شطرنج یک بازی کاملاً فکری است و برای انجام آن و مغلوب کردن حریف قطعا تمرکز، یکی از فاکتورهای مهم و اساسی می باشد. برای حرفه ای شدن در این بازی پرطرفدار جهانی نباید آموزش و تمرین را رها کنید. یادگرفتن قوانین شطرنج بسیار آسان است فقط نیاز به کمی حوصله و دقت دارد. این روزها افراد زیادی با دانلود بازی شطرنج آن را هم به صورت آنلاین بازی می کنند. اگر علاقمند به شطرنج بازی هستید، برای آموزش بازی شطرنج تا انتها ما را در بازیزا همراهی کنید.
فهرست مطالب
- شطرنج چیست؟
- حکایت پرماجرای بازی شطرنج
- معرفی صفحه، ساعت و مهره های شطرنج
- چگونه صفحه شطرنج را بچینیم؟
- حرکت مهره های شطرنج
- شروع بازی شطرنج برای افراد مبتدی
- چگونه سربازها را ارتقا دهیم؟
- لمس مهره ها در شطرنج
- چگونه در شطرنج قلعه داشته باشیم؟
- چه کسی باید اول حرکت کند؟
- چگونه در بازی شطرنج برنده میدان باشیم؟
- چگونه حریف را کیش و مات کنیم؟
- چهار قانون و استراتژی ساده که باید هر فردی بداند
- مرکز بازی شطرنج را کنترل کنید
- آموزش نت برداری جبری از روند بازی شطرنج
- تکنیک های ابتدایی و حرفه ای بازی شطرنج
- بازی آنلاین شطرنج
- آموزش شطرنج به کودکان
- باشگاه و مدرسه شطرنج
- معرفی کتاب آموزشی شطرنج
- مسابقات شطرنج
- کلام آخر
- سوالات متداول
شطرنج چیست؟
واژه شطرنج تلفظ فارسی “چاتورانگا” است، کلمهای که در زبان سانسکریت برای نام گذاری این بازی به کار برده میشود. در حقیقت شطرنج ورزشی است کاملا فکری که تمرکز یکی از فاکتورهای اصلی آن می باشد. بازی شطرنج بین دو حریف انجام می شود که مهره های خود را به نوبت بر روی صفحه شطرنج حرکت می دهند. نوبت حرکات بازیکن موقعی است که حرکت حریف او انجام شده باشد. هدف هر بازیکن از انجام حمله این است که شاه حریف را در معرض کیش یا مات قرار دهد.
حکایت پرماجرای بازی شطرنج
قدمت طولانی شطرنج از کشور چین آغاز شد و از هند، ایران، مصر و آندولس گذر کرد و در جنگ های صلیبی وارد اروپا شد. این بازی در زمان امپراتوری خسرو انوشیروان ساسانی وارد ایران شده است.
شطرنج های هندی
در هند باستان دو نوع بازی شبیه به شطرنج امروزی برگزار می شد:
چتوراجی (چهار پادشاه): در این بازی چهار نفر بازی می کردند و هر کدام یک شاه، یک فیل، یک اسب، یک کشتی و چهار پیاده داشتند.
چتورانگه (چهار دست): اما بازی دوم شباهت بیشتری به مسابقات امروزی داشت. نام این بازی به چهار دسته (پیاده، اسب، فیل و ارابه جنگی) در آرایش نظامی اشاره داشت. مهره پیاده نماد پیاده نظام، اسب نماد سواره نظام، فیل نشانه فیل های جنگی و رخ نماد ارابه های جنگی بود. پادشاه و وزیر نیز در مرکز لشگر، نقش فرمانده را بر عهده داشتند. این بازی با حضور دو رقیب در کنار صفحه ای با 64 خانه (8*8 ) برگزار می شد.این خانه ها همه یک رنگ بودند و “آشتاپادا” نام داشتند که مقدس شمرده می شدند.
معرفی صفحه، ساعت و مهره های شطرنج
این بازی یکی از پرطرفدار ترین بازی ها در جهان می باشد و یاد گرفتن قوانین آن بسیار آسان است.
