آموزش بازی شلم و قوانین آن[+نکته های طلایی]

دسته‌بندی: بازی
تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
عکس آموزش بازی شلم و قوانین آن[+نکته های طلایی]

بازی شلم یکی از محبوب ترین بازی ها بعد از حکم هست و افراد بسیاری طرفدار این بازی جذاب هستند. این بازی از کلمه slam انگلیسی و chelem فرانسوی گرفته شده است و به معنای جمع آوری تمام برگ های موجود در بازی است.

” هدف از انجام این بازی جذاب رسیدن به امتیاز توافق شده 1200، سریع تر از تیم دیگر حاضر در بازی است. “

توضیح اولیه درباره بازی شلم

برای شروع این بازی هر بازیکن 12 کارت دریافت می کند و بعد از پخش پاسورها هر نفر امتیازی که می تواند کسب کند را برای جمع می خواند. هر کدام از افراد حاضر در بازی که امتیاز بالاتری را بخواند به عنوان حاکم بازی معرفی می شود.

پس از این حاکم باید با همکاری هم گروهی خود تلاش کند تا امتیازی را که تعهد کرده است، بدست آورد. این بازی تا جایی ادامه می یابد که یک تیم سریع تر بتواند به امتیاز نهایی دست یابد. نکته حائز اهمیت امتیاز توافق شده توسط بازیکنان در ابتدای بازی است که می تواند عدد متغیری باشد.

در مطلب فوق گفته شد که هدف از انجام بازی شلم رسیدن به امتیاز نهایی 1200 است، بله درست است! این امتیاز در میان بازیکنان رایج بوده و عموما به عنوان امتیاز نهایی بازی انتخاب می شود، اما در حقیقت الزامی نبوده و بازیکنان می توانند با توافق یک دیگر عدد موردنظر بازی را که تحت عنوان امتیاز نهایی در نظر گرفته می شود به 1000 یا 1500 تغییر دهند. 

شلم با جوکر 

 شلم با جوکر را می توان به دو روش کلی بازی کرد. روش اول بازی در میان بازیکنان حرفه ای رواج داشته و بنابراین به نسبت سبک دیگر شلم با جوکر متداول تر است. در این شیوه دو برگه ای که شامل جوکر قرمز و جوکر سیاه است به مجموع 52 برگه پاسور اضافه شده و پس از آن کسی که بالاترین امتیاز آن دور از بازی را خوانده و حاکم بازی می شود می تواند با بررسی 6 ورق حکم خود را انتخاب کند. 

در روش دوم بازی باید در ابتدا از بین 52 برگه پاسور دو عدد دولو را انتخاب کرده، کنار بگذارید و دو ورق جوکر را جایگزین آن کنید. لازم به ذکر است که در انتخاب برگه های دولو از هر خال محدودیتی وجود ندارد. در این سبک حاکم باید بر اساس 4 ورق حکم خود را انتخاب کند. 

ورود جوکرها به بازی 35 امتیاز دیگر به مجموع امتیازات اضافه کرده و عدد نهایی بازی را به 200 امتیاز می رساند. جوکر قرمز 20 امتیاز و جوکر سیاه 15 امتیاز داشته و از سایر برگه های دیگر در بازی شلم جایگاه بالاتری دارند.

این بدان معناست که اگر در دستی اولین بازیکن شاه و دومین بازیکن آس را بیاورد، بازیکن سوم به شرط داشتن جوکر میتواند تک خال را ببرد. به یاد داشته باشید که جوکر رنگی امتیاز بالاتری داشته و بنابراین می تواند جوکر سیاه و سفید را ببرد و امتیاز دست مورد نظر را از آن تیم خود کند.

عکس آموزش بازی شلم و قوانین آن[+نکته های طلایی]

توضیح کامل بازی شلم

 پخش کردن پاسورها

یک نفر از بین چهار نفر با قرعه به عنوان دست دهنده انتخاب می شود. این روند برای دست های بعدی به این صورت است که از سمت راست یعنی در راستای عقربه های ساعت دست را پخش می کنند. به این ترتیب که بعد از 4 دست بازی همه افراد یک بار دست پخش کرده اند.

