بازیزا

معرفی بازی دیسنترالند Decentraland و ارز دیجیتال مانا[+راهکارهای کسب درآمد]

بازی دیسنترالند

دیسنترالند یک بازی در حوزه خرید و فروش املاک دیجیتالی است. توسعه دهندگان این بازی سعی کرده‌اند تا حد امکان این بازی به دنیای واقعی شبیه باشد. کاربران در این بازی، زمین، اثر هنری و توکن های غیر قابل تعویض (NFT) می سازند.

اعضای جامعه هم در سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) این شبکه مشارکت دارند. امروزه بحث دنیای متاورس و بازی های مربوط به این حوزه مانند بازی Decentraland بسیار داغ است. افراد زیادی از سراسر دنیا در حال سرمایه‌گذاری در این زمینه و خرید ملک در بازی هستند. برای این که بیشتر در مورد بازی دیسنترالند اطلاعات کسب کنیم، با ما در ادامه این مطلب از بازیزا همراه باشید.

فهرست مطالب

بازی دیسنترالند Decentraland چیست؟

این پروژه که توسط دو متخصص بلاک چین طراحی و توسعه داده شده، در واقع گوشه ای در دنیای عظیم متاورس است که، روی بلاک چین اتریوم ساخته و به عنوان یک دائو، قدرت مشارکت در حاکمیت را به جامعه خود می دهد. ارز دیجیتال محلی این دنیای مجازی مانا (MANA) نام دارد و تمام دارایی های داخل بازی، روی بلاک چین اتریوم فعالیت می کنند و همین موضوع موجب بالا بودن هزینه های خرید و فروش و منتقل کردن اقلام درون بازی می شود.

برخلاف اکثر بازی های آنلاین، بازیکنان کنترل مستقیم قوانین دیسنترالند را در اختیار دارند. این سازمان غیرمتمرکز به هولدرهای توکن ها اجازه می دهد تا به طور مستقیم درباره سیاست های سازمان و مسائل داخل بازی اظهار نظر کنند. این مکانیسم، همه چیز را از نوع آیتم های قابل سرمایه گذاری تا خزانه دائو، تحت تاثیر قرار می دهد.

توکن های غیر قابل تعویض همان کالکتیبل های داخل بازی هستند، که انواع لباس ها، آیتم ها و مستغلات مجازی بازی به نام لند (LAND) را شامل می شوند. کاربران این توکن ها را درون کیف پول رمزارزی خود ذخیره می کنند و در مارکت پلیس دیسنترالند به کاربران دیگر می فروشند. به طور مثلا اگر بخواهند یک ماسک جدید بخرند باید کمی ارز دیجیتال MANA داشته باشند.

علاوه بر آیتم های ملک و املاک، بازیکنان می توانند فضای شخصی خود در دیسنترالند را با بازی، فعالیت ها و آثار هنری پر کرده و از طریق آن ها با دیگران تعامل داشته باشند. همچنین گزینه کسب درآمد از لند نیز وجود دارد. تصمیم گیری درباره نحوه فعالیت در این فضا کاملا به بازیکنان بستگی دارد. دیسنترالند موارد استفاده زیادی، از جمله تبلیغات برندهای واقعی مختلف و گزینش محتوا دارد.

تاریخچه دیسنترالند

بازی دیسنترالند، شباهت زیادی به بازی سکند لایف (Second Life) دارد و سازمان خودگردان غیرمتمرکز آن نیز پس از گذشت مدت کوتاهی از راه اندازی این پلتفرم، پیاده سازی شد. با راه اندازی DAO، توسعه این جهان مجازی بدون نیاز به هیچ کنترل متمرکزی ادامه یافت.

در ابتدا تیم این شبکه عصر برونز یا عصر مفرغ (Bronze Age) را توسعه داد، که یک دنیای مجازی 3 بعدی تقسیم شده به یک سری از قطعه زمین بود. مالک هر پکیج از این قطعه ها، می توانست با استفاده از بلاک چین اصلاح شده بیت کوین، برای آن ها یک هش مرجع ساخته و به یک فایل ارجاع دهد. از طریق این هش مرجع، کاربرانی که در حال گشت و گذار در این دنیای مجازی بودند، می توانستند با استفاده از بیت تورنت (BitTorrent) و یک جدول درهم سازی شده (Distributed)، فایل حاوی پکیج مذکور را دانلود کنند، که در حقیقت بیانگر مدل ها و زمین منطقه مربوطه در بازی بود.