صفحه
شطرنج دارای صفحه ای مربع شکل و هشت در هشت است که خانه های آن یکی در میان سیاه و سفید می باشند. 64 خانه در این صفحه قرار دارد، 32 خانه سفید و 32 خانه سیاه. این بازی با دو بازیکن انجام می شود و تعداد مهره های بازی 32 عدد است که شامل 16 مهره سفید و 16 مهره سیاه است. ستون های عمودی شطرنج با حروف الفبای انگلیسی از A تا H و ردیف های افقی با اعداد 1 تا 8 مشخص می شود.
16 مهره سفید رنگ در 16 خانه در دو ردیف یک و دو و 16 مهره سیاه نیز در 16 خانه و در دو ردیف 7 و 8 قرار می گیرند. نحوه قرارگیری صفحه شطرنج باید به گونه ای باشد که اولین خانه سمت چپ هر دو بازیکن سیاه باشد. می توان گفت قیمت صفحه شطرنج به نوع صفحه و کیفیت آن بستگی دارد و تقریبا از 20 هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است.
ساعت
ساعت شطرنج در برگزاری مسابقات، اهمیت دارد و برای تعیین وقت میان دو بازیکن است تا در زمانی محدود بازی خود را به اتمام برسانند. فردی که سریع تر تایمش تمام شود، بازنده این دیدار خواهد بود.
مهره ها
مهره های شطرنج به ترتیب سرباز، فیل، اسب، رخ، وزیر و شاه نام دارد.
چگونه صفحه شطرنج را بچینیم؟
هنگامی که صفحه شطرنج را باز می کنید، خانه های مربع شکل سفید و سیاه را مشاهده می کنید. نکته مهم این است که مهره های شطرنج همیشه طبق یک قانون چیده می شوند و ردیف دوم توسط سربازها پر می شود. در گوشه دو طرف دو رخ را قرار می دهیم و سپس از دو طرف اسب، دو فیل، شاه و وزیر را می چینیم. شاه سیاه باید روی مربع سفید و شاه سفید باید روی مربع سیاه واقع شود و وزیر نیز بر روی مربع باقی مانده قرار بگیرد.
حرکت مهره های شطرنج
شش مهره مختلف شطرنج به صورت متفاوت حرکت می کنند. مهره ها نمی توانند جای یکدیگر را اشغال کنند، فقط در صورتی که یکی از مهره ها بیرون از بازی باشد، می توانند جای آن را بگیرند. حرکت مهره ها به گونه ای است که حالت تدافعی به خود بگیرند.
حرکت شاه در بازی
مهم ترین و ضعیف ترین مهره در این بازی شاه است. شاه فقط می تواند یک خانه اما در هر جهتی که بخواهد حرکت کند. این حرکت می تواند بنابر انتخاب او به پایین، بالا، راست، چپ و حتی زیگزاگی باشد. تا جایی که امکان دارد نباید شاه وارد بازی شود. اگر شاه راه دفاعی نداشته باشد، کیش خواهد شد. تمام مهره های شطرنج وظیفه دارند از این مهره محافظت کنند. در صورتی که یک بازیکن امکان محافظت از شاه خود را از دست بدهد، بازی با شکست او به پایان می رسد.
چگونگی حرکت وزیر
قدرتمندترین مهره وزیر است و می تواند به هر جهت مستقیم حرکت کند و هر چند خانه را که می خواهد طی کند، اما نمی تواند از مهره مقابل خود عبور کند. مهره وزیر را می توان همانند مهره های دیگر موجود در بازی مورد حمله قرار داد.
حرکت مهره رخ
رخ می تواند هر تعداد خانه ای را که می خواهد حرکت کند، اما مسئله اینجاست که فقط مجاز است تا حرکت رو به جلو، چپ، راست و عقب را داشته باشد. مهره های رخ می توانند نقش مهمی در مراقبت از مهره های دیگر بازی داشته باشند از این رو مهره های قدرتمندی هستند.
نحوه حرکت مهره فیل
مهره فیل می تواند خانه های دلخواه خود را طی کند اما حرکت آن باید به صورت اریب باشد و روی خانه ای قرار بگیرد که همرنگ خودش است و فقط می تواند روی همان رنگ باقی بماند.
حرکت اسب
حرکت مهره اسب کمی با مهره های دیگر بازی متفاوت است. این مهره باید دو خانه را در یک جهت طی کند و حرکت مهره باید به صورت L باشد. این مهره می تواند از مهره های دیگر بگذرد.