پخش کردن پاسور در بازی شلم به دو روش انجام می شود. در روش اول نفری که دست پاسور را پخش می کند ابتدا 12 کارت به نفر سمت راست، 12 کارت به نفر روبرو، 12 کارت به فرد سمت چپ و 4 کارت را به پشت بر روی زمین قرار می دهد و 12 کارت آخر را برای خود نگه می دارد. 

در شیوه دوم  شخصی که مسئول پخش برگه ها است همانطور که گفته شد در جهت عقربه های ساعت دست دادن را شروع کرده و در دور اول به هر نفر 4 برگه می دهد، این روند طی سه دور ادامه پیدا می کند تا در نهایت هر کدام از بازیکنان صاحب 12 کارت شوند. 

انتخاب 4 برگه ای که باید از میان 52 کارت پاسور بر روی زمین قرار بگیرد راه های مختلفی دارد. متداول ترین راه انتخاب 4 برگ همانطور که گفته شد، در روش پخش 12 تایی ورق بین بازیکنان رواج دارد و فرد دست دهنده قبل از اینکه 12 کارت آخر را برای خودش بردارد، 4 برگه را شمرده و کنار می گذارد. 

راه دوم جدا کردن 4 ورق مورد نظر، در ابتدای بازی و قبل از شروع دست دادن است که در هر دو روش پخش کارت امکان پذیر است. یکی دیگر از روش های جداکردن این کارت ها در روش پخش 4 تایی است که شخص دست دهنده پس از اتمام دور اول و قبل از شروع دور دوم دست دادن، موظف است 4 کارت را شمرده و بر روی زمین بگذارد. توجه داشته باشید که همیشه هنگام دست دادن آخرین برگ باید در دست شخص دست دهنده باشد.

 تعهد کردن

نفر سمت راست پس از مرتب کردن دست خود امتیازی را که گمان می کند می تواند بگیرد را اعلام می کند. امتیاز اعلامی نباید کمتر از 100 یا به اصطلاح یک پایه باشد. پس از آن نوبت به نفر سمت راست او رسیده و باید عددی بالاتر از امتیاز خوانده شده توسط نفر قبلی را اعلام کند.

توجه داشته باشید امتیازاتی که پس از عدد 100 توسط سایر بازیکنان اعلام می شود باید حتما مضربی از 5 باشد. بنابراین نفرات بعدی بازیکنی که شماره 100 را خوانده است، نمی توانند بگویند 101 یا 102 و باید به طور مثال عدد 105 یا 110 را بخوانند. 

اگر بازیکنی نتواند امتیاز بالاتری را به نسبت نفر قبلی بخواند به اصطلاح اعلام پاس کرده و دیگر نمی تواند تا پایان این دوره در امتیازخوانی شرکت کند. اعلام پاس در بازی بدان معناست که بازیکن بر مبنای کارت هایی که در دست دارد مطمئن می شود که نمی تواند امتیاز بالاتری را کسب کند.

این مرحله تا جایی ادامه می یابد که 3 نفر اعلام پاس کرده و کسی که آخرین امتیاز را اعلام کرده است به عنوان حاکم بازی را شروع کند. لازم به ذکر است که اگر از ابتدا شروع بازی سه بازیکن اول اعلام پاس کنند، به تعبیری سه پاس شده و آن دور از بازی ادامه پیدا نمی کند. 

در موقعیت سه پاس همیشه احتمال مناسب بودن دست شریک خود را در نظر گرفته و بعد اعلام پاس کنید، چرا که ممکن است همبازی شما کارت های خوبی در دست داشته و بتواند امتیاز آن دور از بازی را بدست آورد.

نکته مهم دیگری که در بحث امتیازخوانی وجود دارد، اعلام امتیاز نهایی 200 در بازی با جوکر و 165 در بازی معمولی توسط یکی از بازیکنان است. بازکنی که به اصطلاح شلم می خواند در واقع به سایر بازیکنان دیگر حاضر در بازی اعلام کرده است که می تواند امتیاز آن دور از بازی را به طور کامل کسب کند.  