نسخه بعدی دیسنترالند، عصر آهن (Iron Age) است که توسعه دهندگان می توانند اپلیکیشن هایی را درون دیسنترالند ساخته و توزیع کرده و از طریق فروش به دیگر کاربران، درآمد کسب می کنند. عصر آهن ارتباط همتا به همتا و یک سیستم سریع اسکریپتینگ (Scripting System) را پیاده سازی خواهد کرد که با ایجاد محتوای تعاملی، یک سیستم سریع تر پرداخت رمزارزی را برای تراکنش های جهانی به ارمغان می آورد. 

استابان اورداند (Estaban Ordano) و آری میلیش (Ari Meilich) توسعه دهندگان پروژه دیسنترالند هستند و فضایی مجازی شامل بسته های دیجیتال املاک و مستغلات و سایر دارایی های قابل سفارشی سازی ایجاد کرده اند. همه موارد از طریق توکن مبتنی بر ERC-20 دیسنترالند یعنی مانا قابل خریداری هستند.

کاربران Decentraland از طریق صرافی های مختلف می توانند در ازای ارزهای فیات یا رمزارزها، توکن مانا خریداری کنند. توکن های غیر قابل تعویض مبتنی بر استاندارد ERC-721 نمایان گر دارایی های منحصر به فرد پلتفرم دیسنترالند، مانند دارایی لند (LAND) و سایر موارد کلکسیونی هستند.

ویژگی های پروژه دیسنترالند

آواتارها (شخصیت های مجازی): وقتی وارد فضای دیسنترالند می شوید، یک نماد مجازی و قابل طراحی از کارکتر خودتان ایجاد می کنید. در بازی لباس های رایگان بسیاری وجود دارد، اما اگر تمایل ندارید از این اقلام آماده استفاده کنید، می توانید با پرداخت توکن مانا، کارکتر منحصر به فرد خود را بسازید. هر آواتار دارای یک پاسپورت دیسنترالند که به کیف پول سازگار با اتریوم متصل می شود، است.

سازنده ها: زمانی که صاحب تعدادی زمین در پلتفرم دیسنترالند می شوید، می توانید یک سازنده (Builder) شوید. سازنده ها می توانند منظره ها و محیط های خاصی را به زمین خود اضافه کنند. هیچ کدنویسی خاصی برای این کار لازم نیست. دیسنترالند دارای مجموعه ای از مناظر از پیش ساخته شده است، که می توان آن ها را در هر زمین جای گذاری کرد. این موارد را افرادی غیر از تیم دیسنترالند توسعه داده اند و به آن اضافه کرده اند. این ویژگی به لطف فناوری منبع بازی است که این پلتفرم ارائه داده است و امکان اضافه کردن چنین ویژگی هایی برای افراد خارج از تیم توسعه دهنده نیز فراهم است.

بازار: اگر نتوانستید شخصا زمین ها و آواتار خود را توسعه دهید، جای نگرانی نیست. همیشه می توانید برای خرید به بازار دیسنترالند بروید و از یک عینک آفتابی برای آواتار خود گرفته تا یک منطقه کامل را به راحتی خریداری کنید.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز: زمان کوتاهی پس از انتشار عمومی دیسنترالند، کنترل آن در قالب یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) به کاربران واقعی واگذار شد. این امر موجب شد تا ماهیت اقتصاد آزاد پلتفرم را تقویت کند. دائو به کاربران اجازه می دهد تغییراتی را در جهت تقویت این فضای مجازی در شبکه اعمال کنند.