حرکت سرباز در شطرنج
سربازها فقط می توانند به جلو حرکت کنند و اریبی به آن ها حمله شود. سرباز می تواند یک خانه به جلو برود، البته در اولین حرکت می تواند دو خانه به جلو حرکت کند. برای حمله به مهره های سرباز فقط باید به صورت اریبی و رو به جلو حمله کرد و هیچ گاه نمی توان حرکت رو به عقب داشت.
شروع بازی شطرنج برای افراد مبتدی
اگر در این بازی فردی مبتدی هستید باید مراحل زیر را دنبال کنید:
1. ابتدا صفحه شطرنج را باز کنید.
2. حرکت مهره ها را فرا بگیرید.
3. در مورد قوانین بازی مطالعه کنید.
4. بیاموزید که چه کسی باید در ابتدا حرکت را شروع کند.
5. در مورد قوانین برنده شدن مطاله کنید.
6. استراتژی های بازی را بیاموزید.
چگونه سربازها را ارتقا دهیم؟
توانایی منحصر به فردی که مهره سرباز دارد این است که اگر سربازی به گوشه برود، می تواند تبدیل به مهره دیگری در بازی شود. در واقع سرباز می تواند نقش مهره های دیگر را بازی کند. سربازها فقط جایگزین مهره های خارج شده نیستند و معمولاً می توانند نقش وزیر را بازی کنند. البته این را به خاطر داشته باشید که این قانون فقط برای مهره سرباز است.
لمس مهره ها در شطرنج
اگر در هنگام مسابقه، شطرنج بازی که نوبت حرکتش فرا رسیده یکی از مهره های خود را لمس کند، حتما باید با همان مهره بازی کند، حتی اگر به ضررش تمام شود. همچنین اگر بازیکن در هنگام مسابقه مهره حریف را لمس کند حتما باید آن مهره را بزند، حتی اگر به ضررش تمام شود.
چگونه در شطرنج قلعه داشته باشیم؟
در شطرنج می توان قلعه سازی (Castling) کرد، که برای پیاد سازی آن از دو مهره رخ و شاه استفاده می شود. این قانون به شما اجازه می دهد تا با یک حرکت دو کار را انجام دهید. هم از شاه خود مراقبت کنید و هم رخ را وارد بازی کنید. تنها زمانی می توانید این کار را انجام دهید که شاه را دو خانه به سمت چپ یا راست حرکت دهید و رخ را گوشه کناری به سمت راست شاه بیاورید، البته باید این موارد انجام شده باشد:
- اولین حرکت شاه باشد.
- اولین حرکت رخ باشد.
- هیچ مهره ای نباید بین رخ و شاه حرکت کرده باشد.
- شاه نباید کیش را رد کرده باشد و یا کیش شده باشد.
قواعد دیگر قلعه کردن
- شاه نمیتواند در مربعی که تحت تصرف مهره حریف است قرار بگیرد و قادر به پریدن از روی آن نیز نیست، اما عکس همین موضوع راجع به مهره رخ مصداق دارد.
- در یک نوبت، شما هر دو مهره رخ و شاه را حرکت میدهید. اول شاه دو مربع به سمت رخ حرکت میکند، سپس باید رخ را در مربع کناری شاه، در طرف دیگر قرار دهید. اگر در سمت شاه قلعه کنید، رخ جمعا دو مربع حرکت میکند. اگر در سمت وزیر قلعه کنید، رخ در مجموع سه مربع حرکت میکند. در هر یک از این دو حالت، شاه دو مربع جابهجا میشود.
- ممکن است افراد مبتدی درک خوبی از قلعه کردن نداشته باشند و در نتیجه یا حرکتی غیرقانونی انجام دهند یا شما را متهم به حرکتی غیرقانونی کنند. بنابراین قبل از بازی این قاعده را با هم در میان بگذارید.
چه کسی باید اول حرکت کند؟
این را به خاطر داشته باشید که اولین حرکت باید از سمت مهره سفید انجام شود. همیشه مهره سفید و سپس مهره سیاه به دنبال آن حرکت می کند. مهره سیاه می تواند با هوشیاری به مهره سیاه حمله کند.