سوالی که در این بخش مطرح می شود این است که آیا پس از اعلام شلم توسط یکی از افراد حاضر در بازی، بازیکن دیگری می تواند بالاتر از شلم بخواند؟ در پاسخ باید گفت بله این امکان وجود دارد تا پس از اعلام شلم امتیازی به مراتب بالاتر از شلم و به عبارتی دوبل شلم خوانده شود.  

البته توجه داشته باشید که اگر بازیکنی دوبل شلم بخواند هرگر نمی توانند از 4 برگ موجود بر روی زمین در راستای بهبود وضعیت دست خود استفاده کند و فقط می تواند کارت ها را مشاهده کرده و مجددا روی زمین قرار دهد. در این موقعیت شخص مورد نظر باید تنها با تکیه بر کارت هایی که در دست دارد کسب امتیاز کرده و پیروز میدان باشد. 

 شروع بازی

 در اولین مرحله از شروع بازی حاکم 4 کارت روی زمین که در شلم با جوکر شامل 6 کارت می شود را بر می دارد و به انتخاب خود 4 برگ از کارت های خود را روی زمین قرار می دهد. حاکم این کار را برای بهبود دست خود و برای اینکه بتواند سریع تر به نتیجه دلخواه برسد انجام می دهد.

انتخاب 4 برگی که از نظر حاکم ممکن است در کسب امتیاز به ضرر تیم باشد، در موقعیت های مختلف تغییر می یابد. در حالت کلی حاکم باید تلاش کند خال های اضافی دست خود را کنار گذاشته و دست خود را بر مبنای خال حکم و در درجه دوم خالی که بیشترین امتیاز را برای تیم کسب می کند بچیند. 

این حالت در صورتی که حاکم صرفا با تکیه بر دست خود بازی کند منطقی است و اگر بخواهد با کمک کارت های شریک امتیاز مورد نظر را کسب کند عاقلانه نبوده و مسلما باید دقت بیشتری را در کنارگذاشتن کارت های غیر ضروری به خرج دهد.    

4 برگی که حاکم روی زمین قرار می دهد به عنوان کارت های برده شده حساب می شوند. برگ اولی که بازی می شود باید شامل خال حکم باشد، این کار به معنای اعلام حکم است.

شمارش امتیاز

پس از پایان بازی باید امتیازها شمرده شود. برای شمارش کارت های برنده را می شماریم. در بازی شلم بردن هر دست 5 امتیاز را برای شما به همراه دارد. هر 5 لو معادل 5 امتیاز و هر 10 لو معادل 10 امتیاز است. هر تک یا آس هم در این بازی 10 امتیاز دارد.

به همین خاطر مجموع امتیاز این بازی معادل عدد 165 است یعنی : 165=10*4+10*4+5*4+13*5. البته مجموع این امتیازات در شلم با جوکر به عدد 200 می رسد. 

پس از محاسبه امتیاز یک تیم باید امتیاز آن از عدد 165 کم شود تا امتیاز تیم مقابل حساب شود. در اینجا اگر تیم حاکم توانسته باشد به امتیازی که اعلام کرده است دست یابد، همان عدد اعلامی امتیازش خواهد بود اما در صورتی که نتوانسته باشد امتیاز دریافت کند، منفی امتیاز تعهد شده را دریافت می کند.

قوانین بازی شلم

شلم مثبت

اگر تیم حاکم بتواند کلیه کارت ها را جمع کند، می گویند شلم کرده است و در چنین موقعیتی به جای 165 امتیاز 330 امتیاز کسب می کند.

شلم منفی

قانون شلم منفی زمانی اجرا می شود که حاکم نتواند امتیازی که در ابتدای بازی خوانده و تعهد کرده را کسب کند و بنابراین مشمول جریمه و یا در حقیقت امتیاز منفی می شود. 

قانون یاسا

اگر امتیاز تیم حاکم از عدد 85 کمتر شود یا در اصل تیم رقیب امتیاز بالاتر از 85 بدست آورد اصطلاحاً می گویند تیم حاکم یاسا شده و در چنین شرایطی به میزان دو برابر امتیاز منفی کسب خواهد کرد.

