیکنان بستگی دارد، اما دخیل کردن آن بازی را جذاب‌تر می‌کند، چرا که پاسخ بازیکن‌ها به سوال‌ها بسیار متفاوت می‌شود.

این که چند دست بازی می‌کنید و امتیازها به چه صورت جمع می‌شوند نیز به شما بستگی دارد، اما معمولا Spyfall را برای 5 راند بازی می‌کنند. حتما پیش از شروع بازی روی تمامی این قوانین از تعداد راند‌ها گرفته تا زمان و امتیازها با بازیکنان دیگر مشورت کنید، تا قوانین برای همه مشخص و واضح باشد.

نمونه مکان های بازی جاسوس

  • دانشگاه
  • کافه
  • کلانتری
  • مدرسه
  • بیمارستان
  • ساحل
  • سیرک
  • بانک
  • شرکت
  • تئاتر
  • موزه
  • مسجد
  • استخر
  • آرایشگاه
  • کاخ
  • جنگل
  • رستوران
  • پاساژ
  • پارک
  • سینما
  • کنسرت
  • زمین فوتبال
  • فرودگاه
  • میدان جنگ
  • سفارت
  • قطار
  • سیرک
  • کلیسا
  • هتل
  • آمبولانس
  • حمام عمومی
  • دستشویی پارک
  • استودیو
  • هواپیما
  • شهربازی
  • آشپزخانه
  • دفترکار
  • حیاط
  • باغ
  • بیابان
  • باشگاه بدنسازی
  • نجاری
  • آهنگری
  • عطاری
  • قبرستان
  • قصابی
  • بازار
  • کاباره
  • گلفروشی
  • طلا فروشی

نمونه سوالات کلی که می توان در بازی مطرح کرد

  1. جایی که هستی خیلی بزرگه؟
  2. گروه سنی خاصی اونجا هستند؟
  3. خانوم ها بیشتر در این مکان هستند یا آقایون؟
  4. درآمد زیادی در این جا به دست می آید؟
  5. صندلی چیده شده؟
  6. جای مجللیه؟
  7. ابزار خاصی داخلش هست؟
  8. سر و صدا زیاده؟
  9. جایی برای استراحته؟
  10. سر و صدا زیاده
  11. آب توی این مکان هست؟
  12. تخت داره این جا؟
  13. هوا خوبه امروز؟
  14. امروز کجا بریم؟

بردگیم Spyfall قیمت نسبتا مناسبی دارد و تکرارپذیری بسیار بالا و جذابیت قطعا ارزش این هزینه را دارد، اما ممکن است تهیه آن برای همه و به خصوص در این شرایط ممکن نباشد. درست کردن کارت‌های بازی با کاغذ به راحتی در خانه امکان‌پذیر است و بدون شک تفاوت خاصی با نسخه بردگیم نمی‌کند. اما نسخه‌های آنلاین نیز جایگزینی بهتر و کامل‌تر است.

بهترین سایت‌های اسپای‌فال موجود همگی امکانات بسیار محدودی دارند و برقراری ارتباط بین بازیکنان در آن‌ها ممکن نیست. برای همین توصیه می‌کنیم حتما قبل از شروع بازی همگی در یک سرور دیسکورد یا برنامه‌های مشابه‌ دیگر جمع شوید.

جمع بندی

بازی اسپای فال یک بازی گفتگومحور است و بازیکن‌ها زمان محدودی دارند تا جاسوس یا جاسوس‌ها را شناسایی کنند. فضاهای مختلفی از قبیل استادیوم فوتبال، سالن کنسرت و… در بازی تعبیه شده که هرکدام می‌توانند یک تجربه‌ منحصر به ‌فرد را برای بازیکنان بسازند.

سوالات متداول

بازی جاسوس چگونه انجام می شود؟

بازی فکری جاسوس یک بازی دورهمی است و در آن یک نفر نقش جاسوس را بازی می کند و دیگر بازیکنان کارت هایی در اختیار دارند که یک مکان را نشان می دهد. بازیکنان برای شناسایی جاسوس شروع به سوال کردن از یکدیگر می کنند و به دلیل این که جاسوس نمی داند در چه مکانی قرار دارد، باید با دقت جواب هایی را بدهد که ناآگاه بودنش لو نرود.

در صورتی که جاسوس مکان را تشخیص دهد چه می شود؟

جاسوس در هر لحظه از بازی به جز زمانی که وقت به پایان می‌رسد، می‌تواند تایمر را متوقف کرده، کارتش را رو کند و بگوید که مکان بقیه بازیکن‌ها کجاست و بازی تمام می شود.

.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*