چگونه در بازی شطرنج برنده میدان باشیم؟
روش های متفاوتی برای برنده شدن در بازی شطرنج وجود دارد که می توان از میان آن به کیش و مات کردن، کناره گیری، بیرون کردن مهره ها و… اشاره کرد.
چگونه حریف را کیش و مات کنیم؟
هدف بازی شطرنج کیش و مات کردن رقیب است. این مورد تنها زمانی اتفاق می افتد که شاه کیش شود و نتواند تحت هیچ شرایطی خود را نجات دهد.
سه روش وجود دارد که شاه می تواند از کیش شدن نجات یابد:
1. شاه را از کیش خارج کنیم و او را حرکت دهیم .
2. راه کیش را با مهره دیگری ببندیم.
3. به مهره ای که شاه توسط آن کیش شده حمله کنیم.
اگر مهره شاه نتواند از کیش و مات شدن فرار کند در این صورت بازی تمام می شود.
چهار قانون و استراتژی ساده که باید هر فردی بداند
1. مراقب شاه باشید.
2. شاه را وارد قسمت های امن تر بازی کنید و مراقب باشید که در لحظات آخر شاهتان کیش و مات نشود.
3. مراقب مهره ها باشید.
4. هر مهره ارزشمند است، پس با بی دقتی مهره های خود را از دست ندهید. اگر بخواهیم عدد ارزش هر مهره را مشخص کنیم باید این طور بگوییم که:
ارزش سرباز: 1 امتیاز
ارزش اسب: 3 امتیاز
ارزش فیل: 3 امتیاز
ارزش رخ: 5 امتیاز
ارزش وزیر: 9 امتیاز
ارزش شاه: بی نهایت
مرکز بازی شطرنج را کنترل کنید
1. مراقبت کردن از مرکز بازی، اجازه حرکت بیشتر و فرصت بالاتری را به شما می دهد، پس روی مرکز بازی و مهره ها متمرکز باشید.
2. از بیشتر مهره های خود استفاده کنید.
3. می توانید بیشتر مهره ها را وارد بازی کنید، با این سیاست شانس حرکتی شما افزایش می یابد و فرصت بیشتری برای حمله به وزیر دارید.
آموزش نت برداری جبری از روند بازی شطرنج
هر مربع موجود در برد شطرنج حرف و عدد مخصوص به خود را دارد. از نقطه نظر بازیکن سفید، حروف به ترتیب الفبا و از سمت چپ به راست کشیده شدهاند. وقتی یک نفر میگوید “اسب به C3″، آن C3 بخشی از همین سیستم است و ارجاع دادن را بسیار آسانتر میکند. نت برداری و ثبت حرکات به شکل زیر انجام میشود:
- حرکات مهرههای سفید را در ستون مخصوص سفید و حرکات مهرههای مشکی را در ستون مخصوص مشکی بنویسید.
- برای ثبت حرکات (نتبرداری) ابتدا حرف اختصار هر مهره را بنویسید. هر مهره یک حرف مخصوص دارد.
- فایل و رنگ را به ترتیب بعد از حرف مخصوص به هر مهره بنویسید. توجه داشته باشید حرف فایل به صورت کوچک نوشته میشود.
- اگر مهره مورد نظرتان، مهرهای دیگر را زد یک علامت x بعد از حرف مهره بزنید.
- قلعه کردن در سمت شاه را با 0-0 و در سمت وزیر را با 0-0-0 نشان دهید.
- اگر حرکت شما، شاه حریف را در حالت کیش قرار داد از علامت مثبت (+) استفاده کنید و اگر با حرکت خود مهره حریف را کیش و مات کردید نیز به سراغ علامت هشتگ (#) بروید.
- اگر کیش دوگانه (یعنی کیش کردن شاه با دو مهره متفاوت) اتفاق افتاد، از دو علامت مثبت (به شکل ++) استفاده میشود.
- بعد از پایان بازی، در صورت برد رنگ سفید 0-1، در صورت برد رنگ مشکی 1-0 و در صورت تساوی نیز 1/2-1/2، بنویسید.
مهره ها در شطرنج با حروف ویژه ای به صورت کپیتال (حروف بزرگ) مشخص می شوند.