جدول بازی شلم

برای ثبت امتیازها در این بازی یک جدول با سه ستون ترسیم می شود که هر یک از ستون چپ و راست به یک تیم تعلق می یابد. در ستون وسط هم امتیاز تعهد شده در هر بازی مشخص می شود. پس از اینکه هر بازیکن دست داد و نوبت به دست دادن نفر اول رسید یک خط افقی در ستون وسط ترسیم می شود تا مشخص شود که دست دادن سری بعد با چه کسی است.

سایت بازیزا به صورت اختصاصی برای شما دوستان گرامی جدول بازی شلم را آماده کرده تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. شما می توانید با توجه به این جدول، خودتان جدولی را آماده کرده و یا در صورت دسترسی به دستگاه پرینتر از جدول تهیه شده استفاده کنید. اگر می خواهید یک جدول آماده برای ثبت امتیازهای بازی شلم خود داشته باشید، کافیست که ایمیل خود را وارد نمایید و روی عبارت “دانلود فایل” کلیک کنید تا جدول بازی در اختیار شما قرار بگیرد.

Loading...

بازی دو نفره شلم

بازی به روال قبل انجام می شود فقط با این تفاوت که برای پر کردن جای خالی دو نفر بازیکن دیگر، از زمین کمک می گیریم.

 پخش کردن پاسورها

یک نفره طبق قرعه پاسورها را پخش می کند و به اصطلاح دست می هد. دست دادن به ترتیب در بین دو نفر انجام می شود و پس از هر دو بازی یک خط کشیده می شود. برای دست دادن فرد باید ابتدا 12 کارت به نفر مقابل  بعد 12 کارت به خودش بدهد.

سپس یک دسته 4 برگی جلوی نفر مقابل، یک دسته 4 برگی جلوی خودش، یک دسته 4 برگی جلوی نفر مقابل، یک دسته 4 برگی جلوی خودش، یک دسته 4 برگی جلوی نفر مقابل، یک دسته 4 برگی در وسط  و یک دسته 4 برگی برای خودش بگذارد.

تعهد کردن

مانند شلم چهارتایی انجام می شود. دقت داشته باشید که امتیازها فقط باید مضرب 5 باشند.

شروع بازی

پس از مشخص شدن حاکم بازی 4 برگ بر روی زمین قرار داده می شود. حاکم با پایین انداختن برگه حکم بازی را آغاز می کند. پس از بازی نفر دیگر، سه برگ اول سه دسته جلویی هر کس رو می شود.

حاکم از همان خال بازی شده یکی از این سه برگ مقابل را بازی می کند و نفر مقابل هم از همین خال از سه کارت جلوی خود بازی می کند. در صورتی که از خال بازی شده برگی بر روی زمین نباشد، بازیکن می تواند هر کارت را به دلخواه بازی کند.

سپس هر کس این دور از بازی را برنده شود در دور بعد از دست خود بازی را انجام می دهد و بازی طبق همین روال ادامه می یابد. امتیاز ها نیز به روال بازی 4 نفره انجام می شود.

عکس آموزش بازی شلم و قوانین آن[+نکته های طلایی]

بیایید بازی این 4 نفر را بررسی کنیم

در ادامه برای این که شیوه بازی شلم را به خوبی متوجه شوید یک دست از بازی را برای شما توضیح می دهیم. توجه داشته باشید که کدام افراد با هم در یک گروه قرار دارند.

دیوید، الکس، کلارا و جنیفر چهار بازیکن حاضر در بازی هستند. دیوید و کلارا در یک گروه و الکس و جنیفر نیز در گروه مقابل هستند.

دور اول

ابتدا جدول امتیازات را ترسیم می کنیم و دیوید دست دادن را شروع می کند. الکس نیز شروع به خواندن می کند. الکس 110 را می خواند، کلارا 115 و جنیفر پاس می دهد. دیوید 125 و الکس 130 را می خواند و کلارا پاس می دهد. در حال حاضر فقط دیوید و الکس باقی مانده اند به همین خاطر است که دیوید 135 و الکس پاس را اعلام می کند.