می توان گفت مهم ترین قراردادها و دارایی های هوشمند دیسنترالند در سازمان خودگردان غیرمتمرکز آن قرار دارند. این قراردادها شامل قرارداد لند، قرارداد استیت، پوشیدنی ها، سرورهای محتوا و بازار هستند. علاوه بر این بخش عمده ای از ذخایر توکن های مانا در این سازمان قرار دارند، که باعث می شود، این پلتفرم استقبال بیشتری داشته باشد و مزایایی از جمله پاداش و تخفیفات را برای کاربران به همراه دارد.

2

سه لایه پلتفرم دیسنترالند

اگر قصد دارید بازی دیسنترالند را انجام دهید، بهتر است این سه لایه را به یاد داشته باشید. نحوه بازی دیسنترالند بسیار آسان است و شما می توانید به راحتی یاد بگیرید و با بازی کردن، کسب درآمد کنید.

  • لایه اول: به عنوان یک لایه سازگار و اجماع می باشد. این لایه برای انتقال و ردیابی آیتم های مختلف در بین افراد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • لایه دوم: برای ذخیره و پردازش کامل اطلاعات مرتبط با بازی کاربرد دارد.
  • لایه سوم: مختص به برقرار نمودن ارتباط و همچنین نظر، تبادل و چت بین بازیکنان می باشد، که به عنوان لایه بدون وقفه یاد می شود.

توکن مانا MANA

مانا رمزارز محلی دیسنترالند است و نه تنها به عنوان یک ارز دیجیتال عمل می کند، بلکه برای هولدرهای آن قدرت رای دهی در DAO دیسنترالند را نیز به ارمغان می آورد. این توکن یک رمزارز ERC-20 است، درنتیجه امکان ادغام ساده آن در پلتفرم های دیفای، صرافی های غیرمتمرکز و دیگر اپلیکیشن های غیرمتمرکز اتریوم وجود دارد. تعداد توکن های مانا به 2,194,024,727 واحد محدود می باشد.

برای شرکت در حاکمیت بازی دیسنترالند (Decentraland) کاربران باید توکن های مانا خود را به رپد مانا (Wmana) تبدیل کرده و آن را در این سازمان مستقل غیرمتمرکز قفل کنند. هر رمزارز Wmana، نماینده یک رای در طرح های پیشنهادی حاکمیت است.

گیمرها می توانند در صرافی ها یا از طریق آیتم های کالکتیبل در بازارچه دیسنترالند ارز دیجیتال مانا به دست آورند. همچنین این دائو خزانه توکن MANA خود را دارد که برای تامین بودجه عملیات و تصمیمات از آن استفاده می شود.

دارندگان توکن مانا اعضای مهمی در پلتفرم دیسنترالند هستند، زیرا به عنوان بخشی از حاکمیت شبکه (DAO) در هر منطقه شناخته می شوند. آن ها با داشتن توکن مانا می توانند در مورد مسائلی که بر این مناطق اثر می گذارد، رای دهند. مجموع مقدار توکن مانا که هر عضو نگهداری می کند، وزن رای او را مشخص می کند.

توکن های مانا قدرت پشت پلتفرم دیسنترالند هستند. در واقع همه چیز در این پلتفرم، از توکن مانا قدرت می گیرد و ارزش پیدا می کند. مانا یک توکن مبتنی بر اتریوم ERC-20 است که روی کیف پول های سازگار با اتریوم ذخیره می شود. علاوه بر کاربرد حاکمیتی آن در این بازی، می توان برای خرید زمین یا هر تعداد دارایی و خدمات مجازی دیگری در این پلتفرم نیز از مانا استفاده کرد.

فروشگاه دیسنترالند

توکن LAND و ESTATE

لند و استیت توکن های غیرمثلی مبتنی بر استاندارد ERC-721 هستند، که نماینده قطعات زمین تحت مالکیت گیمرها در جامعه این پلتفرم می باشند. لند هم مانند مانا، به عنوان بخشی از پروتکل حاکمیت بازی دیسنترالند به هولدرهای خود قدرت رای دهی می دهد. با این حال رمزارز LAND به قفل شدن در دائو بازی دیسنترالند نیازی نداشته و هر واحد آن، دو هزار رای برای هولدر خود فراهم می کند. بازیکنانی که قطعات زمین زیادی در بازی دارند، می توانند آن ها را به یک توکن Estate واحد گره زده و قدرت رای دهی معادل قطعات زمین را در آن ادغام کنند.