- مهره سرباز با نماد P
- مهره اسب با نماد N
- مهره فیل با نماد B
- مهره رخ با نماد R
- مهره وزیر با نماد Q
- مهره شاه با نماد K
تکنیک های ابتدایی و حرفه ای بازی شطرنج
در بازی شطرنج تکنیک هایی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:
مساوی شدن در بازی
گاهی اوقات بازی شطرنج با برد یکی از بازیکنان به پایان نمی رسد و بازی به تساوی می رسد. در این مواقع قوانینی اضافه شدند تا اگر هر یک از طرفین به تساوی رضایت ندادند، داور بازی را به صورت اجباری به پایان برساند. این قوانین عبارت اند از:
تساوی با بنبست: این اتفاق زمانی رخ میدهد که نوبت به بازیکنی رسیده که در حالت کیش نیست، اما در عین حال نمیتواند حرکتی قانونی با شاه یا هر مهره دیگری انجام دهد. این شرایط معمولا در بازیهای سطح پایینتر اتفاق می افتد و زمانی که یک بازیکن دقیقا نمیداند چطور باید حریف را کیش و مات کند.
تساوی با توافق. بازیکنان میتوانند بر سر تساوی به توافق نظر برسند. این موضوع را معمولا زمانی شاهد هستیم که به دقایق پایانی بازی نزدیک شدهایم و هر دو طرف به این نتیجه رسیدهاند که راهی برای پیروزی ندارند.
تساوی با تکرار سهگانه: اگر چیدمان مهرهها روی زمین بازی دقیقا سه بار و در برهههای مختلف به شکلی کاملا یکسان درآید، بازی با تساوی به پایان میرسد. برای مثال اگر هر دو بازیکن اسبهای خود را فقط روی مربعهایی یکسان به حرکت درآورند، بازی با تساوی به پایان میرسد.
تساوی با قانون 50 حرکت: در حالی که 50 حرکت پشت سر هم در بازی انجام می شود، هیچ کدام از بازیکنان، سربازهای خود را حرکت ندهند و مهره های حریف را از بازی حذف نکند.
تساوی با کمبود مهره: اگر هیچ یک از بازیکنان به مهرههای کافی برای کیش و مات شاه حریف دسترسی نداشته باشند، بازی به صورت مساوی خاتمه مییابد. برای مثال یک اسب و یک شاه قادر به کیش و مات کردن شاه تنهای حریف نیستند. به همین شکل، دو شاه نمیتوانند یکدیگر را کیش و مات کنند.
تساوی با اتمام زمان و مهرههای ناکافی: اگر زمان در دسترس یک بازیکن به پایان برسد و بازیکن دیگر به مهرههای کافی برای مات کردن حریف دسترسی نداشته باشد نیز شاهد تساوی خواهیم بود. برای مثال ممکن است بازیکن سیاه دیگر زمانی نداشته و برای بازیکن هم سفید هم تنها شاه باقی مانده باشد.
تساوی با قانون 75 حرکت و تکرار پنجگانه: این قوانین در سال 2014 به بازی شطرنج اضافه شدند. در این قانون شباهت زیادی به قانون 50 حرکت دارد و تکرار پنجگانه هم دقیقا مثل قانون تکرار سهگانه کار میکند.
تاکتیک های پایه
فراگیری تاکتیک های پایه در این بازی موجب می شود تا از اشتباهات رایج جلوگیری شود.
ان پرایز
اصطلاح ان پرایز به معنای گرفتن یک مهره بی دفاع بازیکن حریف است که یکی از اساسی ترین تاکتیک های این بازی است.
چنگال
در بعضی از مواقع مهره ای مانند اسب می تواند به مهره حریف حمله کند. در چنین موقعیتی چنگال ایجاد می شود. یک نمونه از این حرکت را می توانیم برای زمانی مثال بزنیم که اسب در موقعیت حمله به شاه و وزیر قرار می گیرد. شاه در این موقعیت به خانه ای امن حرکت می کند و اسب می تواند به آسانی وزیر را بزند.
آچمز
برای کم کردن حرکت و جابه جایی مهره های بازیکن مقابل یک تاکتیک بسیار معروف به نام آچمز وجود دارد. مهره ای به حریف حمله می کند که اگر مهره حریف جابه جا شود، مهره خودی، یک مهره ارزشمند حریف در پشت سر آن را می زند. برای مثال می توان این طور گفت که اگر در پشت سر مهره حریف، شاه وجود داشته باشد، مهره حریف اجازه جابه جایی را ندارد و به اصطلاح آچمز مطلق می شود.