به همین صورت بازی انجام می شود و تیم الکس و جنیفر 35 امتیاز را کسب می کنند و امتیاز تیم دیوید و کلارا برابر 130 امتیاز می شود. در این شرایط امتیاز تیم الکس و جنیفر همان 35 است اما تیم دیوید و کلارا که نتوانسته اند به تعهدشان عمل کنند 135 امتیاز منفی دریافت می کنند.

دور دوم

در دور دوم، الکس باید دست را پخش کند. کلارا پاس را می خواند، جنیفر عدد 125 و دیوید پاس را اعلام می کند و الکس نیز پاس می دهد. با این شرایط جنیفر با 125 امتیاز حاکم این بازی است. تیم الکس و جنیفر موفق به کسب 150 امتیاز می شوند و توانسته اند تعهد خود را انجام دهند.

در مقابل تیم دیوید و کلارا 15 امتیاز را دریافت کرده اند. در جدول مرحله دوم به این صورت  نوشته می شود که:

امتیاز گروه الکس و جنیفر : 160=35+125

امتیاز گروه دیوید و کلارا : 120=15-135

دور سوم

در این مرحله کلارا دست می دهد. جنیفر 100، دیوید 120، الکس 125 و کلارا پاس می دهد. کلارا 130، دیوید 135، الکس 140 و جنیفر پاس می دهد. دیوید 150 و الکس پاس می دهد. دیوید با اعلام 150 امتیاز حاکم بازی می شود.

بازی انجام می شود و تیم دیوید و کلارا با جمع کردن همه کارت ها شلم می شوند و امتیاز 165 را دریافت می کنند. گروه الکس و جنیفر هیچ امتیازی را دریافت نمی کنند. دور سوم به شکل مقابل وارد جدول می شود:

گروه دیوید و کلارا : 30=135-165

تیم الکس و جنیفر : 160=0+160

دور چهارم

جنیفر در این مرحله دست می دهد. دیوید عدد 130 و الکس و کلارا پاس می دهند. جنیفر 135 و دیوید پاس می دهد. تیم الکس و جنیفر 135 امتیاز دریافت می کنند. امتیاز دیوید و کلارا در این مرحله 30 امتیاز است. امتیاز ها به این صورت ثبت می شود:

تیم دیوید و کلارا : 30+30=60

تیم الکس و جنیفر : 160+135=295

بازی بدین صورت ادامه می یابد تا یکی از تیم ها به امتیاز 1200 برسد.

بازی شلم آنلاین

بازی شلم آنلاین

اگر علاقه مند به انجام بازی شلم در گوشی های هوشمند خود هستید، می توانید بازی شلم آنلاین و بازی سوبرا را به صورت رایگان دانلود کنید و از انجام این بازی در گوشی های خود لذت ببرید.

در پایان

شلم بازی جذابی است و بیشتر افراد از انجام این بازی لذت می برند. با آموزش راهکارها و قوانین ارائه شده در سایت بازیزا می توانید، شلم را به آسانی بازی کنید و از دورهمی های خود در کنار دوستان و خانواده لذت ببرید.

همراهان عزیز سایت بازیزا لطفاً تجربیات خود را از انجام این بازی جذاب با ما به اشتراک بگذارید!

 

سوالات متداول در زمینه بازی شلم

هدف نهایی بازی شلم چیست؟

هدف انجام این بازی رسیدن به امتیاز توافق شده 1200 زودتر از تیم دیگر بازی است.

حاکم بازی شلم چگونه انتخاب می شود؟

برای شروع این بازی بازیکنان 12 کارت دریافت می کنند و سپس شروع به خواندن امتیازی که می توانند بگیرند می کنند. مثلا 125 امتیاز از کل 165 امتیاز ممکن. هر کدام از افراد حاضر در بازی که امتیاز بالاتری را بخواند به عنوان حاکم بازی معرفی می شود.

در بازی شلم دست دادن چگونه انجام می شود؟

یکی از چهار نفر با قرعه به عنوان پخش کننده پاسورها و به اصطلاح دست دهنده انتخاب می شود. و در دست بعدی نفر سمت راست او و به همین ترتیب ادامه پیدا می کند.