برای شروع بازی به خرید قطعات زمین به نام LAND نیاز دارید و پس از خرید، امکان انجام هر چیزی مانند ساخت بازی ها، برنامه ها، سرویس های شرط بندی یا حتی صحنه های سه بعدی در آن ها وجود دارد. همچنین می توان به ساخت سرویس های مبتنی بر LAND در حوزه آموزش، توسعه حرفه ای، توریسم و دیگر امکانات پرداخت. برای کسب لند، کاربران موظف به تبادل ارز دیجیتال مانای خود با این توکن هستند، که این امر خود باعث سوزانده شدن توکن های MANA و در نتیجه، کمیاب تر و با ارزش تر شدن آن می شود.

توکن های غیر مثلی ویژگی هایی دارند که هر توکن را کاملا منحصر به فرد می کند. به همین دلیل، توکن های ERC-721 قابل تعویض نمی باشند و برای استفاده به عنوان ارز هم مناسب نیستند. آن ها موارد استفاده دیگری در این دنیای مجازی دارند. به عنوان مثال توکن های غیرمثلی برای تولید مواردی مانند آواتارها، اقلام پوشیدنی و بخش های منحصر به فرد زمین ها در دیسنترالند بسیار مناسب هستند.

دیسنترالند در ابتدا با 90,000 توکن لند (که در آینده می تواند با تصمیم DAO افزایش پیدا کند) ایجاد شد. همه 90,000 توکن در حراج اولیه دیسنترالند خریداری شدند. هر لند 33 فوت عرض، 33 فوت طول و ارتفاع نامحدود دارد.

لندهای مجاور می توانند برای ایجاد استیت با یکدیگر ادغام شوند. با وجودی که تمام توکن های لند در همان ابتدا حراج گذاشته شدند، اما هم چنان می توان آن ها را با استفاده از مانا در مارکت دیسنترالند خرید. همچنین می توان موارد دیگری مانند پوشیدنی ها یا حتی نامی برای آواتار خود را هم از این مارکت خریداری کرد.

ویژگی هایی که مانا، لند و استیت را از یکدیگر تفکیک می کنند، در سه قرارداد هوشمند تنظیم شده است. این قراردادهای هوشمند شامل  این موارد می شوند.

  1. قرارداد MANAtoken
  2. قرارداد LANDreigstry
  3. قرارداد EstateRegistry

تیم موسس دیسنترالند، کلید خصوصی قرارداد MANAtoken را از بین بردند و این امر موجب شد تا دیگر هیچ تغییری در این قرارداد ایجاد نخواهد شد.

4

موارد استفاده و کاربرد Decentraland و ارز Mana

توسعه دهندگان این پلتفرم از ابتدای طراحی آن، همیشه پتانسیل کاربردهای جدید این پلتفرم در جوامع بلاک چین را در ذهن خود نگه داشتند. این موارد که در وایت پیپر این پروژه ذکر شده است، شامل 5 مورد اصلی زیر می باشد:

  1. برنامه ها: کاربران می توانند برنامه ها و صحنه های 3 بعدی را با استفاده از زبان اسکریپتینگ دیسنترالند ساخته و تعامل غنی تری با آن ایجاد کنند.
  2. سرپرستی محتوا: در دیسنترالند محله هایی توسعه داده شده که طرفداران با تفکر مشابه را به خود جذب کرده و جوامع واقعی تری را رشد می دهد.
  3. تبلیغات: ترافیک بازیکنان در محله ها و تبلیغات از سوی برندها به خرید فضا جهت نصب بیلبوردهای خود منجر شده است.
  4. کالکتیبل های دیجیتال: آیتم های NFT جمع آوری، ساخته و درون مارکت پلیس دیسنترالند معامله می شوند و حقوق مالکیت را به مالک آن اهدا می کنند.
  5. اجماع: جوامع تشکیل شده در پلتفرم های رسانه های اجتماعی یا حتی گروه های آفلاین می توانند با دوستان خود تعامل بیشتری را تجربه کنند.