سیخ
در این تاکتیک با حمله ور شدن یکی از مهره های خودی به یک مهره ارزشمند شخص حریف، مهره بازیکن حریف مجبور به جا به جایی می شود و مهره خودی می تواند مهره پشتی مهره حریف را بزند. اگر مهره رخ به شاه بازیکن مقابل کیش بدهد و در پشت آن مهره، وزیر مقابل باشد، شاه مجبور می شود جابه جایی انجام دهد و در این صورت رخ می تواند وزیر حریف را بزند.
ان پاسان
ان پاسان حرکت ویژه ای در بازی شطرنج است که سرباز با در نظر گرفتن قوانین ویژه ای می تواند سرباز بازیکن مقابل را بزند. اگر سرباز در اولین حرکت خود دو خانه به جلو حرکت کند و با انجام این حرکات در مربع کناری مهره سرباز مقابل قرار بگیرد، مهره حریف می تواند او را از بازی بیرون کند. به این نکته توجه داشته باشید که حرکت آن پاسان باید بلافاصله پس از کنار هم قرار گیری سرباز شما و سرباز حریف انجام شود و اگر مهره دیگری را در این زمان حرکت دهید در این موقع آن پاسان دیگر مجاز نیست.
ریتینگ
قدرت هر بازیکن شطرنج با یک امتیاز به نام ریتینگ مشخص می شود. این عدد طبق بازی های رسمی انجام شده برای هر بازیکن مشخص می شود.
بلیتس
بازی برق آسا، مسابقه ای که کمتر از 15 دقیقه زمان ببرد.
بازی آنلاین شطرنج
در صورت تمایل می توانید این بازی را به صورت آنلاین در گوشی های هوشمند خود انجام دهید. بازی های آنلاین شطرنج از قوانین اصلی این بازی پیروی می کنند و به صورت رایگان ارائه می شوند.
آموزش شطرنج به کودکان
اگر دوست دارید کودکانی مسئولیت پذیر که به راحتی اشتباهات خود را می پذیرند و در راستای حل آن تلاش می کنند، داشته باشید به آن ها شطرنج بیاموزید. بهترین بازه زمانی برای یادگیری شطرنج در کودکان، حد فاصل 4 تا 7 سالگی می باشد.
آلخین و کاسپاروف معروف ترین شخصیت های این بازی در دنیا، آموزش شطرنج را از سن ۴ سالگی استارت زده و هم اکنون در مقام استادی قرار دارند. بهبود عملکرد حافظه، توانایی انتخاب مناسب ترین گزینه در مواجه با مشکلات، پیشبینی و نتیجهگیری منطقی، تفکر مستقل و افزایش خلاقیت از جمله فواید بازی شطرنج در کودکان می باشد.
باشگاه و مدرسه شطرنج
با شناخته شدن بازی شطرنج در عموم مردم، نیاز به وجود خانه، مدرسه و باشگاه شطرنج در ایران پر رنگ تر شد. به همین دلیل باشگاه شطرنج ایران افتتاح شد و به مرور مدرسه شطرنج نیز در استان های مختلف تاسیس شد. مدرسه شطرنج به عنوان اولین و بهترین خانه شطرنج در راستای اهداف جامعه شطرنج و به منظور یادگیری دقیق تر و اصولی تر شطرنج برای سطوح و سنین مختلف در سال 1387 تاسیس شد.
این مراکز به صورت حضوری و مجازی آموزش های خود را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. همچنین این مراکز نرم افزاری مانند Lichess را نیز برای آموزش شطرنج طراحی کرده اند تا فرآیند یادگیری به راحتی انجام گیرد. هم اکنون خانواده های زیادی برای پرورش ذهنی فرزندان خود به سمت این بازی جذاب جلب شدند و برای آموزش حرفه ای تر این بازی به مراکز استعدادهای درخشان شطرنج مراجعه کردند.