امتیازهای بازی شلم چگونه محاسبه می شود؟

در برابر هر 4 برگ 5 امتیاز، در برابر هر 5 لو 5 امتیاز، برای هر 10 لو 10 امتیاز و برای هر تک 10 امتیاز لحاظ می شود.

اگر جوکر ها را وارد بازی کنیم چه تغییری در روند بازی شلم ایجاد می شود ؟

جوکر ها 35 امتیاز به مجموع اضافه می کنند و امتیاز کل را به 200 امتیاز می رسانند. جوکر قرمز 20 و جوکر سیاه 15 امتیاز دارد.

nasrin

nasrin

خودم عاشق بازی های گروهی و همچنین داشتن اسباب بازی های جذابم. هنوز کودک درونم زندست!

دیدگاه‌ها

Avatar

زینب در ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ گفته:

سلام. وقت بخیر. اموزش جامعی بود سپاس از شما

پاسخ
Avatar

mehran در ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ گفته:

خیلی خوبه که جدول این بازی را برای دانلود گذاشتید.

پاسخ
Avatar

aliram در ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ گفته:

این بازی بسیار سرگرم کننده و جذاب هست.

پاسخ
Avatar

zari در ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ گفته:

تستی که در پایان بازی قرار دادید عالی هست.

پاسخ
Avatar

sina در ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ گفته:

برای شروع بازی هر بازیکن باید ۱۲ کارت دریافت کنه؟

پاسخ
    nasrin

    nasrin در ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ گفته:

    بله. دوست عزیز

    پاسخ
Avatar

sarvan در ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ گفته:

عالیه این بازی هر چی بگم در موردش کم گفتم.

پاسخ
Avatar

mahdi در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ گفته:

سلام
سه تا سوال
اول اینکه اون چهار برگی که حاکم بر میداره باید حتما جاش ۴تا برگ از داخل دستش بزاره یا اینکه میتونه توی دستش تغییری نده و هیچ کدوم از برگ های دستش رو جای اون ۴برگ نذاره؟
دوم اینکه برای شلم شدن بازی حریف نباید کلا هیچ دستی رو برنده بشه یا اینکه حریف نباید تک یا ۵ لو یا ۱۰ لو داشته باشه؟کدوم؟
سوم اینکه وقتی که موقع تعهد کردن شد باید چطوری حدس بزنیم با توجه به دستمون چه امتیازی میگیریم؟

پاسخ
    Avatar

    @dmeen در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ گفته:

    سلام
    ۱. بله میتونه همون ۴ تای روی زمین را بخوابونه
    ۲. هیچ دستی را نباید ببره!
    ۳. این بر اساس تجربه هست که متوجه بشید دست شما با برگه هایی که دارید امکان دادن چند دست را دارد و بر اساس اون و همچنین روانشناسی رقبا که دستشان خوب است یا بد، بیشتر بخوانید یا ادامه ندهید!

    پاسخ
Avatar

محمدرضا در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ گفته:

ممنون وقدردانم بخاطریادداشت هاوآموزشهایی که گذاشتید.

پاسخ
Avatar

سعید در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ گفته:

هر ده لو یعنی چه؟؟

پاسخ
    Avatar

    @dmeen در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ گفته:

    در یک دسته برگه ۴ عدد برگ ۱۰ لو وجود داره دیگه! ۱۰ لو خشت. ۱۰ لو پیک و …

    پاسخ
Avatar

احسان در ۱ خرداد ۱۳۹۹ گفته:

سلام
ممنون از اموزشتون
سوالم اینه که اون ۴ تای اول که حاکم بعد از تعویض به عنوان برده میزاره تو امتیازاش میتونه شامل ۵ و ۱۰ یا تک های دست خودشم باشه که امتیازش رو ببره؟
سوال بعدی اینکه من اگه ۱۶۵ تموم بخونم از اول و ۱۶۵ تا بگیرم چند تا حساب میشه برام

پاسخ
    nasrin

    nasrin در ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ گفته:

    سلام بله میتونه باشه.