مانند اکثر بازی های حاوی اقتصاد بلاک چینی، شانس کسب درآمد در این فضا نیز وجود دارد. سفته بازی امری رایج است و قیمت رو به رشد لندها، فرصت تولید پول را فراهم کرده است.

دسته بندی آیتم های دیجیتال کالکتیبل در Decantraland

یکی از ویژگی های مهم این پلتفرم، دسته بندی کالکتیبل های آن می باشد. این دسته بندی جهت آسان شدن انتشار و عرضه کالتیبل ها در بازارچه بازی دیسنترالند صورت گرفته است، در نتیجه پویایی بازار مثبتی برای کل جامعه آن ایجاد می کند.

متداول (Common): دسته ای از کالکتیبل هایی که تعداد آن ها بالای 100,000 واحد است.

غیرمتداول (Uncommon): دسته ای از کالکتیبل هایی که تعداد آن ها زیر 10,000 واحد است.

کمیاب (Rare): آن دسته از کالکتیبل هایی که تعداد آن ها زیر 5000 واحد است.

حماسی (Epic): کالکتیبل هایی که تعدادشان زیر 1000 واحد است.

افسانه ای (Legendary): آن دسته از کالکتیبل هایی که تعداد آن ها بالای زیر 100 واحد است.

اسطوره ای (Mythical): آن دسته از کالکتیبل هایی که تعداد آن ها بالای زیر 100 واحد است.

منحصر به فرد (Unique): کالکتیبل هایی که یک واحد خاص برای یک فرد خاص وجود دارد.

سازمان غیرمتمرکز (دائو) پلتفرم دیسنترالند

یکی از جوانب جالب دیسنترالند تمرکز آن بر تمرکززدایی است. جامعه بازیکنان در این پلتفرم زمین و دارایی های دیجیتال را کنترل می کنند و فضای بازی را گسترش می دهند. این پروژه به عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز از کدی متن باز برای تنظیم قوانین خود استفاده می کند. هر کاربری که توکن های مانا را در پلتفرم قفل کرده باشد و یا مالک توکن لند باشد، می تواند در این سازمان طرحی ایجاد و ارائه کند.

دائوی دیسنترالند روی راه حل نرم افزاری دائو با نام آراگون (Aragon) اجرا می شود. این سازمان از نماینده ای برای تعامل با قرادادهای هوشمند اتریوم بهره می برد.

کسب درآمد از دیسنترالند

در حالی که چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید با استفاده از توکن مانا در دیسنترالند خریداری کنید، اما برای ورود به دنیای دیسنترالند و شروع به کاوش به یک توکن نیاز دارید. این پلتفرم مبتنی بر وب است که می توانید با اشاره مرورگر خود به Play Decantraland آن دسترسی پیدا کنید.

ابتدا باید کیف پول خود را متصل کنید، می توانید از والت متامسک استفاده کنید. توجه داشته باشید که دیسنترالند هنوز از دستگاه های تلفن همراه پشتیبانی نمی کند، البته به احتمال زیاد این قابلیت در آینده عرضه خواهد شد. پس از آن که وارد Play Decentraland شدید و کیف پولتان را متصل کردی، روی دکمه Play کلیک کنید و وارد بازی شوید.

حالا آواتار خود را از بین گزینه های سفارشی زیادی که در بازی وجود دارد، ایجاد کنید. پس از انجام این کار از شما خواسته می شود که با شرایط و ضوابط دیسنترالند موافقت کنید، سپس وارد Gemini Plaza خواهید شد.

داستان بازی دیسنترالند

یک ربات کوچک پرنده به نام آلیس وجود دارد که اصول اولیه گشت و گذار در دیسنترالند را توضیح می دهد، اگر تا به حال بازی تیراندازی اول شخص انجام داده باشید، با دکمه های D، S، A، W برای حرکت آشنایید. موس برای کنترل زوایای دوربین و دکمه Space برای پریدن است. می توانید نمادهای اول شخص و سوم شخص را با فشار دادن دکمه V تغییر دهید.