معرفی کتاب آموزشی شطرنج
اگر می خواهید بازی شطرنج را به صورت اصولی بیاموزید و زمان حضور در کلاس های مختلف را ندارید و یا نمی خواهید به صورت مجازی در دوره ها شرکت کنید، می توانید از کتاب های آموزشی مرتبط با این بازی استفاده کنید. در این مورد می توانیم کتاب آموزش شطرنج از مقدماتی تا پیشرفته نوشته قربان یوسف پور را به شما معرفی کنیم.
مسابقات شطرنج
جام جهانی شطرنج شامل مسابقات تک حذفی شطرنج است که هر دو سال یکبار از طرف فدراسیون بین المللی شطرنج با حضور 128 شطرنج باز برتر دنیا برگزار می شود. این مسابقات بخشی از رقابت های انتخابی مسابقات کاندیداتوری شطرنج را که فاتح آن به مسابقات قهرمانی شطرنج جهان راه می یابد تشکیل می دهد.
کلام آخر
بازی شطرنج از نظر روحی و شخصیتی برای انسان ها مفید است و به همین خاطر است که شطرنج را مادر ورزش ها نامیده اند. علاوه بر این شطرنج یک بازی فکری نیز هست و نیازمند یادگیری تاکتیک و استراتژی است. شطرنج می تواند IQ را افزایش دهد و قدرت خلاقیت را بیشتر کند. انجام این بازی به مرور می تواند توانایی حل مسئله را افزایش دهد. این بازی محدودیت سنی ندارد و شما می توانید در هر سن این بازی را انجام دهید. با آموزش های اصولی، تمرین و ممارست می توانید به یک شطرنج باز حرفه ای تبدیل شوید.
اگر به بازی شطرنج علاقمند هستید، تجربیات خود را در مورد این بازی با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات رایج در زمینه آموزش شطرنج
فراگیری تاکتیک های پایه در این بازی موجب می شود تا از اشتباهات رایج جلوگیری شود. ان پرایز، چنگال، آچمز، سیخ و ان پاسان از تکنیک های پایه ای بازی شطرنج هستند.
مهره های شطرنج به ترتیب: سرباز، فیل، اسب، رخ، وزیر و شاه نام دارد. مهره سرباز با نماد P، مهره اسب با نماد N، مهره فیل با نماد B، مهره رخ با نماد R، مهره وزیر با نماد Q و مهره شاه با نماد K مشخص می شود.
در شطرنج می توان قلعه سازی کرد. این قانون به شما اجازه می دهد تا با یک حرکت دو کار را انجام دهید. هم از شاه خود مراقبت کنید و هم رخ را وارد بازی کنید. تنها زمانی می توانید این کار را انجام دهید که شاه را دو خانه به سمت چپ یا راست حرکت دهید و از گوشه کناری به سمت راست شاه را بیاوریم.
جام جهانی شطرنج شامل مسابقات تک حذفی شطرنج است که هر دو سال یک بار از طرف فدراسیون بین المللی شطرنج با حضور 128 شطرنج باز برتر دنیا برگزار می شود. این مسابقات بخشی از رقابت های انتخابی مسابقات کاندیداتوری شطرنج را که فاتح آن به مسابقات قهرمانی شطرنج جهان راه می یابد تشکیل می دهد.
بازی سخت و نفس گیری هست.
سلام دوست عزیز. بله در مراحل پیشرفته به شدت سخت هست. ممنون از همراهی شما.
آموزش جامعی بود ممنون
سلام دوست عزیز. ممنون از همراهی شما
خیلی بازی جذابیه. اگر چه این بازی سخت هست اما بسیار سرگرم کننده و مهیج هست.
سلام دوست عزیز. بله دقیقا همینطوره.
من پیشرفته دارم کار میکنم با اینکه سنم کمه
موفق باشید دوست عزیز
دوست عزیز ابتدا بگم که بعضی از اطلاعاتتون اشتباهه
اول اینکه اولین خونه از سمت راست باید سفید باشه که شما گفتید سیاه😐
دوم اینکه شاه سفید تو خونه سیاه و شاه سیاه تو خونه سفید قرار میگیره و شما دقیقا برعکس گفتید😏
لطفا وقتی نمیتونید اطلاعات منتشر نکنید که بعضیا از همون اول اشتباه یاد بگیرن
سلام دوست عزیز. ممنون از توجه شما. در به روز رسانی نوشته ایرادات برطرف شد.