    پاسخ
Avatar

هیراد در ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ گفته:

سلام شلم سه نفره رو هم توضیح میدین

پاسخ
    nasrin

    nasrin در ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ گفته:

    سلام. بله دوست عزیز در بروزرسانی بعدی مقاله حتما در مورد شلم سه نفره توضیح میدیم.

    پاسخ
Avatar

سلام در ۲۵ آبان ۱۳۹۹ گفته:

سلام ببخشید وقتی در بازی دونفره یکی ۱۲۰ میخونه
اگه بیشتر بگیره (مثلا۱۳۰)امتیازش دوبل میشه!؟
ینی ١۴۰ امتیاز میگیره یا همون ١٢۰ لطفا راهنمایی کنید

پاسخ
    sara

    sara در ۲۶ آذر ۱۳۹۹ گفته:

    سلام
    اگر بازی بر مبنای محاسبه ۱۶۵ باشه اگر شما ۱۲۰ بخونید و ۱۳۰ امتیاز انتهای بازی داشته باشید همون ۱۳۰ ثبت میشه. دو برابر شدن فقط زمانی هست که شما وقتی هر عددی خوندید بتونید شلم کنید و برای گروه مقابل هم هر وقت بتونن شما را بیشتر از ۱۶۵ خالی کنند، دوبل منفی میکنه!

    پاسخ
Avatar

سلام در ۲۵ آبان ۱۳۹۹ گفته:

منظورم۲۴۰بود در پیام قبلی

پاسخ
Avatar

منصورسارلی در ۵ آذر ۱۳۹۹ گفته:

اگر در ابتدای بازی حاکم جوکر بازی کند ،؟حریف چه کارتی باید بندازد .حکم چیست ؟
سوال دوم ما کدام قانون را باید اجرا کنیم ،،قانون یاسا یا شلم منفی را ؟چون هردوی این قانونها در یک حالت انجام میشود ،فقط جریمه ها متفاوت هست ؟

پاسخ
    Avatar

    @dmeen در ۱۱ آذر ۱۳۹۹ گفته:

    سلام
    حاکم اگر جوکر بازی کرد باید حکم را اعلام کند. در مورد قوانین بستگی به توافق داره و قانون ثابتی وجود نداره. ولی یاسا بازی را خیلی جذابتر میکنه

    پاسخ
Avatar

Ssch در ۱ دی ۱۳۹۹ گفته:

باسلام
مثلا ما یه قانونی داریم که هرکس که هزار یا بالای هزار مثلا ١١٢٠ شد باید یا بخونه و دست رو بگیره تابهش اصافه بشه یا اینکه منفی بده طرفین مقابل رو تا بهشون اضافه بشه
این قانون بخاطر اینکه طرفینی که امتیازاتشون مثلاکمتر از هزار هست گذاشته میشه تا امیدی برای ادامه بازی داشته باشند و طرفینی که ١١٢٠ هستند هِی پاس ندن و ده ده تا برن تا ١٢٠٠

پاسخ
Avatar

Sajad در ۱ دی ۱۳۹۹ گفته:

مثلا طرفینی که زیر هزار هستن اگه ١٢۵ خوندن و حاکم شدن
و منفی نشدن و ١٣۵ تا گرفتن دیگه ٣٠ سی تا به طرفینی که بالای هزار هستن اضافه نمیشه تا موقعی که منفی بدن
یا اینکه بخونن و دست رو بگیرن
این قانون در *مسجدسلیمان* اجرا میشه
*مسجدسلیمان*S.CH

پاسخ
Avatar

صلاح صفری نژاد در ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ گفته:

اگر ینفر اول شلم بدهد ونفردومم بگه شلم بازی لغو میشه یا ن؟؟؟

پاسخ
    sara

    sara در ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ گفته:

    درود بر شما دوست عزیز
    در صورتی که نفر اول بگه شلم نفر بعدی میتونه بگه دوبل شلم و این امکان را دارد که ته دست را ببیند ولی نمی تواند از آن استفاد کند.

    پاسخ

تمامی حقوق برای بازیزا محفوظ است.