گشت و گذار در دنیای بازی بسیار جالب است و احتمالا با برخی از ساختمان های سرگرم کننده برخورد خواهید کرد، اما برای بهره بردن واقعی از دیسنترالند باید مقداری توکن مانا تهیه کنید. تنها نکته منفی این پلتفرم این است که در حال حاضر مانا نسبتا گران است و همچنین از آن جا که دیسنترالند روی تراکنش های شبکه اتریوم اجرا می شود، کارمزدهای تراکنش ها نیز بسیار بالا می باشد.

11

آینده پلتفرم Decentraland

در سال 2018 که کاربران با خرید و فروش زمین دیجیتال بیش از 500 درصد سود بانکی به دست آوردند، دیسنترالند به صدر اخبار رسید. این پلتفرم اولین و پابرجاترین متاورس ساخته شده روی بلاک چین اتریوم است. با این که هیچ گاه نمی توانید به صورت فیزیکی وارد زمین های آن شوید، اما با خرید و فروش این زمین ها می توانید سود کسب کنید.

مانند دنیای واقعی مهم ترین ویژگی املاک و مستغلات درون بازی مکان قرارگیری آن ها می باشد. هرچه یک ملک به مکانی که افراد از طریق آن وارد بازی می شوند (Genesis) و مناطق مختلفی مثل وگاس سیتی (Vegas City)، دره کریپتو (Crypto Valley) یا دراگون سیتی (Dragon City) نزدیک تر باشد، ارزش آن بیشتر است.

در دیسنترالند خرید دو قطعه زمین کنار هم یک ایالت را تشکیل می دهد و داشتن آن به شما این اجازه را می دهد تا تحولات بیشتری ایجاد کنید. کاربران در بازی می توانند وارد گفتکوی مجازی مربوط به بازی شده یا حتی در یک فضای مجازی دور هم جمع شوند و به تماشای مسابقات در دنیای واقعی بپردازند. امکان ارائه ایده به سرمایه گذاران در سیلیکون ولی مجازی درون بازی که کریپتو ولی نام دارد، نیز وجود دارد. به همین دلیل داشتن چندین زمین مجاور هم مهم است. این زمین ها را می توان اجاره داد که در این صورت، نقدینگی بیشتری را برای مالک ایجاد می کند.

در سال 2020 ارزش بازار NFTها 3 برابر شد و این امر در سال 2021 نیز ادامه دار بود. هنر، موسیقی، کالکتیبل ها و بسیاری دیگر از آیتم ها را می توان به صورت توکن غیرمثلی درآورد و از آن جایی که سرمایه گذاری افراد روی این حوزه ادامه دارد، می توان به آینده متاورس هایی مانند دیسنترالند نیز امیدوار بود.

سخن پایانی

بین پلتفرم های واقعیت دنیای مجازی بلاک چین، Decentraland پلتفرمی فوق العاده و منحصر به فرد است. امتحان این پلتفرم رایگان بوده و به راحتی می توانید وارد جهان دیگری شوید و علاوه بر بازی کسب درآمد نیز داشته باشید. سال 2021 برای بازی های متاورس و حتی توکن های متاورسی بسیار سال خوبی بود و حوزه متاورس با رشد زیادی مواجه شد و استقبال عمومی بالایی متوجه کسب و کارهای فعال در این حوزه شد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند سال 2022 هم می تواند سالی طلایی برای حوزه متاورس باشد.

سوالات متداول

بازی دیسنترالند چیست؟

این بازی در زمینه خرید و فروش املاک دیجیتالی درون بازی است و علاوه بر آن می توان هر چیزی را از طریق فروشگاه دیسنترالند نیز خریداری کرد.

به چه دلیل هزینه خرید و فروش و انتقال درون بازی دیسنترالند بالا می باشد؟

ارز دیجیتال محلی بازی مانا است و تمام دارایی های داخل بازی هم روی بلاک چین اتریوم می باشد و همین موضوع موجب بالا بودن هزینه ها می شود.

سازنده ها در بازی دیسنترالند چه کسانی هستند؟

با داشتن تعدادی زمین در بازی به سازنده تبدیل می شوید و می توانید منظره های خاصی که پیش ساخته هستند را به زمین خود اضافه کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*